Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Указ Президента України N713

25 вересня 2019, 17:23

Неодмінно прочитайте цей документ, від 20 вересня! Він стане у добрій нагоді для розуміння сучасної нормотворчої та політико-економічної думки особисто глави держави та його офісу.

Назву для Указу вигадали таку: "Про невідкладні заходи щодо забезпечення економічного зростання, стимулювання розвитку регіонів та запобігання корупції". Як бачимо тут щонайменше три теми. Однак, у самому документі їх значно більше.

Перед усім Президент безпосередньо "постановляє" Кабінету Міністрів:

"З метою прискорення економічного розвитку, подальшої децентралізації влади та запобігання корупції постановляю:

1. Кабінету Міністрів України:

1) передбачити під час доопрацювання проекту закону про Державний бюджет України на 2020 рік відповідно до обґрунтованих потреб кошти на здійснення заходів, спрямованих на стимулювання економічного зростання, підвищення соціальних стандартів, розвиток гірських територій українських Карпат, а також збільшення обсягу коштів Державного фонду регіонального розвитку;..."

Відповідно до ст. 113 Конституції України Уряд справді відповідальний перед Президентом і, зокрема, керується у своїй роботі його указами. Однак, коли Президент вирішив безпосередньо втрутитися у бюджетний процес, причому через п'ять днів після його старту у Парламенті, то виявити турботу про "стимулювання економічного зростання..." та ін. цілком можна було не публічним нормативним документом, а в ході копіткої роботи експертних груп, які б розробили детальні заходи із вказаних тем, які б Парламент та Уряд врахували у Законі про Державний бюджет. Наразі ж у лаконічному тексті Указу не повідомляється, що ж являють собою "обґрутовані потреби" і ким їх власне "обґрунтовано".


Виглядає так, що пункт 1 цього Указу покликано продемонструвати турботу і роботу глави держави.

Далі: "2) забезпечити розроблення та внести в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України такі законопроекти:

а) до 1 жовтня 2019 року:

про обіг земель сільськогосподарського призначення;

про легалізацію грального бізнесу в Україні;

про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування видобутку бурштину в Україні;

про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення ефективності використання коштів Державного фонду регіонального розвитку;

б) до 1 січня 2020 року:

про засади адміністративно-територіального устрою України;

про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавства про місцеві вибори;

про внесення змін до Закону України "Про засади державної регіональної політики" щодо підвищення спроможності агенцій регіонального розвитку;

про внесення змін до Закону України "Про стимулювання розвитку регіонів" щодо посилення конкурентоспроможності регіонів;

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оновлення законодавства про працю;..."


Попри еклектичний набір перелічених напрямків реформ, цей пункт принаймні дає уявлення про пріоритети, які визначає Президент. Однак, яким має бути напрямок цих змін? Коли з гральним бізнесом усе зрозуміло, то от, наприклад, якими мають бути "засади адміністративно-територіального устрою України" в Указі ані слова. Тобто – на розсуд Кабінету Міністрів. А, що коли Президент не погодиться з текстом цього урядового законопроекту?

На те Конституція і передбачила право гаранта на власну законодавчу ініціативу, щоб він самостійно визначав змісти законопроектів, які вважає за потрібне внести до парламенту! Тим паче, що на відміну від Уряду, у Президента є право вимагати невідкладної постановки своїх законопроектів на розгляд у Верховній Раді. Відтак і у цьому розділі Указу мало реального змісту.

Наступний пункт: "3) вжити заходів щодо:

а) підготовки об'єктів паливно-енергетичного комплексу України до осінньо-зимового періоду 2019/20 року та його проходження, а також забезпечення готовності регіонів до осінньо-зимового періоду 2019/20 року та здійснення постійного моніторингу;

б) започаткування продажу майна боржника в процедурі банкрутства через електронну торгову систему та забезпечення належного функціонування такої системи;

в) до 1 грудня 2019 року:

забезпечення підготовки об'єктів великої приватизації для проведення приватизації, а також продажу на електронних аукціонах об'єктів малої приватизації у кількості понад обсяги продажів, проведених протягом першого півріччя 2019 року;

забезпечення узгодження в установленому порядку проектів угод про розподіл продукції, які мають бути укладені з переможцями конкурсів на укладення угод про розподіл вуглеводнів;

зменшення нелегальної зайнятості, зокрема шляхом детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення, запровадження механізмів стимулювання роботодавців легалізувати оформлення трудових договорів, посилення відповідальності за порушення законодавства про працю та порушення платником податків порядку подання інформації про фізичних осіб – платників податків;

активізації інформаційної кампанії з роз'яснення реформи житлово-комунального господарства;

г) до 1 січня 2020 року:

підготовки лотів для проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами шляхом електронних торгів;

подальшої дерегуляції господарської діяльності, передбачивши, зокрема, можливість отримання більшості документів дозвільного характеру в електронній формі;

забезпечення в установленому порядку спрощення процедур приєднання до електричних і газових мереж, якими володіють суб'єкти природних монополій, зменшення плати за таке приєднання;

залучення інвестицій для розвитку об'єктів портової інфраструктури, насамперед державних підприємств "Стивідорна компанія "Ольвія" та "Херсонський морський торговельний порт", у тому числі шляхом проведення концесійних конкурсів;

підготовки плану заходів щодо формування конкурентного ринку послуг локомотивної тяги та підвищення прозорості й ефективності діяльності з управління інфраструктурою залізничного транспорту, передбачивши реформування акціонерного товариства "Українська залізниця";

забезпечення швидкого та прозорого митного оформлення товарів шляхом подальшого розширення функціональних можливостей механізму "єдиного вікна";

забезпечення розроблення та затвердження державної стратегії регіонального розвитку на 2021 – 2027 роки;..."


Цікаво, яким чином в Україні без указів президентів раніше проходили опалювальні сезони?

Так само, як і попередні пункти цього Указу, п.3, є свідченням намагання Президента активно втручатися у соціально-економічну політику, що загалом є переважною прерогативою Парламенту та Уряду. Внаслідок цьогорічних президентських і парламентських виборів політична ситуація справді склалася таким чином, що Володимир Зеленський неформально став практично єдиним центром політики, від якого виявилися неофіційно залежними усі незалежні гілки влади. Зайве говорити, що такий безпрецедентний кредит довіри громадян до Володимира Зеленського сполучено із величезною його відповідальністю.

Коли судити із тематики наведеного Указу, то Президент має намір швидко змінити усталені соціальні відносини, зокрема у такій надчутливій сфері трудових стосунків як зайнятість. Ще раз наведемо присвячений цьому абзац:

"зменшення нелегальної зайнятості, зокрема шляхом детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення, запровадження механізмів стимулювання роботодавців легалізувати оформлення трудових договорів, посилення відповідальності за порушення законодавства про працю та порушення платником податків порядку подання інформації про фізичних осіб – платників податків;"

Так, заробітна "платня у конвертах" є поширеним явищем, чиє коріння сягає радянських часів. Економічна криза 90-х зробила його масовим на кустарних виробництвах, шахтах-копанках, транспорті, сільському господарстві. Однак, паралельно із розвитком нових типів споживання товарів і послуг праця великою мірою індивідуалізувалася. До традиційних професій сантехніків, слюсарів, таксистів, чоботарів, перукарів, репетиторів, художників, ворожок... додалися налагоджувальники комп'ютерів, вебдизайнери, тренери, масажисти, брокери нерухомості, психоаналітики, няньки, охоронці, покоївки, садівники і ще безліч професій, що дозволяють індивідуальну зайнятість. Наразі трудові відносини у цій сфері справді регулює сірий ринок праці.

Яким чином його можна легалізувати з позицій лібертаріанського підходу, який проголошувався політичною доктриною правлячої сьогодні партії?

Визначивши максимально вичерпний перелік спеціальностей, які взагалі не потребують жодної регуляції з боку держави. Самозайнята людина самостійно вирішує питання свого медичного і пенсійного страхування. За бажанням вона може оформити для себе статус фізичної особи підприємця, або ні.

