28 листопада 2009, 17:20

Голодомор

В будинку напроти запалена всього одна свічка, в одному вікні (а вікон багато, бо будинок великий), в нашому – не знаю. Це треба на вулицю вийти, щоб побачити, а я не можу: в мене дітки сплять.

Може, їм нема чого палити свічку?

Може, в них від голоду в 33-му ніхто не помер?

Дивно, що не помер. Я он з Рівного родом, в нас там Голодомору не було, і то... А вони ж тутешні, з прикиївських сіл.



Свічка в мене червона, на балконі лахи сохнуть, і від свічки вони теж червоні здаються.

Запалила я її в пам'ять про брата моєї бабці, яка народилася в селі Комиші, десь в Сумській області. Помер тільки брат, всі решта живі лишились, але про того хлопчика бабця мені дуже часто розказувала, як я ще мала була, а вона – жива.

І про голод розказувала.

А ще розказувала про тих, хто винен в голодоморі, про тих, що приходили забирати все, що є їстівного. Вона казала – то були забіяки і п'яниці, безпутні люди, котрі в революцію стали активістами.

Вона казала – з ними ще дівка ходила. Дівка була чужа якась, жартувати любила. От в хаті бабиної бабці, котру не знаю як звали, побили комини ті активісти, щоб не було як їсти варити. Вони варили собі квасолю, на підлозі розвівши вогонь і закривши вікна, але активісти побачили, виламали двері, залили вогонь, розтоптали в попелі квасолю, а та смішлива дівка побила кухлики і тарілочки і тикнула баці черепок – нате, води вип'єте, перед смертю.

Ходили вони – казала бабця – тільки ночами.

Були вони товсті і веселі і носили чоботи з онучами з тернових хусток.

Я була в бабиному рідному селі давно-давно.

І мені дивно було все, чого у нас на Рівненщині не побачиш: соняшники на полях, довгі села, високі сліпі паркани від вулиці, віконниці на вікнах, і ще – в садках і на городах хрестики, невеличкі могилки. То ховали так людей, що померли в 33-му.

А нових свічок в будинку напроти так і не загорілось, поки я це писала.

Одна горить.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Активісти, комуністи, комсомольці і Голодомор

Перші з них прийшли в село Комиші нині Сумської області, а тоді – Харківської губернії, 1918 року. Ті, перші, були дикі і жорстокі. Вони сказали, що вони – комуністи, нова власть, і першим ділом змусили церкву заплатити їм за те, що вони її не закриють...

Ветерани Великої Вітчизняної

Я сиділа в архіві СБУ і читала справу. Справа була товста, по одному вбивству комуніста судили шість чоловік. Всі вони на допитах признавались спокійно і щиро, що вступили в УПА, що ходили на збори (збори?) і читали листівки (нащо?) а потім признавались, що вбили "комуніста", прийшли на вечорниці де він випивав, викликали за хату і вбили а труп кинули в річку Устю...

Тернові хустки – на онучі. Про Голодомор

Вона багато любила розказувати про себе. Про те, як батько її шив чоботи, як вона впала з коня, як ходила до школи, як валили в селі церкву і розкопували могли священників, щоб дістати золоті хрести...

Путін не спить

Є така традиція – проводити паралелі. "От в Росії такого-то року було так", ну і в нас теж має бути, як в Росії того року. Ці всі прогнози зазвичай не збуваються, просто потім той, хто писав, тихо не нагадує, що він був говорив...

В Росії зараз відбувається Майдан

Коли я натрапляю на чергову статтю про те, що Росії скоро кінець, уже навіть не серджуся. Це наш інформаційний фон з ранньої весни. "Зелені чоловічки захопили Крим, Росії скоро кінець", "В Донецьку, Луганську і Харкові зворушення, але не бійтесь, бо Росії скоро кінець"...

Що сьогодні святкуємо?

Не треба святкувати – кажуть деякі, це просто день пам'яті, могло б усе закінчитись абсолютно не так, було страшно, дуже страшно. І досі нічого не закінчилось – додають інші...