Бюджет мародерів
Аналітична Служба ВО "Свобода" по гарячих слідах провела аналіз щойно ухваленого бюджету України на 2012 рік. Висновки – невтішні. Пропоную наші міркування з цього приводу.
На цю "нецікаву" для народних депутатів справу – затвердження "економічної Конституції України на 2012 рік" – було витрачено 1 годину 10 хвилин 32 секунди. Загалом, з урахуванням попереднього розгляду проекту, на прийняття найважливішого фінансового документу країни депутати витратили 3 години 1 хвилину 23 секунди.
Вчора не було висловлено жодної пропозиції та зауваження до проекту Державного бюджету на наступний рік. Більше того, депутати взагалі вирішили плювати на Конституцію України, Бюджетний кодекс України та Регламент Верховної Ради України і ухвалили бюджет із порушенням спеціальної процедури розгляду проекту бюджету. Урядовці відразу ж заявили, що вже через 2 місяці бюджет буде переглянутий – внесуть зміни відповідно до нової, як очікується, ціни на газ, а також обіцяють віднайти кошти, що дозволили би профінансувати національні проекти у повному обсязі (1.4 млрд. грн.). Ручне керування продовжується.
Із вищевказаного випливає, що Державний бюджет на 2012 рік до цього було ухвалено на Банковій, а Верховна Рада України виконала роль маріонетки у найкращих традиціях бананових республік.
По-перше, слід відзначити "новорічний подарунок", який режим Януковича вирішив зробити для чорнобильців, сімей і дітей загиблих ліквідаторів аварії, працівників у медичній галузі та сфери культури, спеціалістів із захисту рослин, які живуть у сільській місцевості, учасників бойових дій, учасників вій¬ни, інвалідів війни, а також членів їхніх родин, ветеранів праці та осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, працівників шахт і гірничих підприємств, дітей війни, колишніх неповнолітніх в'язнів концтаборів, працівників державної пожежної охорони. Під ялинку цим незахищеним верствам населення депутати поклали подарунок у вигляді того, що їхні пільги та надбавки будуть виплачуватися лише, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України. Враховуючи той факт, що Державний бюджет тріщить по швах, то навряд чи найбідніші та незахищені верстви населення отримають допомогу від держави. Та й надіятися на нашу "безкоштовну" медицину цим людям не слід, адже на неї витрати скорочуються майже на 2 млрд. грн.
По-друге, варто звернути увагу на зростання державного боргу України. Зокрема, на 31 грудня 2012 року встановлено граничний обсяг державного боргу в сумі 415 326 338,2 тис. грн., що на 39 682 936,3 тис. грн. більше, ніж минулого року. Тобто, для наших нащадків вже при народженні буде висіти тягар боргової ями, яку продовжує активно збільшувати режим Януковича. Між тим, сума витрат на обслуговування державного боргу в 2012 році становить 95,5 мільярдів гривень, з них 42,3 – за зовнішнім боргом. Обсяг платежів ("відсотки") з обслуговування державного боргу становить 29,6 мільярдів гривень.
Цей розрахунок на постійне збільшення державного боргу, як зовнішнього так і внутрішнього, є особливо загрозливим через очевидний тиск на ручний Нацбанк. Одночасно, один із рідкісних напрямків видатків, для якого було б якраз логічно брати в борг – інфраструктурні проекти – отримає ще більше скорочення державних видатків у порівнянні з поточним роком, з розрахунком на неіснуючі іноземні інвестиції та кредити. До речі, під такі та схожі бажання залучити іноземний капітал закладаються державні гарантії із загальним обсягом на 5 мільярдів гривень, а це, хоч і приховане, але цілком реальне й суттєве збільшення держборгу в перспективі.
По-третє, викликає острах сума надходжень від приватизації державного майна – 10 000 000,00 тис. грн., яку влада розраховує для покриття дефіциту державного бюджету. Враховуючи те, що найбільшими активами держави залишилася українська земля (на продаж якої наклали поки що мораторій) та природні монополії, можна вже стверджувати про той факт, що ці активи будуть активно роздаватися олігархам, для підтримання існування (саме, існування, а не розвитку) держави.