Роботодавці такої особи можуть підписувати із нею відповідний трудовий договір, чи домовлятися з нею усно. Це відповідальність сторін суто між собою. Держава втручається тоді, коли має місце порушення, встановлених нею норм, покликаних відвертати техногенні катастрофи, загрози інфраструктурного, екологічного, культурного, кримінального та іншого характерів.

Проте ідея цього пункту Указу зовсім в іншому – у посиленні фіскального тиску на роботодавців, найманих та індивідуальних робітників. Великих коштів до бюджету такі заходи не принесуть, а от зростання цін, безробіття та міграційних настроїв – гарантовані. Ось чому небезпечно без фахового обговорення видавати такі документи.

Насамкінець Президент не відмовляє собі у задоволені дати рекомендацію (цілковито правильну) ще одному незалежному регулятору – Національному банку:

"2. Рекомендувати Національному банку України опрацювати в установленому порядку механізми, спрямовані на зменшення кредитних ставок- комерційних банків, з метою підвищення рівня доступності кредитування бізнесу та здешевлення вартості іпотечних кредитів."

Наведений Указ є виразним свідченням намірів гаранта управляти країною у ручному режимі, одноосібно визначаючи змісти і засади державної економічної та соціальної політики. Це, м'яко кажучи, виглядає пережитком російського самодержавства. Укази Президента не можуть слугувати єдиним орієнтиром для Парламенту та Уряду у цих питаннях.

Що і мають роз'яснити суспільству відповідальні політичні партії та експерти.

powered by lun.ua
Коментарі — 10
Костянтин Матвієнко _ 26.09.2019 10:51
IP: 35.235.226.---
Александр Щенявскй:
Ви забули про цілі підпільні виробництва на Кавказі? Шабашки відпускників-будівельників? Автослюсарів, сантехніків, репетиторів, кравців-надомників?...
Костянтин Матвієнко _ 25.09.2019 22:09
IP: 35.235.227.---
Влад Дорошенко:
Неправильного те, що його видано не з предметів відання Президента.
iip _ 25.09.2019 20:59
IP: 35.235.226.---
Влад Дорошенко:
Хоча Ви зверталися до Автора, щиро прошу вибачити, але є чотири ремарки до Вашого коменту. Автор повністю правий, та ще досить м'яко покритикував. Перше: президент не має права розпускати Верховну Раду тому, що хтось там не виконав його указів. Друге: те що Зеленський піде через 4,5 років – то черговий жарт-брехня від "слуг". Пан Зеленський вже так роздувся і загрався у президенти, що його дустом не викуриш – от побачите. Третє: якщо уважно прочитати цей "указ", то неозброєним оком видно нахабне протаскування інтересів Коломойського, притрушене дешевим, наспіх виписаним, словоблуддям про усе інше. Четверте: якраз "темы по существеннее" – деофшоризацію, демонополізацію (у тому числі ЗМІ), повернення награбованого, податкову реформу та інше "слуги" вже "підмітають під килим". Безсистемна дрібна метушня "слуг" стає очевидною.
Китайці у такому випадку кажуть: голосніше за всіх гуде порожня діжка.
meua _ 25.09.2019 20:21
IP: 35.235.227.---
Красивые указы издает и сосед с севера, но экономика ему не подчиняется...

Такие указы говорят, скорее, о каше в политике, отсутствие главных приоритетов, боязни скорого падения рейтингов, неверии в тех исполнителей, которых набрали для решения накопившихся проблем.
В результате имеем сегодня "президентско-богдановскую" республику, о чем правильно писала УП.
Где в его планах и указах деолигархизация, антиофшорное законодательство, трансфертное ценообразование, уплата огромных налоговых долгов олигархов, наведения порядка в энергетике, антимонопольном комитете и пр.
Вместо СНБО обсуждение проблем энергетики с Коломойским, молчание по несправедливым тарифам для населения и мелкого бизнеса... Личное вмешательство вместо подбора людей по дружеским или активистским связям...Никакой турборежим и напор ничего не решит.
Влад Дорошенко _ 25.09.2019 20:00
IP: 35.235.226.---
Mikhail Grinberg:
А разве чиновники НБУ и др госчиновники не является больше независимыми регуляторами
собственных стотысячных зарплат и больших согласно собственным хотелкам?
При этом – Клоунада только в том, что средняя зарплата в Украине нижайшая в Европе.
Или я в чем-то не прав?
У Стельмаха какая госпенсия? Когда-то писали 120 тыс грн.?
Более того госчиновники или их родственники еще и офшорные счета имеют, и лондонские квартиры...
Влад Дорошенко _ 25.09.2019 19:48
IP: 35.235.226.---
Костя, что в Указе неправильного?
"Укази Президента не можуть слугувати єдиним орієнтиром для Парламенту та Уряду у цих питаннях".
Так они и не "слугують".
Если Указы не исполнят, Президент через год распустит Парламент и объявит его новые выборы, после чего будет новый Кабинет министров, которому будет дан новый Указ.
Через 4,5 года Зеленский уйдет с должности Президента.
Костя! Выдвигай свою кандидатуру, избирайся и выдавай Указы, какие твоей душе угодны.
Костя, ты ж друг Дацюка, ну выбирай темы посущественнее. Кричали Слава Украине? Ну так пишите, как достичь этой славы. Сейчас ганьба=найнижчі зарплати в Європі, ставимо завдання-догнати по ЗП Молдову, деіндустріалізація, 60% експорту країни іде на офшорні фірми, сьогодні ВВП досяг 65% від 1991 року. Напиши про новую конституцию Безсмертного-Дацюка. Опубликуй свои Указы, которые выдашь, когда станешь Президентом.
Mikhail Grinberg _ 25.09.2019 19:33
IP: 35.235.227.---
А разве НБУ не является больше независимым регулятором
и должен работать по хотелкам ЗЕ? Клоунада и только.
Світлана Орел _ 25.09.2019 19:10
IP: 35.235.227.---
Одним указом вирішити купу проблем. Дитячий садок.
iip _ 25.09.2019 18:47
IP: 35.235.227.---
У СРСР був великий керівник, як зараз кажуть, менеджер – Лігачов. Про нього був анекдот: сідає гвинтокрил у полі, з нього вилазить Лігачов, його зустрічають місцеві керівники. Лігачов питає – ото у Вас що таке? Йому відповідають – то пшеничне поле. Лігачов тоді каже – ану записуйте завдання партії: підвищити врожайність пшениці удвоє. Потім Лігачов знову запитує – а ото у вас що таке? Йому відповідають – то корова. Лігачов знову – записуйте завдання партії: підвищити надої молока удвоє. Все – вільні – виконуйте. Анекдот з новітньої історії України: Зустрів Зеленський Гончарука і спитав – ото у вас що таке? То – економіка країни, відповів Гончарук. Тоді Зеленський каже – так записуйте наказ партії "Слуга народу": (і далі по тексту – те що написано в Указі). І що найсмішніше – Гончарук ЗАПИСУЄ!!!!
iip _ 25.09.2019 18:40
IP: 35.235.226.---
Шизофренію інколи лікують щепленням малярії, але малярія не лікується шизофренією. До "слуг" країну трясло, ми були хворі на "малярію", але тепер вилікувати її намагаємося уведенням у стан шизофренії. "Слуги" шалено радіють, що прогнали усіх "бывших". Більшовики-ЗЕленінці вчиняють так, як колись робили більшовики-ленінці, та коли стане зовсім хріново – повертають старих "спеців". Ось цитата із підручника по історії компартії Радянського Союзу: "...Буржуазным "спецам" предоставлялось, таким образом, орудовать делами производства, а хозяйственники-коммунисты оставляли себе "общее" руководство, подписывание бумаг. Нечего и доказывать, что при таком отношении к делу "общее" руководство должно было выродится в болтовню о руководстве "вообще" и в пустое подписывание бумаг, в возню с бумагой..." Нічого не нагадує?
Уряд реформ406 Корупція1348 Зеленський30 Україна та Європа1094 Aтака Путіна1232
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter