Олексій Гарань Історик-міжнародник, політолог, політконсультант, учасник багатьох "авантюрних" проектів, що стали успішними

Мовна стаття в законі про освіту: здобутки і небезпеки

19 вересня 2017, 13:51

Подаю точку зору авторитетного серед науковців як в Україні, так і закордоном етнополітолога Володимира Кулика. Вважаю, що це дуже збалансований і водночас критичний погляд. При цьому п. Кулик вважає, що закон президентові все-таки варто варто підписати.

Мій настрій – критичніший. Я розумію, що буду зараз звинувачений у "зрадництві" та "меншовартості". Та, як на мене, парламент зараз сам створив для Президента ситуацію цугцвангу. Не підписати – наразитися на обвинувачення у "зраді". Підписати – наразитися на критику міжнародних організацій і деяких сусідів-членів ЄС, підтримка яких зараз для нас важлива з огляду на санкції, протидію енергетичній експансії Росії тощо. А ще важливіше, можлива дестабілізація в деяких районах Закарпаття, Буковини, на сході і півдні України. Гадаю, цієї небезпеки не можна применшувати. Але це вже моя суб'єктивна думка. Тимчасом, надаю текст Володимира Кулика, опублікований в "Критиці."


Про українську мову в освіті й суспільстві

"У дискусії, що розгорілася з приводу мовної статті нового закону про освіту, прибічники поширення української мови критикували головно брак належної комунікації щодо запроваджуваних змін, внаслідок чого внутрішня й міжнародна опозиція до закону стала сильнішою та шкідливішою для України, ніж була б за належного пояснення потреби цих змін. Не повторюючи цієї слушної критики, зосереджуся на самій суті пропонованої українізації освіти. Зрештою, деяких протестів усе одно не вдалось би уникнути, бо передбачене звуження обсягу вживання меншинних мов надто радикальне, щоб відповідні держави й організації на нього не зреаґували.

І саме в цьому я бачу головну проблему пропонованого мовного режиму освіти: він дуже дошкульний для захисників меншин і водночас не дуже ефективний для поширення української мови в суспільстві – принаймні сам по собі, без інших законодавчих актів, що зробили б набуте в освіті знання цієї мови потрібним в інших ділянках, насамперед на праці.

Закон рішуче обмежує вживання меншинних мов в освіті, яке є одним із головних маркерів забезпечення прав меншин. Тому Україну неминуче критикуватимуть не лише "етнічні батьківщини" найчисельніших меншин, які досі мали розгалужену систему освітніх закладів своїми мовами (насамперед росіян, угорців і румунів/молдован), а й міжнародні організації, що стежать за дотриманням прав меншин (насамперед Рада Європи й ОБСЄ). Тим паче, що запроваджуване обмеження вжитку мов меншин дошкільною та початковою освітою, хоч воно й залишає цим мовам більший обсяг, ніж у більшості європейських країн, не дуже відповідає центральноєвропейській традиції більшого толерування багатомовності, а головне – раніше взятим Україною міжнародним зобов'язанням. Якщо явного порушення чітких норм міжнародних документів стаття нового закону, здається, не містить, то суперечність із загальною настановою цих документів на сприяння реалізації мовних прав меншин у ній побачити неважко, й багато хто вже побачив.

Втім, цю критику можна пережити, надто якщо ефективно доносити до світової дипломатії та громадськості свою позицію. Але наражатися на критику варто лише в тому разі, якщо прагнеш досягти чогось важливого для національних інтересів. До яких, безумовно, належить і зміцнення позицій титульної мови як важливого чинника національної емансипації та консолідації. Так от, я не вважаю, що вилучення меншинних мов із середньої освіти нині аж так потрібне для поширення української.

Звичайно, я розумію, що обсяг уживання української мови в освіті ще далеко не дотягує до титульних мов європейських національних держав. Але це й так найбільш українізована з усіх суспільних ділянок, що різко відірвалася від інших іще на початку 1990-х. Хоч який неадекватний рівень вивчення української мови в багатьох дитсадках, школах і вишах із викладанням мовами меншин, не він є головною причиною того, що випускники цих закладів недостатньо говорять українською в подальшому житті. Якщо для тих, що здобувають освіту угорською та румунською в прикордонних районах із переважанням відповідних меншин, українська мова справді нерідко є майже чужоземною, то набагато численніші випускники російськомовних закладів здебільшого її добре розуміють і пасивно вживають. Довчити мову до придатного для виконання посадових обов'язків рівня було б неважко, якби від працівників цього вимагали – але зазвичай не вимагають або навіть вимагають уживання російської, тому українська виявляється не дуже потрібною. Своєю чергою, знання про те, що ця мова не буде потрібною, не сприяє бажанню її серйозно вчити. Виходить замкнуте коло – не для всіх, звісно, але для дуже багатьох.

Тому головним кроком на шляху поширення української мови має бути не дальша українізація освіти, а використання вже досягнутих в освіті результатів на ринку праці. А отже, потрібен не так новий закон про мову освіти, як новий закон про мову інших ділянок, тобто закон про мови, який замінить сумнозвісний закон Ківалова-Колесніченка. Без цього українізація освіти буде не лише неефективною в сенсі просування мовних змін у всьому суспільстві, а й не дуже реальною в сенсі забезпечення законодавчо приписаного мовного режиму в самій освітній практиці. Якщо й нині вживання української мови в школах з іншомовним контингентом зазвичай обмежується уроками, а подекуди не цілком охоплює навіть їх, то можна собі уявити, наскільки поверховою буде українізація, коли пошириться на всі школи, зокрема й ті, де вчителі, що досі викладали російською чи угорською, нестимуть нелюбу їм українську мову дітям, які вважатимуть ту мову непотрібною.

Сказане вище не означає, однак, що я волів би, якби президент Порошенко заветував ухвалений закон. Мовна стаття – тільки одна з багатьох у цьому законі, який започатковує дуже потрібну освітню реформу, тож не варто повертати його до парламенту, де буде так само нелегко знайти компроміс між прибічниками цілковитої українізації та непорушного статус-кво. Тому хай краще реформа починається з недосконалою мовною статтею, ніж затримується ще на бозна який час. Але якщо вже активізувати українізаційні зусилля в освіті, то тільки разом зі створенням суспільних умов, які зробили б ці зусилля дієвими. Тому законодавчі акти про сприяння українській мові в освіті та, раніше, на радіо й телебаченні мають бути не альтернативою всеосяжному мовному законові, а кроками до його ухвалення. На жаль, я не певен, що президент і його оточення це розуміють".

Володимир Кулик

Доктор політології, професор, старший науковий співробітник Національного інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. Кураса НАН України. Остання книжка – "Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки" (Київ: Критика, 2010).

Коментарі — 104
rabbik _ 19.09.2017 20:15
IP: 35.196.250.---
Трамп крупнейший націоналіст в міре.
еслі не дай бог он узнает про "авторитетного серед науковців як в Україні, так і закордоном "етнополітолога" Володимира Кулика" і ево пісанія – плакалі $500 мільйонов коториє он нам обещал
_ABM_ _ 19.09.2017 20:09
IP: 77.123.71.---
Petras Rebokov:
...каждому русскому носить одежду со звездой на груди, ...что бы было видно эту вату издалека.
Это точно, были бы звезды, то вертолеты на учениях Запад-2017 не расстреляли бы свох кацапов. Смех и грех.:- ((
rabbik _ 19.09.2017 20:06
IP: 104.196.29.---
Ostap Kycher:
rabbik:
=========
а чё минус? Кому? Чиж за Вальцмана или Саакашвили за ее увольнение?
мне вообще-то понравилась опечатка "Полрошенко" которую УП уже исправила
сааке мінус.
падла уже за ето платіт, скоро і ево на галтуке повесят...
rabbik _ 19.09.2017 20:04
IP: 35.185.1.---
_ABM_:
Все кацапы будут разговаривать не на вымирающем искусственном языке, а на действительно Великом и Могучем арабском языке, который насчитывает 12 млн. слов. Альтернативой может быть только украинский язык, но у кацапов ума не хватает его изучить. Значит будут учить Коран.
первий шаг сделан.
Ердоган ввьйол в школах абязательний намаз перед началом, і обязательноє ізученіє корана.
второй шаг – татарскиє школи в маскве...

ну а в татарских школах в європе – ето само собой разумеется, даже приветствуєтся.
мультікультуралізм там закон.
бріти вовремя смилісь, думают за проливом отсидятся...
Давідушка Камерун плакался шо мультікуртуларізм в англії – ето крупнейшая ашіпка єво жізні.
канешна ето когда бріти далі ему под жопу...
mihaylenco _ 19.09.2017 20:02
IP: 93.171.78.---
Anatol Zubenko
Не,не, мы не такие, мы в этом вопросе большие демократы...

Як би там "демократи-ліберали" мені не намагалися втюхати ідеї "толерантності", в мене завжди буде одне й те ж запитання: "А у Вас як?. Особливо якщо це загрожує національним інтересам." Асиміляція українського народу в "рускій мір" методом знищення мовної, та культурної відмінності від "рускіх" – головна мета провідників ординських нацистів.
Ostap Kycher _ 19.09.2017 19:53
IP: 35.189.249.---
rabbik:
=========
а чё минус? Кому? Чиж за Вальцмана или Саакашвили за ее увольнение?
мне вообще-то понравилась опечатка "Полрошенко" которую УП уже исправила
rabbik _ 19.09.2017 19:46
IP: 35.189.208.---
Ostap Kycher:
Лідер "Руху нових сил" Міхеіл Саакашвілі відсторонив свою речницю Дарину Чиж, яка назвала президента Петра Полрошенка начебто його єврейським прізвищем Вальцман.
-10000
taksist _ 19.09.2017 19:45
IP: 130.180.218.---
кожна повія гарань свого кулика хвалить.
всі розмови про те, скільки мови меншин повинно бути в Україні треба починати з трьох питань.
1. меншини офіційно в Україні зареєстровані та пораховані чи нам підсовують середньовигадану цифру зі стелі скільки їх?
2. в країнах, де ті меншини титульні скільки коштом тих держав українських шкіл на тисячу школярів етноукраїнців?
3. нагади російським та иншим паскудам значення примовок – чия б корова мичала, витягни колоду зі свого ока перш ніж скалку в чужому шукаєш та т.п.
_ABM_ _ 19.09.2017 19:44
IP: 77.123.71.---
Petras Rebokov:
Ни один хох/ол не должен говорить на Великом и могучем Русском языке, это быд/ло достойно только пропольского наречия – мови.
Все кацапы будут разговаривать не на вымирающем искусственном языке, а на действительно Великом и Могучем арабском языке, который насчитывает 12 млн. слов. Альтернативой может быть только украинский язык, но у кацапов ума не хватает его изучить. Значит будут учить Коран.
rabbik _ 19.09.2017 19:43
IP: 146.148.120.---
Олена Мельник:
Від цього кулика більше смороду, ніж користі.
+10000
rabbik _ 19.09.2017 19:42
IP: 35.195.68.---
Anatol Zubenko:
Вечный страх "меньшевартностного"-а чтоскажут за поребриком...Противно даже читать...
+10000
Володимир Шевченко _ 19.09.2017 19:21
IP: 35.195.195.---
Anton Boyko: Оцей проффесор Гарань виглядає як провокатор, а в недалекі часи, за вимогою голови нацбанку Арбузова, виступав на його телеканалі тільки на абщепанятно ізіке! Що стосується виступу пана Кулика, то він правий, сьогоднішня влада саботує прийняття нового закону про українську мову, бо готується до виборі, їх страшить втратати антиукраїнський лохторат!
Anton Boyko _ 19.09.2017 18:34
IP: 89.185.22.---
Я розумію, що буду зараз звинувачений у "зрадництві"???
--
Чего так боимся этого, пан Гарань? Нужно отстаивать свое мнение независимо от обвинений не очень большой, но очень крикливой прослойки общества.
Valery Savenko _ 19.09.2017 18:29
IP: 176.37.93.---
Кириленка зробили віце-премьером мабуть на знак подяки за мовний закон, який допоміг Путіну захопити Крим, почати війну на Донбасі. Тепер комусь будемо дякувати за проблеми Закарпаття, Буковини, на сході і півдні. Хтось сказав:"Россия – волшебная страна, в ней практически каждому идиоту всегда найдется какое-нибудь применение." Здається, Україна в цьому не відстає.
Anatol Zubenko _ 19.09.2017 18:28
IP: 94.153.158.---
mihaylenco:
В світі чимало різноманітних прикладів вирішення мовного питання. І такі, як у Європі, і такі, як у калорадії

А скільки шкіл з українською мовою викладання у Польщі? Румунії? Мадьярії? Калорадії? В Ізраїлі? В США? Канаді? Австралії? Скільки шкіл, де всі предмети з першого по випускний клас викладаються українською мовою? А в кожній з цих країн українська діаспора величезна. Чому не добиваються Польща, Румунія, Угорщина викладання мовами своїх меншин від путіна? Від інших сусідів? Чому підняли хай щодо України. А чи є в Польщі, Угорщині, Румунії, школи, де всі предмети з першого до випускного класу викладаються мовами національних меншин?

Ось коли Польща, Румунія, Угорщина скажуть: "Ось в нас так. Ми до вашої діаспори ставимося цивілізовано. І вимагаємо від вас того ж." Інакше це банальний "наїзд". Просто нагинають, аби прогнутися перед путіним. Підгавкують путіну.
Не,не, мы не такие, мы в этом вопросе большие демократы,Гарани одним словом...
mihaylenco _ 19.09.2017 18:19
IP: 93.171.78.---
В світі чимало різноманітних прикладів вирішення мовного питання. І такі, як у Європі, і такі, як у калорадії – повне приниження, асиміляція, та наступне винищення ідентичності інших народів...

А скільки шкіл з українською мовою викладання у Польщі? Румунії? Мадьярії? Калорадії? В Ізраїлі? В США? Канаді? Австралії? Скільки шкіл, де всі предмети з першого по випускний клас викладаються українською мовою? А в кожній з цих країн українська діаспора величезна. Чому не добиваються Польща, Румунія, Угорщина викладання мовами своїх меншин від путіна? Від інших сусідів? Чому підняли хай щодо України. А чи є в Польщі, Угорщині, Румунії, школи, де всі предмети з першого до випускного класу викладаються мовами національних меншин?

Ось коли Польща, Румунія, Угорщина скажуть: "Ось в нас так. Ми до вашої діаспори ставимося цивілізовано. І вимагаємо від вас того ж." Інакше це банальний "наїзд". Просто нагинають, аби прогнутися перед путіним. Підгавкують путіну.
Taras Shamayda _ 19.09.2017 17:23
IP: 193.19.152.---
Дякую пану Володимиру за підтримку прийняття закону про мову, а також за розуміння того, що освітній закон має бути безумовно підписаним.

А от щодо буцімто порушень міжнародних угод ст.7 закону про освіту – вважаю цю тезу необґрунтованою. МЗС і МОН, на мою думку, переконливо, по пунктах, пояснили, що стаття відповідає ратифікованим Україною міжнародним угодам. Та й щодо "центральноєвропейської традиції" – твердження дещо дивне. Адже практики, як і закони, у різних країнах Європи, у т.ч. й центральної, дуже різні. Немає ніякої єдиної "традиції", якщо такою не рахувати постсовок.
Ostap Kycher _ 19.09.2017 16:21
IP: 35.190.219.---
Лідер "Руху нових сил" Міхеіл Саакашвілі відсторонив свою речницю Дарину Чиж, яка назвала президента Петра Полрошенка начебто його єврейським прізвищем Вальцман.

