Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Авторитаризм на трьох, або: Білорусь – експортер революції

22 червня 2020, 13:32

У Росії і Білорусі спостерігається стрімке зменшення рівня підтримки громадянами тамтешніх президентів. Причини цього, в обох країнах, мають певну спільність. Перед усім – це тривалий час перебування на президентських посадах. Олександр Лукашенко безроздільно править у Білорусі 26 років. Там жартують, що в країні не лишилося жодного кота, який би народився не за правління Бацьки. Володимир Путін, з умовною перервою на "місцеблюстительство" Дмитра Мєдвєдєва, керує Росією 20 років. Обидва самодержці просто набридли своїм народам. Як то кажуть: "нехай вже гірше, аби – інше". (На полях зазначимо, що в Україні цей принцип реалізується з неодмінною регулярністю).

Чим сильніше президенти чіпляються за владу, тим більшу ненависть і зневагу викликають вони до себе.

Другою спільною проблемою російської і білоруської влад є засилля бюрократії та силовиків, які являють собою опору режимів, і щосили гальмують суспільний розвиток – від бізнесу до освіти та свободи слова.

Третя – корупція, що притаманна державам, організованим у такий спосіб. Проте, тут між Росією і Білоруссю є суттєва відмінність. У Росії донедавна вистачало сировинних ресурсів на те, щоб розплодити олігархів, яким "у кормлєніє" роздано цілі галузі економіки і регіони. В Білорусі ж усі ресурси замкнено винятково на президента, а бюрократія, силовики та придворні підприємці і держвиробники користуються активами винятково з його ласки.

Четверта – виросло покоління не готове жити у задушливих умовах несвободи, яке прагне суспільних змін. У Росії це покоління більше ідеологізоване, згуртоване та заможніше, на відміну від Білорусі, де структуризація суспільства має ще, значною мірою, стихійний характер.

В Білорусі і в Росії ближчим часом мають відбутися доленосні електоральні події. В Білорусі – серпневі вибори президента, а в Росії у червні-липні – всенародне голосування стосовно поправок до Конституції, ключовою з яких є надання Володимиру Путіну права ще двічі балотуватися на пост президента. Направду ці поправки вже набули чинності. Голосування потрібне російській владі для демонстрації самій собі і суспільству, що більшість громадян підтримує "обнулення" попередніх термінів перебування на посаді Володимира Путіна та подальше розширення його, і без того "царських", повноважень.

В Україні, за часів Леоніда Кучма, проблему пролонгації його правління, у 2003 році, було вирішено шляхом рішення Конституційного Суду, яким постановлено, що перший президентський термін слід рахувати як нульовий, бо президент вперше набув своїх повноважень до набрання чинності Конституцією, що забороняє обиратися главою держави двічі поспіль. Втім, українське суспільство категорично не сприйняло цього маневру, а спробу Леоніда Кучми передати владу проросійському кандидату Віктору Януковичу було чемно заперечено Першим Майданом. У Білорусі Олександр Лукашенко, у 2004 році, провів Референдум, щоб "від імені народу" дозволити персонально собі брати участь у виборах президента скільки йому заманеться.

Для Володимира Зеленського питання подовження повноважень, на сьогодні, жодним чином не стоїть, принаймні у конституційній площині. Лише – у моральній. Він не раз заявляв, що "прийшов на один термін". Тепер президент і його оточення заговорили, що огром планів може поставити на порядок денний питання про другий термін. Нічого дивного – цілком очікувано. Див. приклади сусідів і попередників.

Спільною ознакою голосувань у Білорусі і Росії є і те, що чинним президентам обох країн буде складно отримати в підсумку прийнятний і, водночас, легітимний результат. Які б дані не оголосили в своїх фінальних протоколах центральні виборчі комісії, величезні сегменти активних частин суспільств обох країн відмовляться їм повірити, що лише посилить протести. Недовіра росіян до офіційних результатів свого волевиявлення збільшить і недовіру білорусів до свого. І навпаки. Синергія, одначе.

Довго зберігати після цього наявні режими, надто на тлі економічного занепаду, підсиленого епідемією і санкціями з боку Заходу, навряд чи можливо...

Для України описані події мають першорядне значення одразу у кількох вимірах – від припинення війни з Російською Федерацією і відновлення територіальної цілісності у наших, визнаних світовим співтовариством, кордонах, і – до чергової різкої зміни українського політичного ландшафту.

Внаслідок минулорічних виборів президента і парламенту, Володимир Зеленський неформально, значною мірою, зосередив у своїх руках обсяги влади, що цілком співставні з тими, якими володіють Олександр Лукашенко і Володимир Путін. Разом з величезною владою прийшла і не менша відповідальність, підсилена суспільними надіями, які покладалися на шостого президента України.

Однак, на відміну від авторитарних сусідів, українське суспільство схильне домагатися змін, якщо не системи влади, то її головних очільників. Прикладами цього є політичні долі Віктора Ющенка, Віктора Януковича і Петра Порошенка. Вони всі намагалися управляти Україною за допомоги тих самих "російсько-білоруських" авторитарних інструментів. Ресурс надійності та адекватності сучасному світу цих "гаджетів" вичерпується на наших очах, чого, значною мірою, не помічає Володимир Зеленський. Попри те, що парламент, ЗМІ, громадськість, включно з волонтерською і добровольчою, йому регулярно нагадують про цю обставину.

Динаміка політичних подій спочатку у Білорус, а за нею – у Росії, протягом ближчих років, матиме величезний вплив на Україну. До цього нам слід бути готовими – в інституційному, економічному (зокрема продовольчому та енергетичному), військовому, політичному, інформаційно-гуманітарному плані. Ознак розуміння необхідності такої готовності не видно.

Менше з тим. Українське суспільство не раз доводило свою здатність замістити атрофовані функції державного механізму. Шкода лишень, що гроші платників податків знову і знову витрачаються на неефективну владу.

powered by lun.ua
Коментарі — 16
Log Log _ 23.06.2020 23:26
IP: 128.124.165.---
Тоталитарный режим от смены президентов не зависит
=================================
Апофеоз слабоумия. Кретин пытается подражать Соловьёву,
но не понимает значения слова "Тоталитарный".
Получается супербред.
Дегенерат, какая "смена президента" в тоталитарном режиме?
Путлер несменяем, это и есть тоталитарный режим.
.
Костянтин Матвієнко _ 22.06.2020 23:26
IP: 185.143.147.---
Анатолий Герасименко:
Так, гадаю, що Ющенко саме зплюндрував надії на його сумління.
Grenader45 _ 22.06.2020 22:37
IP: 77.123.93.---
Анатолий Герасименко:
Grenader45:
Маю глибоке переконання, що першоджерелом того безладу, якій панує в країні і за кожного наступного президента лише посилюється, є саме Ющенко. Він мав можливість повести країну по справжньому демократичному, прогресивному шлязу, а натомість вибрав особисті зиски і ганьбу на все життя. Замість того, щоб політично поховати Януковича, він доклав тематичних зусиль щоб його реанімувати. А усе інше, усі сьогоднішні проблеми – це вже похідне від незграбних дій Ющенка.
...і я про це!))
Анатолий Герасименко _ 22.06.2020 22:29
IP: 195.191.58.---
Костянтин Матвієнко:
Анатолий Герасименко:
Ні, раніше.
Ви будете сто раз праві, якщо згадаєте як Кучма вирощував олігархів і розбещував силовиків. Але Кучма, який вийшов з "червоних директорів", рулив Україною саме "по директорськи". Я про те, що справжній шанс змінити історію української державності, переписати ії новими золотими літерами в скрижалі сучасних досягнень людства, повернути справжню демократію, а головне – віру в завтрашній день, міг саме Ющенко! З Кучми немає що спитати. А на Ющенка покладалися величезні надії, які він не виправдав. Для мене так і залишиться загадкою, про що я вже писав: навіщо він титанично витягував Януковича з політичного небуття?! Все інше, повторюю – похідне.
Костянтин Матвієнко _ 22.06.2020 22:16
IP: 185.143.147.---
Анатолий Герасименко:
Ні, раніше.
Log Log _ 22.06.2020 20:50
IP: 178.133.173.---
Grenader45:
Зеленський – вже дотумкав, що сів не у свої санки
Поздоровляю, до Вас повернувся здоровий глузд.
Potius sero quam nunquam.
Анатолий Герасименко _ 22.06.2020 20:28
IP: 195.191.58.---
Grenader45:
Маю глибоке переконання, що першоджерелом того безладу, якій панує в країні і за кожного наступного президента лише посилюється, є саме Ющенко. Він мав можливість повести країну по справжньому демократичному, прогресивному шлязу, а натомість вибрав особисті зиски і ганьбу на все життя. Замість того, щоб політично поховати Януковича, він доклав тематичних зусиль щоб його реанімувати. А усе інше, усі сьогоднішні проблеми – це вже похідне від незграбних дій Ющенка.
Log Log _ 22.06.2020 20:26
IP: 178.133.173.---
Анатолий Герасименко:
якщо Порошенко і надалі буде
Якщо Герасименку Порошенко і надалі буде цвяхом у черевику, то Герасименко погано закінчить.

"Якщо скористатися боксерською термінологією, то події, кульмінацією яких стало судове засідання щодо обрання запобіжного заходу Порошенку, можна охарактеризувати як глибокий нокдаун для Зеленського.
Причому це був зустрічний удар, ефект якого завжди посилюється, бо використовується й "маса тіла" противника, з якою той преться в атаку, і пропускає.
Терміновий брифінг Венедиктової – це визнання поразки, це – піджатий хвіст і прохання припинити "вогонь". (Є. Булавка)
Log Log _ 22.06.2020 20:14
IP: 178.133.173.---
Гоажданская война
===============
"КоронОвирус-Воронежский", читать научись.
А самый тупой житель Воронежской области носит унитаз на плечах,
и пукает в церкви за копейку от Пригожина.
Невежда вякает об истории, но в жизни не прочитал ни одной книги.
Хочет походить на Соловьёва, но получается похоже как его кочегарка на Лувр.
Володимир Войтко _ 22.06.2020 17:54
IP: 91.124.82.---
Лукашенка оголосили русофобом і готують йому майдан.
Grenader45 _ 22.06.2020 16:18
IP: 77.123.93.---
Анатолий Герасименко:
...якщо Порошенко і надалі буде лізти знову у президентську владу, країну буде очікувати неспокій. На мою особисту думку, щоб зберегти країну від потрясінь в майбутньому, президентську посаду слід ліквідувати і стати країною винятково парламентської моделі демократії.
...в цілому можу погодитись. От тільки хитродупі "порошенки", вони ж як таргани полізуть у парламент зі своїми подільниками і будуть вже там мутити воду.
Проблема ж у чому? Відсутність прецеденту посадки найвищих посадових осіб які себе повністю дискредитували і вчинили кримінальні злочини. У хитродупих сформувалась упевненість у безкарності.
Ющенко – вже мав би вже вийти з тюрми – по нормальному. Янукович – досиджувати останній п'ятерик. Кучма – врешті відповісти за Гонгадзе. Порошенко – тут букетик... Зеленський – вже дотумкав, що сів не у свої санки, але фарш не прокрутиш у зворотному напрямі. Тому або зробить а-ля Вакарчук, або його, його ж оточення, підведе під статтю.
Анатолий Герасименко _ 22.06.2020 15:23
IP: 77.111.244.---
Grenader45:
...на мою думку, список тоталітарних, пострадянських режимів, можна значно розширити.)
"Рядянська" спадщина, ще довго буде впливати на процеси, які відбуваються в більшості "уламків" СРСР, що формально отримали незалежність, але ментально, нерозривно пов'язані із ленінським "франкенштейном".
Насправді, менталітет розуміння влади,як такої, в пострадянських країнах майже однаковий. Той, хто забирається на саму верхівку, вважає себе майже небожителем. Приклади Ющенка, Януковича і Порошенка тут дуже доречні і красномовні. І нічим не відрізняються в цьому, від тих же Лукашенка і Путіна. Тому, щодо українських реалій висновок дуже простий: якщо Порошенко і надалі буде лізти знову у президентську владу, країну буде очікувати неспокій. На мою особисту думку, щоб зберегти країну від потрясінь в майбутньому, президентську посаду слід ліквідувати і стати країною винятково парламентської моделі демократії.
Grenader45 _ 22.06.2020 14:42
IP: 77.123.93.---
...на мою думку, список тоталітарних, пострадянських режимів, можна значно розширити.)
"Рядянська" спадщина, ще довго буде впливати на процеси, які відбуваються в більшості "уламків" СРСР, що формально отримали незалежність, але ментально, нерозривно пов'язані із ленінським "франкенштейном".
_ABM_ _ 22.06.2020 14:26
IP: 77.222.153.---
Русский язык ✂👅 в устах россиянского дебила: "мля... мы...мы...из за...Куев...короновирус..."
Костянтин Матвієнко _ 22.06.2020 14:07
IP: 193.104.178.---
Смертність в нас не засекречено, а в Росії і білорусі – так. І вона значно більша за українську.
Костянтин Матвієнко _ 22.06.2020 13:53
IP: 193.104.178.---
Білорусь і Росія найгірше впоралися з епідемією. Китай став її джерелом. В нас ситуація краща, наразі.
(Ваше повідомлення не було додане через використання забороненої лексики.)
Корупція1399 Україна та Європа1117 Донбас26 Уряд реформ419 Зеленський56
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter