Олексій Гарань Історик-міжнародник, політолог, політконсультант, учасник багатьох "авантюрних" проектів, що стали успішними

Мовна стаття в законі про освіту: здобутки і небезпеки

19 вересня 2017, 13:51

Подаю точку зору авторитетного серед науковців як в Україні, так і закордоном етнополітолога Володимира Кулика. Вважаю, що це дуже збалансований і водночас критичний погляд. При цьому п. Кулик вважає, що закон президентові все-таки варто варто підписати.

Мій настрій – критичніший. Я розумію, що буду зараз звинувачений у "зрадництві" та "меншовартості". Та, як на мене, парламент зараз сам створив для Президента ситуацію цугцвангу. Не підписати – наразитися на обвинувачення у "зраді". Підписати – наразитися на критику міжнародних організацій і деяких сусідів-членів ЄС, підтримка яких зараз для нас важлива з огляду на санкції, протидію енергетичній експансії Росії тощо. А ще важливіше, можлива дестабілізація в деяких районах Закарпаття, Буковини, на сході і півдні України. Гадаю, цієї небезпеки не можна применшувати. Але це вже моя суб'єктивна думка. Тимчасом, надаю текст Володимира Кулика, опублікований в "Критиці."


Про українську мову в освіті й суспільстві

"У дискусії, що розгорілася з приводу мовної статті нового закону про освіту, прибічники поширення української мови критикували головно брак належної комунікації щодо запроваджуваних змін, внаслідок чого внутрішня й міжнародна опозиція до закону стала сильнішою та шкідливішою для України, ніж була б за належного пояснення потреби цих змін. Не повторюючи цієї слушної критики, зосереджуся на самій суті пропонованої українізації освіти. Зрештою, деяких протестів усе одно не вдалось би уникнути, бо передбачене звуження обсягу вживання меншинних мов надто радикальне, щоб відповідні держави й організації на нього не зреаґували.

І саме в цьому я бачу головну проблему пропонованого мовного режиму освіти: він дуже дошкульний для захисників меншин і водночас не дуже ефективний для поширення української мови в суспільстві – принаймні сам по собі, без інших законодавчих актів, що зробили б набуте в освіті знання цієї мови потрібним в інших ділянках, насамперед на праці.

Закон рішуче обмежує вживання меншинних мов в освіті, яке є одним із головних маркерів забезпечення прав меншин. Тому Україну неминуче критикуватимуть не лише "етнічні батьківщини" найчисельніших меншин, які досі мали розгалужену систему освітніх закладів своїми мовами (насамперед росіян, угорців і румунів/молдован), а й міжнародні організації, що стежать за дотриманням прав меншин (насамперед Рада Європи й ОБСЄ). Тим паче, що запроваджуване обмеження вжитку мов меншин дошкільною та початковою освітою, хоч воно й залишає цим мовам більший обсяг, ніж у більшості європейських країн, не дуже відповідає центральноєвропейській традиції більшого толерування багатомовності, а головне – раніше взятим Україною міжнародним зобов'язанням. Якщо явного порушення чітких норм міжнародних документів стаття нового закону, здається, не містить, то суперечність із загальною настановою цих документів на сприяння реалізації мовних прав меншин у ній побачити неважко, й багато хто вже побачив.

Втім, цю критику можна пережити, надто якщо ефективно доносити до світової дипломатії та громадськості свою позицію. Але наражатися на критику варто лише в тому разі, якщо прагнеш досягти чогось важливого для національних інтересів. До яких, безумовно, належить і зміцнення позицій титульної мови як важливого чинника національної емансипації та консолідації. Так от, я не вважаю, що вилучення меншинних мов із середньої освіти нині аж так потрібне для поширення української.

Звичайно, я розумію, що обсяг уживання української мови в освіті ще далеко не дотягує до титульних мов європейських національних держав. Але це й так найбільш українізована з усіх суспільних ділянок, що різко відірвалася від інших іще на початку 1990-х. Хоч який неадекватний рівень вивчення української мови в багатьох дитсадках, школах і вишах із викладанням мовами меншин, не він є головною причиною того, що випускники цих закладів недостатньо говорять українською в подальшому житті. Якщо для тих, що здобувають освіту угорською та румунською в прикордонних районах із переважанням відповідних меншин, українська мова справді нерідко є майже чужоземною, то набагато численніші випускники російськомовних закладів здебільшого її добре розуміють і пасивно вживають. Довчити мову до придатного для виконання посадових обов'язків рівня було б неважко, якби від працівників цього вимагали – але зазвичай не вимагають або навіть вимагають уживання російської, тому українська виявляється не дуже потрібною. Своєю чергою, знання про те, що ця мова не буде потрібною, не сприяє бажанню її серйозно вчити. Виходить замкнуте коло – не для всіх, звісно, але для дуже багатьох.

Тому головним кроком на шляху поширення української мови має бути не дальша українізація освіти, а використання вже досягнутих в освіті результатів на ринку праці. А отже, потрібен не так новий закон про мову освіти, як новий закон про мову інших ділянок, тобто закон про мови, який замінить сумнозвісний закон Ківалова-Колесніченка. Без цього українізація освіти буде не лише неефективною в сенсі просування мовних змін у всьому суспільстві, а й не дуже реальною в сенсі забезпечення законодавчо приписаного мовного режиму в самій освітній практиці. Якщо й нині вживання української мови в школах з іншомовним контингентом зазвичай обмежується уроками, а подекуди не цілком охоплює навіть їх, то можна собі уявити, наскільки поверховою буде українізація, коли пошириться на всі школи, зокрема й ті, де вчителі, що досі викладали російською чи угорською, нестимуть нелюбу їм українську мову дітям, які вважатимуть ту мову непотрібною.

Сказане вище не означає, однак, що я волів би, якби президент Порошенко заветував ухвалений закон. Мовна стаття – тільки одна з багатьох у цьому законі, який започатковує дуже потрібну освітню реформу, тож не варто повертати його до парламенту, де буде так само нелегко знайти компроміс між прибічниками цілковитої українізації та непорушного статус-кво. Тому хай краще реформа починається з недосконалою мовною статтею, ніж затримується ще на бозна який час. Але якщо вже активізувати українізаційні зусилля в освіті, то тільки разом зі створенням суспільних умов, які зробили б ці зусилля дієвими. Тому законодавчі акти про сприяння українській мові в освіті та, раніше, на радіо й телебаченні мають бути не альтернативою всеосяжному мовному законові, а кроками до його ухвалення. На жаль, я не певен, що президент і його оточення це розуміють".

Володимир Кулик

Доктор політології, професор, старший науковий співробітник Національного інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. Кураса НАН України. Остання книжка – "Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки" (Київ: Критика, 2010).

Коментарі — 79
Leonid Hrabovsky _ 04.09.2018 04:02
IP: 35.235.231.---
Ostap Kycher:
Російськомовний пане Остапе, раджу Вам піти до книгарні Є (Львів, Київ, інші міста), подивитись, що стоїть на полицях, і тоді Вам стане трохи ясніше, "туго" чи не "туго" з творенням нового українською мовою. А якщо Ви нею трохи володієте, то ще краще – читайте Інтернет-журнал "Збруч", розділ "штука" а в ньому – "слово", де регулярно оприлюднюються огляди та рецензії нових видань української літератури сьогодення й минулого, а також зарубіжної в українських перекладах, – і будете вражені тим, як незмірно мало Ви про українську літературу знаєте. І ще одне – в розділі "Дискурси" Ви прочитаєте статті постійних колумністів журнала, письменників Юрія Винничука, Юрія Андруховича, Тараса Прохаська, твори кожного з яких вже перекладені на кілька европейських мов і увінчані престижними нагородами різних країн.
Ua Gall _ 25.09.2017 11:04
IP: 91.200.113.---
Alexey Mikhaylov:

РУССКИЙ ЯЗЫК -самый приятный в мире...Затем говяжий,свнОй...

ПОШЁЛ ВОН,ПРОВОКАТОР-ФАШИСТ!

Не впихУй нам невпихуемое!
Зачем суёте нам
Ущербный свой яЗык?
Где ваш писАтель
Из писы вышел
Не то писАть,
Не то посцать!...
Балда,гляди;в Европе мисс,фройляйн,мадемуазель,сеньорита и прочее,а как у вас?Дык раньше была барышня,а ныне не то старая дева,не то бл...

МЕСТЬ не за горами она уже идёт за вами.
Курбан байрам.Аллах акбар!
Ua Gall _ 24.09.2017 14:22
IP: 178.212.102.---
Alexey Mikhaylov:

Плодородная земля порождает мягких людей.
царь Кир
Колорадосу за шиворот-от всей дуШИ!

ИНФОРМАЦИЯ к РАЗМЫШЛЕНИЮ
Став в 1925 главой компартии Украины,Каганович повёл "украинизацию" республики в необычайно высоком темпе.Уже к февралю 1926 весь УПРАВЛЕНЧЕСКИЙ АППАРАТ должен был завершить проверку на знание укр.языка.Служащим не выучившим языка,предлагалось овладеть им в ТЕЧЕНИИ ТРЁХ месяцев.Тех,кто не выполнил этого требования ВРЕМЕННО увольняли с работы.
Киевская опера в 1926 была украинизирована на 85%;из семи опер её первого цикла шесть давались на
укр.языке,одна на еврейском,а на русском языке,на котором разговаривали 70% рабочих семей Киева, -НИ ОДНОЙ, ...
ПОЧЕМУ НЫНЕШНИЕ ЕВРЕИ МЕДЛЯТ С УКРАИНИЗАЦИЕЙ?
Предлагаю исходя из вышеизложенного ВРЕМЕННО уволить министра Авакова и ему подобным...
Ua Gall _ 23.09.2017 17:36
IP: 91.200.113.---
Alexey Mikhaylov:

ДА ЗДРАВСТВУЕТ РАЗУМ,ДА СГИНЕТ РУССКИЙ МАРАЗМ!

Зачем суёте нам
Ущербный свой язык?
Где из же-ребят-
Делают ребят,
Где у вас среди людей
Вольно дышит лЮдоед,
А людыны вовсе нет...

Зашибись!Мышебратья!
Ua Gall _ 23.09.2017 09:09
IP: 91.200.113.---
Ua Gall:

Русский язык самый приятный в мире...Затем говяжий,свинОй...

Без принуждения не бывает повиновения.

Балда,гляди;мы розумиемо,бо розум маемо,а у вас как?Дык мы понимаем.И кого?Только пани и пони.А остальных?С остальными мы умничаем.А куды девался ваш разум?А у нас его ни-ка-да не было,мы его,если не воруем,то покупаем...
ЗашИбись!
Ua Gall _ 23.09.2017 08:59
IP: 91.200.113.---
Alexey Mikhaylov:

ПОШЁЛ ВОН,ПРОВОКАТО -ФАШИСТ!

Алексей Мизайлов 13.03.2017;"Хрен вам а не власть и хрен вам,а не одна мова."
ЗАЧЕМ СУЁТЕ НАМ
УЩЕРБНЫЙ СВОЙ ЯЗЫК???

Колорадосу за шиворот!
Он не пишет,как он слышит;
Говорит я паниМаю,
А пишет я пониМаю.
Сексуальный какой маньяк!
Он по вечерам пани е.любит,
А по утрам к пони он идёт.
ЗашИбись!
Yaroslav Yurkiv _ 21.09.2017 12:54
IP: 35.195.68.---
Ua Gall:
ДОМА гаВари как хочешь,а на улице будь гражданином

Русский яЗык самый приятный в мире...Затем говяжий,свинОй...

Он не пишет,как он слышит;
Говорит я паниМаю,
А пишет я пониМаю...
+++++++++++++++++++++++++

Он не пишит, как он слышит,
Хоть на нево зубы скаль,
Зато брешит он, как дышит.
Патаму шта он м а с к а л ь!
©
Ua Gall
Н а х а л
С т і х і
У к р а л
:)
Ua Gall _ 21.09.2017 08:10
IP: 178.212.102.---
Logic2009:
Вы говорите, нужно люстрировать или кастрировать
=================================================
Безмоглый, никто такого не "говорит".
Это в твоей больной голове всё перевёрнуто.
При чём тут член, если речь идёт о языке?
Логично вырезать язык.
Что тебе и нужно сделать, мозги же вырезали,
он теперь тебе ни к чему.
Пошёл вон, скотина.
ДОМА гаВари как хочешь,а на улице будь гражданином

Русский яЗык самый приятный в мире...Затем говяжий,свинОй...

Он не пишет,как он слышит;
Говорит я паниМаю,
А пишет я пониМаю...
Anatol Zubenko _ 21.09.2017 08:09
IP: 94.153.158.---
Logic2009:
Вы говорите, нужно люстрировать или кастрировать
=================================================
Безмоглый, никто такого не "говорит".
Это в твоей больной голове всё перевёрнуто.
При чём тут член, если речь идёт о языке?
Логично вырезать язык.
Что тебе и нужно сделать, мозги же вырезали,
он теперь тебе ни к чему.
Пошёл вон, скотина.
Не совсем согласен. Вот Янукович, услышав что его будут люстрировать, понял это слово по-своему, и сразу же сбежал из страны...
Александр Надинов _ 21.09.2017 01:48
IP: 35.189.249.---
Совершенно согласен с автором и надеюсь, что Президент скажет свое "нет". Языковые грабли наши депутаты должны давно бы отбросить. И все же остается вопрос: кому это сегодня надо?
Yaroslav Yurkiv _ 21.09.2017 00:03
IP: 35.195.151.---
mihaylenco:
Yaroslav Yurkiv
З наведеного Вами прикладу можна прийти до такого висновку: з дитинкою все добре, а мамашку – в перший клас, як тільки Президент підпише Закон про освіту.

Ярославе! Даю тобі гарантію, що 90% т.н. рускаязичних вільно володіють українською мовою. Але не бажають її використовувати.
Сумніваюся, бо вони і рускім володіють чуть-чуть, а от суржиком – на 90 відсотків.
Logic2009 _ 20.09.2017 17:05
IP: 91.196.177.---
Вы говорите, нужно люстрировать или кастрировать
=================================================
Безмоглый, никто такого не "говорит".
Это в твоей больной голове всё перевёрнуто.
При чём тут член, если речь идёт о языке?
Логично вырезать язык.
Что тебе и нужно сделать, мозги же вырезали,
он теперь тебе ни к чему.
Пошёл вон, скотина.
mihaylenco _ 20.09.2017 14:16
IP: 93.171.78.---
Yaroslav Yurkiv
З наведеного Вами прикладу можна прийти до такого висновку: з дитинкою все добре, а мамашку – в перший клас, як тільки Президент підпише Закон про освіту.

Ярославе! Даю тобі гарантію, що 90% т.н. рускаязичних вільно володіють українською мовою. Але не бажають її використовувати.
Orest Jj _ 20.09.2017 12:10
IP: 77.52.37.---
Порошенковский дружок и тоже жулик Григоришин хочет за бесценок "прихватизировать" "Турбоатом"

Афера под видом приватизации! Российский олигарх Григоришин, купивший недавно украинское гражданство, собирается приобрести за бесценок акции одного из крупнейших и самых рентабельных машиностроительных предприятий Украины – "Турбоатома", одного из мировых лидеров в производстве турбин для электростанций. После того, как у Кремля срывается закупка турбин в Европе, Фонд госимущества решил рассмотреть вопрос о продаже крупнейшего турбиностроительного предприятия на пост-советском пространстве. Какое совпадение!
Юрий Бутусов.
Orest Jj _ 20.09.2017 11:34
IP: 77.52.37.---
taksist:
якби з появою першого запоребрика була уведена комендантська година на 72г. та стріляли просто на місці за російську мову то крим і донбас був би і досі українським а 13 тисяч людей були б живими.
кстати, на каком из украинских вы предлагаете общаться – галичанском, ровенском, винницком, полтавском, слобожанском, или, "донбасском"?
От Тягнибок, наприклад, спілкуеться на укросуржику з галичанскими вкрапленнями та русізмами.
Так який український ви пропонуетє?
Orest Jj _ 20.09.2017 11:16
IP: 77.52.37.---
taksist:
якби з появою першого запоребрика була уведена комендантська година на 72г. та стріляли просто на місці за російську мову то крим і донбас був би і досі українським а 13 тисяч людей були б живими.
кем была бы введена? Ментами, которые с тыла здания по лестнице слазили тихонько пока спецподразделение паребриков штурмовало главный вход в горотдел а затем большая часть пооодевала колорадки и начали патрулировать город вылавливая недовольных сменой власти русскоязычных?
Или СБУ, которые сразу подружились со старыми друзьями и коллегами по бизнесу – местным криминалом?
Или однотуровым, который по договорняку выпустил Гиркина со Славянска (после чего, кстати, и началась мясорубка) – так это вы привели мародера-коллаборациониста к власти...
Че пеняешь на зеркало коль рожа крива?

Донбасс никогда де факто не был украинским. И нынешний луга/н/дон не будет украинским пока на этой территории находятся такие же ватники как и вы.
Logic2009 _ 20.09.2017 11:10
IP: 91.196.177.---
Велику Мову
======================
Безмозглое, так мова или "мовя"?
Ким Чен Ын Воронежский, твоё развитие остановилось во втором классе,
третий ты не одолел.
Пошёл вон дегенерат
Orest Jj _ 20.09.2017 10:53
IP: 77.52.37.---
пока народ друг друга за чубы таскают як ми спилкуватися миж собою в это время аднака слуги народа время не теряют – аказывается

...Госбюджет 2017 года изначально предусматривал 746,6 млн гривен на обслуживание президента и Администрации, в июле финансирование этой программы было увеличено на 9,8% (73,2 млн гривен) до 819,9 млн гривен, а в 2018 году предлагается увеличить еще на 17,7% (145,5 млн гривен) до 965 млн 379 тыс. гривен.
В целом финансирование Госуправления делами предлагается увеличить на 1% (25,8 млн гривен) до 2 млрд 395,4 млн гривен.
В проекте Госбюджета заложен значительный рост Кабинета министров и Верховной Рады.
Согласно данным, на аппарат Рады предусмотрено на 69%, или на 682 млн грн больше, чем в 2017 году.
Секретариат Кабинета министров, согласно данным, получит финансирование на 244%, или на 1,067 млрд грн больше, чем в 2017 году.

ПыСы. Мародеров – на кол! Хочешь помочь стране – съешь бесплатно (ДО 17 грн.) кондитерки от рошен в фирменных точках
анжелика кубатина _ 20.09.2017 10:41
IP: 35.190.198.---
Украиной руководят предатели!Вместо того, чтобы сплачивать народ, они делают искусственную эскалацию вот такими законами.И депутаты-продажные мрази!
Orest Jj _ 20.09.2017 10:24
IP: 77.52.37.---
Petras Rebokov:
Взадов, в августе в Ижевске раздавали бесплатную манную кашу. Многолюдная толпа чуть ли не растерзала раздатчиков. Ты успел получить свою пайку пока озверевшая толпа под камеры терзала кормильцев?
А вообще, появились вжэ в обиходе карты помоек где могут поживиться великороссы?
...По данным Московского Комсомольца, в скором времени московский историк и культуролог Игорь Жогин, планирует составить карту с адресами магазинов, возле которых можно найти списанную еду. Там же будут обозначены дворовые помойки, в которых водятся годные для употребления продукты.
Yaroslav Yurkiv _ 20.09.2017 10:07
IP: 35.195.195.---
mihaylenco:
Orest Jj
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции.

Ватники, то такі істоти, які розуміють лише батіг. Тому для ватної мови в офіційному застосуванні – штраф. Щодо преференцій. Де гроші на преференції брати? Моя пропозиція – від штрафів за офіційне використання ватної мови.

Наприклад, встановити тариф за один цінник – 10 гривень. Контроль – не частіше, ніж раз на добу. Пройшовся по магазину, знайшов 100 цінників ворожою мовою. Власник платить 1000 грн. в казну, у фонд розвитку української мови. За табличку на вулиці – 1000 грн. За табличку на автобусі – 100 грн. Можна це назвати не штрафом, а платою. Хочеш користуватися офіційно, користуйся. Ніхто не забороняє. Але за це заплати. Ніяких порушень демократії, та толерантності. Чисто ліберальний ринок.
А якщо Фуйло з Орбаном надішлють їм двосторонні цінники, таблички?
Перевернув перед контролером... і всє дєла!
Лариса Семененко _ 20.09.2017 10:06
IP: 109.197.218.---
Пане Олексію, чи ви маєте стосунок до українських закладів освіти в Києві? Повністю російськомовне середовище. Попросила якось вчителя говорити до дитини українською. Послухала. До сина звертається українською, а на клас говорить російською. Я не хочу почуватися національною меншиною в серці СВОЄЇ країни. Щодо коментарів, – зверніться краще до когнітивних лінгвістів...
Anatol Zubenko _ 20.09.2017 10:02
IP: 94.153.158.---
Orest Jj:
mihaylenco:
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции. Больше ограничений и запретов – активнее и єффективнее сопротивление.
Стиль країни – айкидо а не бокс или каратє. Поєтому народ и сохранился до сих пор невзирая на таких соседей и слева и справа.
Не, бокс у нас лучше получается, хотя я не против насчет15% доплаты за преподавание на украинском...
Yaroslav Yurkiv _ 20.09.2017 10:01
IP: 35.195.204.---
mihaylenco:
Yaroslav Yurkiv
Ось тут і заритий україномовний собака!
Неадекватний рівень вивчення української мови,,,

Ярославе! Все зовсім не так. Достатній для спілкування рівень знань української мови дають вже в дитячих садочках. Я вже давно помітив, як ватні мамки ведуть дитину з садочка, дитина розмовляє українською мовою. Як веде в садочок – ватною. Висновок такий. Якби дитина потрапляла з дитячого садочку в українськомовне середовище, то вона ту ватну мову просто не вживала. Як непотріб.

Українська мова в побуті не використовується тому, що вона вважається мовою бидла. Ось і все. Доки не буде зламаний стереотип, ні силою, ні законами, ні пропагандою, нічого не зміниш.
З наведеного Вами прикладу можна прийти до такого висновку: з дитинкою все добре, а мамашку – в перший клас, як тільки Президент підпише Закон про освіту.
mihaylenco _ 20.09.2017 09:49
IP: 93.171.78.---
Orest Jj
Зачем штрафовать? Лучше давать преференции.

Ватники, то такі істоти, які розуміють лише батіг. Тому для ватної мови в офіційному застосуванні – штраф. Щодо преференцій. Де гроші на преференції брати? Моя пропозиція – від штрафів за офіційне використання ватної мови.

Наприклад, встановити тариф за один цінник – 10 гривень. Контроль – не частіше, ніж раз на добу. Пройшовся по магазину, знайшов 100 цінників ворожою мовою. Власник платить 1000 грн. в казну, у фонд розвитку української мови. За табличку на вулиці – 1000 грн. За табличку на автобусі – 100 грн. Можна це назвати не штрафом, а платою. Хочеш користуватися офіційно, користуйся. Ніхто не забороняє. Але за це заплати. Ніяких порушень демократії, та толерантності. Чисто ліберальний ринок.
Корупція1189 Україна та Європа973 Aтака Путіна1136 Уряд реформ353 Свобода слова556
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter