Ігор Попов Народний депутат України, заступник Голови Комітету з питань запобігання і протидії корупції

В четвер ще є шанс прийняти закон про місцеві вибори.

16 червня 2015, 11:02

Дискусія щодо варіантів виборчого закону про місцеві вибори буде вирішена голосуванням у сесійному залі в четвер 18 червня. Проте попередній підрахунок наявних голосів не дає гарантії прийняття жодного з проектів за основу. Знайдено політичний консенсус щодо скорочення чисельності депутатів, обмежень у використанні прямої реклами, прав переселенців та особливостей виборів на Донбасі. Навіть пропозиція про обмеження кількості чоловіків у складі рад може бути підтримана.

Головна дискусія триває щодо типу виборчої системи. Законопроект 2831-2 втратив значну кількість прихильників через те, що він базується на мажоритарних виборах у абсолютній більшості рад. Щодо мажоритарки в селах – немає заперечень ні в кого. Проте мажоритарка, хоч і багатомандатна, у більше ніж 600 райрад, відповідну кількість районних центрів, та всі міста із кількістю виборців до 90 тисяч – залишає проблему підкупу та адмінресурсу.

Колеги пропонують "польську" модель відкритих списків як експеримент для 22 облрад та міст 90 тис+. На жаль, для великих за чисельністю рад саме польська модель є неефективною і перетворюється у фактично закриті списки. Приклад: 80 мандатів у раді, середня партія набирає 10 відсотків, що дає з бонусом 10 мандатів. Партія висунула 30 кандидатів у порядку свого рейтингу, і виборці в області чи місті можуть знати реально 3-5 місцевих партійних кандидатів, яких і так включать у верхню частину списку. Відповідно, саме вони і зберуть усі преференції виборців – усі номерні голосування "за кандидата". В результаті рішення по персоналіях кандидатів, які стануть депутатами, приймає не виборець, а партійна конференція. Польська модель є ефективною при розіграші 10-15 мандатів, тоді включається реальна внутрішньопартійна конкуренція сильних кандидатів.

На відміну, "німецька" модель проекту 2831-3 рішення щодо того, які саме персоналії кандидатів стануть депутатами, залишає в руках виборців. Кожен із прикріплених до округів кандидатів повинен провести масу зустрічей із виборцями, і лише таким чином додати до партійного рейтингу свою особисту впізнаваність. Лише голоси виборців, які автоматом враховує тервиборчком, визначають прізвища кандидатів, що отримають мандати. Звичайно, і німецька модель не є ідеальною, проте головний критерій оцінки, чиї списки відкритіші – ким приймається рішення: партійною конференцією чи виборцями.

На сьогодні підрахунок потенційних голосів показує, що реальний вибір у четвер стоятиме між прийняттям 2831-3 за основу і провалом виборчої реформи.

2831-2 міг стати основою в разі відмови від корупційної мажоритарки, і запровадженням нехай тієї ж польської моделі для райрад і міст 20 тис +, проте пропозиція не пройшла.

Часу для вибору небагато. Коаліційна угода прямо говорить про пропорційні вибори з відкритими списками до ВСІХ рад, окрім сільських і селищних. При підготовці до другого читання в швидкому темпі до взятого за базу проекту будуть включені всі кращі ідеї відхилених проектів, які покращать фінальний закон і зроблять його оптимальним для розуміння виборцями і членами комісій.

powered by lun.ua
Коментарі — 6
Теодор Дяків _ 16.06.2015 23:36
IP: 46.200.210.---
Степан Босий:
Якщо не буде прийнятий якісно новий і давно та всіма обіцяний закон про вибори, то я вперше в житті не піду на вибори (мені – 67). Така бездіяльність влади знову вкотре змушує мене до внутрішньої еміграції.
- На вибори прийде 35-37% виборців, але владу це мало хвилює...
Теодор Дяків _ 16.06.2015 23:33
IP: 46.200.210.---
Тип виборчоі системи має відповідати загальній моделі місцевого самоврядування і суспільно-політичного устрою загалом. Але, оскільки в Украіні парламент може вносити зміни до законодавства, (яке має відповідати нормам Конституціі), ОДНОЧАСНО з внесенням змін до Конституціі, то немає жодного значення, яким буде закон про місцеві вибори... Фігня це все, а не реформи...
P712 _ 16.06.2015 15:27
IP: 92.113.61.---
цікаво, чого ж ви тягнули з ним до самих канікул?? Якого фіга він був внесений всього тиждень назад, а не 4-5 місяців?? Щоби він нормально пройшов комітети, а даля 1-2-3 читання, так ні, тепер будете поспіхом тяп-ляп приймати. А тоді знов побачимо каруселі-урни на дому і інші фальсифікації. І чим Пецо кращий яника??
Наталия Чумак _ 16.06.2015 15:10
IP: 130.180.213.---
знаючи які люди сидять у вр, і як сильно порох не хоче цього закону. то є всі шанси його не прийняти
Ольга Панченко _ 16.06.2015 15:05
IP: 93.78.84.---
Oleh Hello:
С Вами не согласна.По сегодняшний день в Украине власть была жестко централизованной. Многие годы мы знали в лицо, оценивали работу только первых лиц государства,членов правительства,депутатов ВР,знали их фамилии и худо-бедно ориентировались в своих симпатиях и антипатиях. Ведь 90% вопросов касающихся жизни каждого, решалось исключительно в центре. Посему,например,лично я,житель областного центра, довольно неплохо, со своей колокольни могу определиться за кого мне голосовать на выборах центральной власти. Несоизмеримо хуже я знаю вот этих " наиболее инициативных людей снизу". Короче,знаю только мэра. Поэтому даже не представляю,что это за люди и как им доверить организацию местной власти. Выход вижу только в ориентировании на представителей партий. Это пока,а потом после децентрализации, возможно,оценим и запомним и фамилии.
Степан Босий _ 16.06.2015 13:20
IP: 78.25.30.---
Якщо не буде прийнятий якісно новий і давно та всіма обіцяний закон про вибори, то я вперше в житті не піду на вибори (мені – 67). Така бездіяльність влади знову вкотре змушує мене до внутрішньої еміграції.
ONLINE
Україна та Європа1104 Aтака Путіна1245 Корупція1366 Уряд реформ410 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter