Антикорупційний суд: три сценарії на 2018 рік
Маємо під ялинку довгочікуваний подарунок від Президента. Проекту закону про антикорупційний суд. Одразу про позитиви – нарешті, не з чуток, а з документу можемо ознайомитися з баченням Президента.
А тепер про виклики. Частина рекомендацій Венеційської комісії враховані не повністю. Особливо щодо ролі міжнародних експертів у процесі відбору. Відтак, буде багато дискусій у публічній і ще більше – у непублічній площині щодо цієї законодавчої ініціативи.
Які ж можливі подальші сценарії розвитку подій?
Оптимальний. Президент відкликає законопроект, виправляє його так, щоб він врахував принципові рекомендації Венеційської комісії. Це ще можна зробити до 8.01. Це забезпечить підтримку діям глави держави з боку реальних громадських організацій та міжнародних експертів. Протягом січня-лютого можна буде проголосувати закон вцілому у Раді. Запустити суд тоді вдасться у другій половині, або в кінці 2018 року. Це полегшить отримання траншу МВФ. Суттєво поліпшить позиції України на міжнародній арені, як країни яка виконує взяті на себе зобов'язання. Реальність втілення – до 10%. На жаль.
Реалістичний. Зареєструвати альтернативний законопроект, затягнути дискусії в парламенті до кінця весни 2018 року. Тоді його доведеться ухвалювати у тому вигляді, який на той час будуть готові прийняти міжнародні партнери. Адже на той момент буде складно залучити кошти на зовнішніх ринках, натомість треба буде повернути великі суми в рамках обслуговуванню попередніх кредитів. Тому посилити роль міжнародних експертів у законопроекті таки все одно доведеться. Звісно, це перенесе старт відбору суддів на літо-осінь 2018, а старт роботи суду аж на середину 2019 року (так-так, рік виборів). Відтак, результати по топ-справам не варто очікувати до кінця 2019. Як результат – отримаємо те саме (що у випадку Оптимального сценарію) тільки пізніше і з падінням рейтингу України на міжнароній арені. Плюс зросте ціна залучення коштів. Реальність втілення – до 60%.
Негативний. Президент намагається протиснути законопроект 7440 у тому вигляді, який ми побачили його 26 грудня. Паралельно намагається переконати міжнародників, що альтернатива неможлива. В парламенті під це не буде голосів. А буде, натомість, банальне перекидання відповідальності між АП та парламентом. І так до початку виборчої кампанії восени 2018 року. Далі буде вже не до цього. Справа загальмується до обрання нового парламенту, так само як і питання співпраці з МВФ. Гроші для виплати боргів будуть позичатися на зовнішніх ринках під вищі відсотки (а значить, будемо знову жити за рахунок майбутніх поколінь українців). Втрата авторитету буде ще більша ніж у другому варіанті. Реальність втілення – до 30%.
Звісно, можливі різні варіації сценаріїв. Але найсумніше, що поки що більше шансів отримати тривалі запеклі емоційні дискусії, а не результат.
Transparency International Україна надалі робитиме все від нас можливе задля конструктивного процесу створення Антикорупційного суду в Україні. Ми будемо вітати кожен крок в цьому напрямку. Водночас, будемо критикувати кожну спробу затягнути цей процес або вихолостити саму ідею Антикорупційного суду.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.