15 лютого 2021, 12:41

Акцизи на авто потрібно скасувати для всіх українців

Ось такий вигляд зараз має сума акцизу на прикладі декількох елітних та вживаних дешевих автомобілів:



600 євро акцизу на новий Bentley порівняно із 2812 євро за старий VW Passat. Вважаю це категорично несправедливим.

Акциз є також базою для розрахунку ПДВ, імпортного мита та пенсійного збору. В результаті розмитнення дешевого вживаного автомобіля коштує 200-300% вартості авто, а нового елітного – близько 30%.

Акцизи – це просто залишки протекціонізму Deawoo Lanos

Зовсім не екологія була причиною виникнення акцизів на автомобілі. В 1998 році корпорація Daewoo Motors інвестувала 150 млн дол. в Запорізький автомобільний завод. Однією з умов інвестицій була заборона на ввезення вживаних автомобілів. На це легко погодились, адже завод був у плачевному стані, з 1961 року випускав єдину модель – "Запорожець".

Автомобілі від АвтоЗАЗу дійсно могли конкурувати лише з уживаними. Навіть тоді вони відставали за параметрами комфорту та безпеки. У 2001 році Daewoo Motors очікувано збанкрутувало, і вся інвестиція перейшла у власність Таріела Васадзе. Пан Васадзе з 2002 по 2014 рік був народним депутатом і доклав значних зусиль, щоб захистити автомобільну галузь від конкуренції.

Так, у 2008 році під час вступу до СОТ нас примусили скасувати заборону на ввезення автомобілів старше 8 років. Щоб обманути СОТ, ми ввели податок на реєстрацію нових автомобілів та вимоги до екологічних стандартів. Імпортувати окремі вживані авто було теоретично можливо, але сплатившти податки, які в декілька разів перевищували вартість придбання. Тобто та сама заборона на ввезення вживаних авто була збережена, але економічними важелями.

У 2008 році ми виготовляли 400 тис. авто. Але прийшла криза, за нею ще одна, і виробництво зазнало колапсу. Також ринок наситили дешеві китайські автомобілі. АвтоЗАЗ, розраховуючи виключно на протекціонізм, практично нічого не вкладав у розробку нових моделей, і Deawoo Lanos поступово програв китайцям.

Водночас на прикордонних територіях поступово почали розуміти, що автомобілі в Україні можна і не реєструвати, якщо часто їздиш із сигаретами та пальним у Польщу. Лишив на польських, словацьких чи литовських номерах – і нуль акцизу.

Багатостраждальний Deawoo Lanos припинили нарешті випускати в 2019 році. Натомість почали виробництво буцімто машин "Renault Arkana". Насправді, це збирання машини з російських комплектуючих. Вперше Renault Arkana була презентована в Росії. Renault володіє 67% АвтоВАЗ, куди інвестувала 1,9 млрд євро. Крупновузлове збирання цих машин в Україні дозволяє обійти санкції проти Росії та 10% імпортне мито.

До того ж, корпорація Укравто, що володіє Запорізьким автомобільним заводом, стала найбільшим автодилером нових автомобілів в Україні. І вже почала активно захищати ринок від вживаних авто не лише щоб зберегти нікчемне буцімто виробництво на своєму заводі, але і щоб більше було мотивації купувати в них нові автомобілі.

Насправді, з 1961 року АвтоЗАЗ як випускав умовний "Запорожець", так і продовжує це робити до цього часу. А щоб втюхати свою продукцію споживачам, покладається на політичні рішення, щоб не мати конкуренції.

Справжня природа акцизу на авто – чистий лобізм однієї корпорації. В результаті цього лобізму споживачів заставляють купувати або дорожчі нові імпортні, або російські буцімто зроблені у нас.

Ні, в Європі не далеко всюди є високі податки на автомобілі

Якби реєстрація в країнах ЄС була б такою, як в Україні, то, звісно, ніхто б тоді на реєстрацію там авто не ставив. Тут дозволю собі позичити графік із статті Ніни Южаніної, яка цитує старе, але актуальне дослідження від 2012 року про вартість однакових авто на прикладі декількох країн:



Цей графік швидко розбиває міфи і про високу вартість реєстрації чи щорічного утримання авто.

Давайте окремо глянемо на Чехію і Словаччину, де нульові щорічні податки на авто та практично нульові під час реєстрації, і порівняємо обсяг виробництва автомобілів у цих країнах з українським обсягом:



Не в протекціонізмі секрет успіху виробництва нових авто, а в інвестиціях у виробництво якісних автомобілів. В Україні форма інвестицій в автовиробництво – політична. В нас автовиробники інвестують у політику, щоб захищати свою погану продукцію від конкуренції. Однак все одно нічого виробити не можуть, бо то конкурентні китайці заважають, то євробляхи. А погано в результаті всім!

Як же все-таки екологія?

По-перше, не слід перебільшувати реальність екологічних стандартів. Всім відомі скандали із Volkswagen коли виявилось, що справжня кількість викидів з авто була в 40 разів більша, ніж задекларована. Насправді, майже ніхто з виробників під час виробництва авто не дотримується заявлених норм викидів. Про це давно знають в Європі, проте, щоб не зашкодити галузі, закривають очі і оголошуються все нові євростандарти екології.

По-друге, люди купували авто на єврономерах часто гірші, ніж могли собі дозволити через ризик втрати. Купували, те, що не шкода викинути. Якщо буде впевненість, що авто не заберуть – будуть купувати кращі.

По-третє, наприклад, законопроєкт 3704 передбачає обов'язковий техогляд для авто стандартів Євро-4 і нижче, але лише нововвезених і новорозмитнених. Це убезпечить від жахливої практики, коли в машинах вирізають спеціальні фільтри.

Дешеві вживані автомобілі передусім потрібні в селах та районних центрах, де люди собі більше не можуть позволити. В селах і райцентрах не стоїть проблема пробок і загазованості, там стоїть проблема бідності. А машина для багатьох – спосіб заробити на життя.

Державний бюджет буде в плюсі

Згідно з інформацією Мінфіну, в базах даних є 424 тис. авто, ввезених у період з 2013 по теперішній час, термін реєстрації яких минув. Це не враховує дані до 2012 року, а також авто, які ще не прострочені. Але частина автомобілів уже здана на деталі, частка таких становить до 10%. В цілому в Україні щонайменше 500 тис. авто на іноземній реєстрації. Законопроєкт 3704 пропонує повне скасування акцизу. Це означає, що півмільйона авто будуть розмитнені за ставкою 33% (ПДВ, мито, пенсійний збір), а також штраф 8000 грн за порушення строків ввезення. Разом це приблизно 16 млрд грн додаткових надходжень до державного бюджету.

В бюджет 2021 року закладено 6 млрд грн від акцизів на авто. Але реальний показник буде більший – близько 8 млрд.

Легалізація євроблях легко покриває два роки збору від акцизу. Але будуть ще додаткові платежі від акцизу на бензин, якого щороку збирають 62 млрд грн. Лише 10% ріст споживання пального покриває щорічні надходження від акцизу на авто. Додаткові надходження в бюджет будуть також від того, що люди зможуть зайнятись дрібним бізнесом. Але головне – нарешті ціни на авто в нас будуть, як у Європі – доступні всім.

Скасувати акциз – це справедливо

Часто чую питання – "а як же одні платили, а інші не хочуть?"

По-перше, навіть пільгові періоди, надані для розмитнення, були короткі. Період не дуже дешевого розмитнення в 2018 тривав лише 34 робочі дні, всі машини розмитнити було фізично неможливо.

По-друге, проблема не в євробляхах, а в доступності розмитнення для всіх українців. Вертаємось до першої інфографіки – Bentley 200 євро акцизу, старий VW Golf – 2138 євро. Якби для всіх машин був акциз 200 євро, то проблема євроблях ніколи б не виникла, платили б абсолютно всі.

Я пропоную залишити для всіх можливість розмитнювати авто по одній ставці 33%, а на власників єврономерів покласти додатковий штраф – 8000 грн за порушення строків.

Акциз у поточній формі несправедливий по суті – на елітні автомобілі мінімальний, на дешеві захмарний. Його потрібно скасувати для всіх українців. А можна навіть суттєво підвищити для елітних авто.

Акциз у сучасній формі – це як дідівщина. Це несправедливо, коли корпорації нагинають простих українців купувати їхнє автодорожнє барахло, а на елітні авто лобіюють мінімальні податки. Дідівщину скасовувати потрібно. Може це і неприємно тим, хто раніше був жертвою цієї дідівщини. Але неправильно вимагати заради "балансу" до попередніх постраждалих, щоб вона тривала і далі.

Що буде далі?

Наразі Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики підтримав законопроєкт 4644-д. Він пропонує +/- фіксовану ставку на розмитнення євроблях в розмірі приблизно 1000 євро.

Я з таким рішенням не згоден.

Я вважаю несправедливим, що вартість розмитнення де-факто фіксована незалежно від вартості авто. Є навіть і дорогі Мазератті на євробляхах. Плата за розмитнення 1 тис. євро із авто при його вартості 50 тис. євро – це абсурд. Всі мають платити хоча б ПДВ, мито, пенсійний збір, тобто 33% вартості авто.

Я категорично не згоден із підходом, що дешеве розмитнення торкнеться лише власників євроблях. Я наполягаю, що скасування дискримінаційного акцизу має стосуватись усіх українців – і тих, хто уже ввіз, і тих, хто в майбутньому захоче.

Тому я наполягатиму на розгляді та підтримці законопроєкту 3704, який повністю скасовує акциз на авто як поняття для всіх без винятку українців. Це дозволить суттєво знизити вартість вживаних авто і зробити їх доступними всім.

На мою думку, поточна спроба запропонувати рішення лише для власників єврономерів може бути не підтримана у Верховній Раді через його очевидну несправедливість. Таким чином, затягнути знову процес прийняття просто скасування акцизу на авто.

Чимало вирішуватиме поточний тиждень. Наскільки мені відомо, навіть у непрості погодні умови прихильники скасування акцизів готують акції протесту. А Верховна Рада планує дебатувати та розглядати питання оподаткування авто цього тижня.

powered by lun.ua

Акцизи на авто потрібно скасувати для всіх українців

Ось такий вигляд зараз має сума акцизу на прикладі декількох елітних та вживаних дешевих автомобілів: 600 євро акцизу на новий Bentley порівняно із 2812 євро за старий VW Passat...

Чому Україна повинна легалізувати медичний канабіс

Медичний канабіс – це не про "кайф", не про легалайз марихуани, не про "змову наркокартелів". Це перш за все гуманітарне питання, пов'язане з полегшенням стану українців із важкими діагнозами...

Нарешті легальний. Усе про гральний бізнес у 10 тезах

Прийняття закону про легалізацію грального бізнесу – історична подія. Попри шалений тиск і лобі, держава взяла під контроль один із найтінізованіших ринків...

Карантинне АПК. Як допомогти селянам вижити?

Пандемія і спричинений нею карантин поставили надскладне запитання перед усіма країнами. Стримувати поширення інфекції ціною зупиненої економіки чи зберегти економіку, від якої завтра залежатимуть тисячі життів...

Завдання України в ГУАМ: зона вільної торгівлі, інвестиції, звільнення окупованих територій

Одним із пріоритетів зовнішньої політики України має стати подальша інтеграція та посилення співробітництва в рамках ГУАМ. Створивши організацію в 1997 році, Грузія, Україна, Узбекистан, Азербайджан і Молдова засвідчили своє прагнення послабити економічний, енергетичний і, відповідно, політичний вплив правонаступниці імперії зла й інтегруватися в євроатлантичний простір...

Так боролися за земельний мораторій, що навіть не спробували його продовжити. Незручно вийшло

Верховну Раду давно треба було закрити на карантин через масовий синдром Туретта. Щоразу більше носіїв, щоразу менше нейронних зв'язків. Тільки-но кажеш "земля", як одразу випльовують у відповідь тираду "Сорос, китайці, Ізраїль, масони зі Світового уряду, рептилоїди з Нібіру...