По-четверте, влада свідомо хоче ввести в оману населення країни встановленням дефіциту бюджету в 25 129 484,1 тис. грн... Проте, в цю цифру не входить сума випуску облігацій внутрішньої державної позики у розмірі 12 000 000,00 тис. грн., якою влада планує покрити збитки НАК "Нафтогаз України". Тобто, сумарний дефіцит державного бюджету України становитиме 37 129 484,1 тис. грн., що ще більше, ніж минулого року.
По-п'яте, не можна не відзначити того, що влада розраховує отримати збільшення податкових надходжень на 30 604 728,3 тис. грн... Враховуючи той факт, що влада не поспішає закривати офшори для олігархів та створює сприятливий податковий режим для своїх утримувачів, цей тягар у вигляді сплати податків ляже на знекровлений малий та середній бізнес.
По-шосте, окупаційна адміністрація продовжує нарощувати свій репресивний апарат. Загалом фінансування МВС, СБУ та ГПУ збільшилося майже на 2 млрд. гривень у порівнянні з минулим роком. При цьому бюджет МВС та ГПУ сумарно перевищує бюджет Міністерства оборони України. Це свідчить про те, що влада боїться власного народу більше, ніж зовнішніх ворогів. Факт страху підтверджує і збільшення фінансування заходів щодо протидії "тероризму" в країні.
Макроекономічні прогнози, закладені на 2012 рік, також можна сміливо назвати нереальними. Моделюючи економічні тенденції 2012 року, Уряд, здається, керувався лише своїми оптимістичними бажаннями. По суті, Уряд рахує, скільки він хоче витратити – і вже під це підганяє макропоказники. Замість того, щоби намагатися спрогнозувати якомога точніші макропоказники, на їхній основі зробити консервативні прогнози доходів бюджету – і вже ці прогнозовані доходи розписувати на видатки.
Як результат, уряд прогнозує інфляцію 7,9%, а світові експерти оптимістичним варіантом називають 9,4 %. Уряд прогнозує, що в 2012 році доходи бюджету досягнуть 332,8 млрд. грн., розраховуючи на ріст ВВП у розмірі 3,9% (при експертних прогнозах на рівні 2,5%), який є надто оптимістичним, але який все одно не може пояснити, звідки візьмуться ці мільярди. Більше того, прогноз зборів та росту ВВП явно не бере до уваги негативний вплив поточних кризових явищ в Європі та світі.
Отже, такі маніпуляції можуть закінчитися або друком грошей, або подальшим збільшенням зовнішнього боргу, або банальним невиконанням бюджету. Складається враження, що Уряд не надто й хвилюється про реалістичність бюджету, а просто розраховує керувати економікою у "ручному режимі".
Насамкінець слід зазначити, що проект держбюджету-2012 продовжує традицію утримання місцевого самоврядування на "прив'язі". 78% доходів сконцентруються в центральному бюджеті, і лише 22% будуть підконтрольними місцевим органам влади. Це змусить міських голів звертатися до Києва по гроші з центрального бюджету для фінансування вирішення проблем на місцях. Вочевидь, таким нехитрим способом намагатимуться тримати місцевих керівників на надійному мотузку – зрозуміло ж, що дотації вище мінімального рівня даватимуть лише лояльним до влади. Особливо, зважаючи на майбутні вибори. І це при тому, що, по видатках із загальної суми в 461,7 мільярдів гривень з держбюджету фінансується 268,6 мільярдів гривень (58,23%), інші суми лягають тягарем на місцеві бюджети.
Тобто, режим Януковича, грабуючи український народ та неймовірно збагачуючись, затвердив бюджет мародерів, який пропагує життя у кредит, зміцнення поліцейської держави в Україні та веде Україну до економічної та соціальної кризи.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.