2 листопада 2020, 19:34

Що означає Заява GRECO та Венеційської комісії до Верховної Ради?

Чи не вперше в історії незалежної України – до українського Парламенту зробили спільну Заяву дві головні інституції Ради Європи, відповідальні за верховенство права та антикорупційну політику: GRECO та Венеційська комісія.

Заява, звісно, стосується запропонованого законопроекту пана Зеленського про "нікчемне" рішення Конституційного Суду України та його "розпуск".

І там є що проаналізувати для нас і над чим замислитись.

Не тому, що це одні з найважливіших інституцій, які знають про що говорять, а тому, що вони розкладають по полицям питання, які для нашої країни в цей час кризи є ключовими.

Питання, які ми самі рідко піднімаємо:

• Нахіба нам Конституційний Суд?

• Хто є неупередженим арбітром у державі? Чи може ним бути Президент? Чи може ним бути КСУ?

• Навіщо КСУ незалежність?

• Чи може незалежність бути всеохоплюючою, чи це означає безкарність?

• Чи може КСУ будувати "китайську стіну" між собою та всією виконавчою гілкою влади?

• Як вилазити з цієї ями, коли Президент пропонує (і вимагає від ВР) неконституційні рішення? До чого вони призведуть?

Дуже коротко їх тези, які тут не є політичними, а повністю фаховими, і формують їх не політики від різних партій, а фахові службовці Ради Європи, і коментарі до них:

➡ "Конституційний суд відіграє важливу роль хранителя Конституції та її цінностей, а також є арбітром розподілу гілок влади."

Слово "арбітр" тут ключове".

Дискусії про "арбітра" Президента, на жаль, не знаходять у мене підтримки, бо Президенти зайняв абсолютно нігілістичну та антиконституційну позицію, а також перебирає і перебирає на себе повноваження виконавчої гілки влади, ще й неформально очолює власну політичну партію та втручається якимись неконституційними опитуваннями у вибори.

➡ "Довіра – не означає нестачу незалежності, а навпаки: Конституційний суд може користуватися довірою інших державних інститутів та суспільства лише у тому випадку, якщо він незалежний."

Трохи про базові речі з теорії держави та права, які було б дуже корисно почути та якось вивчити деяким нашим колегам депутатам та Офісу Президента.

➡ "Довіру – треба заслужити."

Це прямий натяк, що останнє рішення КСУ таку довіру йому не забезпечило, і це треба чітко розуміти.

Не дивлячись на деякі аргументи КСУ, з яким я погоджуюсь, КСУ не може будувати "китайську стіну" між собою та виконавчою гілкою влади. Тоді це не про баланси, а про безконтрольність.

➡ "Але довіру можна отримати лише у системі, яка поважає Конституцію та верховенство права".

Аплодую!

Виправити глибинні помилки, махаючи шашкою, – не вийде.

➡ "Припинення повноважень суддів – це кричуще порушення Конституції та основоположних принципів поділу гілок влади."

Факт!

➡ "Порушення Конституції, навіть якщо це сталося з поважних причин (!), не може привести до культури конституціоналізму та поваги до верховенства права, які й використовуються для боротьби з корупцією."

Насправді питання не в філософії, а у наслідках.

Виправлення помилок новими порушеннями Конституції – призведе лише до нових порушень.

Що призведе – до різночитань, до підтримки різним суб'єктами та регіонами (не дай Боже) різних квазі правових рішень, до анархії, до катастрофи не лише політичною, але суспільної.

➡ "Тим не менше, ми наполегливо закликаємо вас звернути увагу на несприятливі, глибинні та довгострокові наслідки для вашої країни у випадку ймовірного поспішного рішення про відставку суддів Конституційного суду."

➡ "Ми закликаємо вас вивчити усі можливі альтернативні варіанти забезпечення того, щоб боротьба з корупцією у відповідності з міжнародними стандартами залишалась пріоритетом для вашої країни."

Парламент – і має стати зараз реальним арбітром у цьому хаосі та запропонувати альтернативні варіанти відновлення як декларування, так і довіри до КСУ, як інституції, а не конкретних суддів.

У правовий спосіб, який не передбачає махання шашкою над головою в лютому угарі та повному невігластві й у порушення Конституції!

Ще у п'ятницю зареєстровані два законопроєкти від фракції Батьківщина N4292 і N4293, які поновлюють всю систему електронного декларування, покарання за незаконне збагачення та інші важливі штуки. Знаю, що подібні ініціативи запропонували вже і інші фракції.

Маю надію, що одна з них – об'єднає і зал і суспільство.

Тож: крок назад, видихаємо, менше істерики, більше здорового глузду.

Всі ці перекоси в балансах і повноваженнях – привели нас у цю точку.

Далі треба вибиратися спільно, а не закопувалися глибше і глибше у яму беззаконня, анархізму і піар викриків.

-

Більше – як завжди, у Телеграм.



powered by lun.ua

Вето Зеленського на закон про відновлення конкурсів на держслужбі – що далі?

➡ Від новин гарних – до не дуже Буквально нещодавно писала у своєму блозі на "Українській правді" про гарні новини щодо прийняття у ІІ читанні Верховною Радою Закону про відновлення конкурсів на державну службу...

Про відновлення конкурсів на держслужбу, посилення ролі Парламенту та "боротьбу з хаосом"

Друзі, нарешті гарні новини: Парламент прийняв у ІІ читанні Закон про відновлення конкурсів на державну службу! Із чим я всіх щиро вітаю! 👏 Закон всього на 7 сторінок, але надзвичайно важливий, і "народжувався" з неабиякими труднощами майже рік...

Парламент обмежив повноваження "тимчасових міністрів"

Сьогодні Парламент обмежив повноваження "тимчасових міністрів" на посадах. А ще визначив для Прем'єра 30 днів для подачі реальних кандидатур міністрів...

Держслужба або поїзд без гальм

І знову про розруху у державному управлінні та наш поїзд, що несеться без машиніста чи гальм. Нещодавно Кабмін (знову) призначив нового (знову) голову Державної митної служби...

Що означає Заява GRECO та Венеційської комісії до Верховної Ради?

Чи не вперше в історії незалежної України – до українського Парламенту зробили спільну Заяву дві головні інституції Ради Європи, відповідальні за верховенство права та антикорупційну політику: GRECO та Венеційська комісія...

Послання Зеленського АБО паралельна реальність Президента

У Верховній Раді сьогодні – щорічне послання Президента Зеленського про внутрішнє та зовнішнє становище у країні. Таке послання – вимога Конституції і завжди гарна ілюстрація мислення голови держави та його власної реальності...