полрошенко -это "опечатка" с новостей в УП)) но очень очень
Аркадій Петрович _ 19.09.2017 15:51
IP: 178.92.88.---
Volodymyr Parkhomenko:
Аркадій Петрович:
Майже 70% українців вважають, що головною мовою викладання у школі має бути українська – такими є результати опитування проведеного фондом "Демократичні ініціативи" і Київським міжнародним інститутом соціології. Не погоджуються з цим 13% опитаних.

Крім того, як йдеться в опитуванні, переконання, що "здоровий націоналізм необхідний" поділяли – 61% українців.
Не треба закривати очі на те, що названі відсотки "за" – це хто відносить себе до етнічних українців. А хто "проти" – це переважно представники меншин. І, оскільки йдеться саме про право меншин, з їхньою думкою краще рахуватися. Це дешевше обійдеться Україні і всім українцям у майбутньому.
Рахувались в Криму. Аж 6 шкіл українських за 25 років відкрили.
От кацапи зараз не рахуються. Не залишилось жодної.
Volodymyr Parkhomenko _ 19.09.2017 15:41
IP: 195.162.90.---
Аркадій Петрович:
Майже 70% українців вважають, що головною мовою викладання у школі має бути українська – такими є результати опитування проведеного фондом "Демократичні ініціативи" і Київським міжнародним інститутом соціології. Не погоджуються з цим 13% опитаних.

Крім того, як йдеться в опитуванні, переконання, що "здоровий націоналізм необхідний" поділяли – 61% українців.
Не треба закривати очі на те, що названі відсотки "за" – це хто відносить себе до етнічних українців. А хто "проти" – це переважно представники меншин. І, оскільки йдеться саме про право меншин, з їхньою думкою краще рахуватися. Це дешевше обійдеться Україні і всім українцям у майбутньому.
_ABM_ _ 19.09.2017 15:41
IP: 35.195.70.---
Petras Rebokov:
... на Великом Русском Языке...
Педрас Запердоленко, уже хорошо, что не пишешь о "могучем". Медленно, но дошло до тебя, что русский это искусственный язык.
Еще четыреста лет назад москвичи знали лишь два славянских слова. Москвичи над теми, кто хотел быть очень "продвинутым" и применял в своей речи славянские слова, смеялись. Это зафиксировано исторически.
Даже Иван Сусанин не знал "великого и могучего". Когда писали челобитную, его жена пригласила толмача, чтобы перевел для государя понятным языком.
Леонід Климчук _ 19.09.2017 15:19
IP: 94.179.45.---
В.Кулик не той український птах, болото якого потрібно хвалити.
Аркадій Петрович _ 19.09.2017 15:02
IP: 178.92.88.---
Майже 70% українців вважають, що головною мовою викладання у школі має бути українська – такими є результати опитування проведеного фондом "Демократичні ініціативи" і Київським міжнародним інститутом соціології. Не погоджуються з цим 13% опитаних.

Крім того, як йдеться в опитуванні, переконання, що "здоровий націоналізм необхідний" поділяли – 61% українців.
Олександр Перший _ 19.09.2017 15:00
IP: 188.163.12.---
Автор трохи штучно протипоставив два абсолютно гармонічних взаємодоповнювальних процеси: навчання українською мовою і поширення використання після навчання. Одне одному не заперечує. Але правильно зазначив В. Кулік на те, що треба звернути увагу на створення умов, які зобов'язують використовувати українську мову. Здається, нові проекти законів про мови передбачають введення механізмів контролю за вживанням української мови у всіх сферах життя та відповідальність за ігнорування цих законів (яка до сі існує).
Сергій Лавренюк _ 19.09.2017 14:49
IP: 195.64.224.---
На критику та несприйняття таких країн, як Росія чи Угорщина, ми б наразилися незалежно від того, якою була бз ними комунікація.
Aтака Путіна1114 Уряд реформ315 Україна та Європа931 Корупція1116 Свобода слова545
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter