Ігор Попов Народний депутат України, заступник Голови Комітету з питань запобігання і протидії корупції

Етичні стандарти і ефективність роботи парламенту.

24 липня 2016, 13:07

У місії Європарламенту по реформуванню нашої Ради – нова фішка: для збільшення ефективності роботи депутатів потрібно розробити етичний кодекс. В принципі правильно. Більше того, в присутності шановного Пета Кокса наші депутати проводять джентельменські дискусії щодо високих моральних стандартів і тонкощів парламентського етикету. Але, як тільки іноземна делегація покидає Україну – знову наші обранці починають обзивати один одного ідеоматичними виразами, обливати гуано в ЗМІ, штовхатися та придумувати всіляки кидки та розводки.

Очевидно, що головні причини деградації парламенту – все-таки відсутність коаліції, і відповідно рецидив кнопкодавства, договорняки з олігархами за голоси та бескінечне відкладання серйозних питань "на потім". Запропоновані місією Кокса 52 рекомендації щодо реформи Регламенту були затверджені Постановою Ради ще 17 березня, поставлена велика галочка, і далі процес поки не іде. Поліпшення етичних стандартів – це ще один елемент, який може покращити ефективність роботи Ради. Оскільки робота парламенту достатньо прозора, проблеми очевидні.

Мабуть, перша етична проблема – все більш системне ігнорування чинного Регламенту правлячою більшістю і керівництвом ВРУ. Питання не лише в кнопкодавстві і багатократних голосуваннях за те саме питання "бо кнопкодави не встигли натиснути по 5 кнопок". Тотально порушується процедура внесення і розгляду законопроектів. Все частіше, суттєві закони вносяться до Ради за день до голосування, приймаються одразу і в цілому, без можливості внесення альтернативних законопроектів, без достатнього часу на вивчення, на обговорення в комітетах, без висновків науково-експертного управління, без консультацій з громадськістю і експертами. Причини дві – загальний бардак в державному менеджменті та спроби протягнути лобістсько-корупційні норми. В результаті, страждає якість ухвалених рішень, постійною практикою стало голосування за виправлення помилок у нашвидкуруч ухвалених законах.

Україна потребує налагодження цивілізованого діалогу між владою і опозицією. Тим більше, що суспільна підтримка опозиційних партій зараз в кілька разів вища за підтримку владних. Демократична опозиція повинна мати свої чітко окреслені і захищені права, перш за все це стосується внесення альтернативних законопроектів та реалізації контрольної функції парламенту. Пора уже приймати закон про ТСК, а не створювати все нові робочі групи по його обговоренню. Тимчасові слідчі комісії – це інструмент контролю парламентської опозиції за діями влади і уряду. Публічні дебати уряду і лідерів опозиції – те, що потрібно українському парламенту і те, що зробить роботу уряду більш ефективною. Поки що ж комунікація влади і опозиції залишається на рівні "хто перший заблокує трибуну".

Конфлікт інтересів має бути врегульований в регламенті та етичному кодексі. З одного боку, логічно, що кожен депутат працює в тому комітеті, в предметі відання якого він розбирається і має досвід роботи. З іншого боку, пора провести лінію розмежування між експертизою і лобізмом конкретних компаній чи галузей. Якщо після поїздки на гарний джазовий фестиваль депутати і урядовці приймають рішення на користь головного спонсора фестивалю – чи є тут конфлікт інтересів, чи може навіть ознаки корупції? Якщо депутат Х тричі на рік відвідує красиву країну з гарною кухнею, за рахунок приймаючої сторони, відрядження і звіти про роботу не оформляються, а потім цей депутат чітко відстоює комерційні інтереси компанії з цієї країни – це захист інвесторів взагалі, конфлікт інтересів чи вже підозра про щось більше? Якщо народний депутат, член комітету з питань освіти, екстерном захищає кандидатську чи докторську дисертацію, чи є це дивним і неприродним? Національне агенство по запобіганню корупції тиждень тому затвердило методичні рекомендації щодо запобігання конфлікту інтересів на державній службі. Проте, специфіка роботи депутатів парламенту буде опрацьована окремо.

Відповідність способу життя задекларованим доходам – тема постійних репортажів у таблоїдах та регулярних скандалів. НАБУ відкрила перше провадження щодо незаконного збагачення, цей кейс стане провальним або показовим. Питання гостре і для народних депутатів, які мають бути зразком для виборців. До прикладу, юридично більша частина експонатів автовиставки під Верховною Радою – юридична власність водіїв депутатів. Вартість наручних годинників депутатів не менша, ніж годинників прокурорів, які звинувачують тих депутатів. У громадській думці саме депутат став синонімом корупціонера, хоча насправді це не так. Корупція гніздиться в уряді та на держпідприємствах, просто в окремих схемах задіяні депутати. І посилатися на недоторканість депутатів як головну причину саботажу антикорупційних розслідувань – брехня. Всі головні фігуранти, виконавці, підписанти – не мають ніякого імунітету. Схеми можна і потрібно ламати, саджати корупціонерів, і тоді вони дадуть свідчення і проти задіяних депутатів.

До цього часу немає повної ясності щодо обмеження по вартості подарунків. Коли очільник ДФС розіслав на 8 березня французькі духи жінкам-депутатам, реакція деяких була спонтанною і емоційною, як виявилося, правильної відповіді для подібних ситуацій не вироблено.

Маємо серпень для неофіційних обговорень і аналізу. З вересня планується поновлення організованої дискусії між лідерами фракцій, Головою ВР за модерації поважних міжнародних посередників. І в будь-яком у разі краще обговорювати тонкощі етичної поведінки в парламенті, ніж перестукуватися між камерами при диктатурі.

powered by lun.ua
Коментарі — 10
Костянтин Матвієнко _ 25.07.2016 13:44
IP: 193.104.178.---
https://www.facebook.com/profile.php?id=100002204104615
ilyk _ 25.07.2016 10:06
IP: 104.155.86.---
"Україна потребує налагодження цивілізованого діалогу між владою і опозицією. Тим більше, що суспільна підтримка опозиційних партій зараз в кілька разів вища за підтримку владних". Все ніби й вірно, але за рахунок чого ця підтримка! Спекуляцій, гри на емоціях простолюду, примітивного популізму... Звідси й усі скособочення... Савченко має нині найбільшу підтримку на посаду президента, але поставте її поруч з Порошенком і поміряйте рівень – інтелектуальний. фінансовий, економічний... Ось де причини всіх наших бід... Нема поки державного народу, який би розібрався по суті в тих "золотих косах" і ляшках-панках...
Иван Гелан _ 25.07.2016 08:30
IP: 213.110.136.---
Абсолютно согласен с автором. Передел краденного между жуликами и ворами должен происходить по правилам, а то жизнь рушится у самых наивных и честных людей.
Богдан Сивенький _ 24.07.2016 17:33
IP: 130.211.55.---
Ваші стандарти і ефективність дуже яскраво видно в Ваші фракції на чолі з скотинякою.
mihaylenco _ 24.07.2016 16:29
IP: 37.55.145.---
Ключовою чеснотою є сором. Якщо людина втратила сором, перекидається догори ногами вся піраміда людської моралі. Чесність, честь, гідність, порядність, і.т. інше в таких осіб стають комплєксамі. А все найогидніше, найбрудніше – найціннішими якостями.
al_rat _ 24.07.2016 15:52
IP: 93.73.120.---
"Мабуть, перша етична проблема – все більш системне ігнорування чинного Регламенту правлячою більшістю і керівництвом ВРУ." – а вот блокирование трибуны РПЛ – это по Регламенту. Ну не позорьтесь...
Andrey Kononenko _ 24.07.2016 14:02
IP: 188.163.73.---
Сидеть на полу не этично. Брюки пачкаются.
руслан49 _ 24.07.2016 13:59
IP: 37.52.17.---
Один Ляшко-скотиняка дбає про людей.
hrim _ 24.07.2016 13:52
IP: 193.93.217.---
Ігор Попов:
"Поліпшення етичних стандартів – це ще один елемент, який може покращити ефективність роботи Ради."
......

Наскільки шеф РПЛ готовий до "поліпшення етичних стандартів"?
Оолександр Білець _ 24.07.2016 13:18
IP: 93.74.23.---
Хто б говорив!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Корупція1297 Aтака Путіна1190 Україна та Європа1068 тітушки19 Уряд реформ392
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter