Бюджет-2014 – голосувати не можна! (попередній аналіз)
1. Соціальна спрямованість держбюджету 2014 – фікція
Законопроектом знову введені обмеження на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям. Так, працездатні особи будуть отримувати лише 21% від прожиткового мінімуму, а діти – 85%. Статтею 9 також прописано, що розмір державної допомоги малозабезпеченим сім'ям не може перевищувати 75% від рівня прожиткового мінімуму для сім'ї.
Нагадаю, що Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" передбачено, що розмір такої допомоги визначається, як різниця між прожитковим мінімумом та доходом сім'ї.
Крім того, зростання прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати не забезпечують захист населення під погіршення економічної ситуації в країні. При запланованому темпі інфляції 2014 року у 8,3% прожитковим мінімум та мінімальна зарплата протягом року зростуть лише на 6,8% (прожитковий мінімум – з 1176 грн. до 1256 грн., мінімальна зарплата – з 1218 до 1250 грн.). Тобто, фактично 2014 року відбудеться падіння реальних доходів найбільш вразливих верств населення.
2. Удар по малому та середньому бізнесу та подарунок олігархам
Усупереч Податковому кодексу України з 1 січня 2014 року не зменшується ставка податку на додану вартість з 20% дол. 17%, а ставка податку на прибуток замість того, щоби зменшитися на 3% (з 19% до 16%), зменшиться лише на 1%.
Цього послаблення податкового тиску у вигляді зниження ставки ПДВ та податку на прибуток протягом останніх років чекав малий та середній бізнес. Вони розраховували на це. Але їх просто "кинули".
Фактично, у підприємців наступного року вже відібрали 20 мільярдів гривень. Водночас Янукович зробив подарунок олігархам у вигляді знижки ціни на газ. За оцінками експертів – це 7 млрд. грн.
І це ще не все. Сьогодні влада планує протягти через Верховну Раду ще один подарунок для олігархів – законопроект 2737 "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо створення консолідованої групи платників податків). Він дасть можливість ухилятися від сплати податків підприємства олігархів, що входять у консолідовану групу, за рахунок виведення з-під контролю операцій між ними за допомогою механізму трансферного ціноутворення. Це – мільярдні втрати бюджету і мільярдні надприбутки Ахметова, Фірташа, Курченка й інших.
Нахабно порушено і процедуру внесення змін до Податкового кодексу, які не можуть відбуватися одночасно із ухваленням державного бюджету. Відповідно до статті 27 Бюджетного кодексу України Закони України або їхні окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і ухвалюються після 15 липня року, що передує плановому, набирають чинності не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
3. Бюджет-2014 – бюджет поліційної держави
Фактично, збільшення видатків (до того ж, значне, на 2,4 млрд!) відбудеться лише по Міністерству внутрішніх справ:
Зокрема, зростання видатків відбудеться по:
- МВС – з 16,0 млрд. грн. до 18,4 млрд. грн.
- судовій адміністрації – з 4,4 млрд. грн. до 4,6 млрд. грн.
- міністерству доходів з зборів – з 5,9 млрд. грн. до 6,4 млрд. грн.
Водночас 2014 року відбудеться зменшення видатків:
- на охорону здоров'я – з 10 млрд. грн. до 9,8 млрд. грн.
- на агропромисловий комплекс – з 8,7 млрд. грн. до 7,7 млрд. грн.
- на оборона – з 15,3 млрд. грн. до 14,6 млрд. грн.
4. Збільшення дохідної частини бюджету не відбудеться
Деклароване збільшення дохідної частини Державного бюджету на 2014 рік порівняно з бюджетом минулого року на 5,8 відсотків (до 392,4 млрд. грн.) відбудеться виключно за рахунок потенційної інфляції.
Інфляційні процеси в країні буде стимулювати стаття 15 проекту Закону, відповідно до якої Національний банк України буде зобов'язаний протягом 2014 року перерахувати до Державного бюджету України 22,8 млрд. грн.
Резерви Нацбанку вже давно перетнули критичну відмітку, а механізмів їхнього поповнення, крім кредиту від Росії, немає. Отже, єдиним джерелом, звідки можна отримати 22,8 млрд. грн. для перерахування в держбюджет, – це емісія гривні.
22,8 млрд. грн. – це і є ті 5,8%, на які заплановане зростання доходів бюджету 2014 року. Іншими словами, 5,8% – це інфляційна складова держбюджету-2014.
Але, навіть за такого розкладу є підстави припускати, що дохідна частина бюджету є завищеною, адже доходи цьогорічного бюджету катастрофічно не виконуються.
Так само, збільшення видаткової частини бюджету відбудеться "завдяки" збільшенню на 18 % дефіциту державного бюджету, який 2014 року становитиме 59,5 млрд. грн. або сьому частину обсягу доходів бюджету.
5. Держборг перевищить у 1,5 рази обсяг бюджету
Запланований рівень державного боргу вже не просто перевищив обсяг державного бюджету. Граничний його рівень 2014 року складе 580,1 млрд. грн., що в півтора рази перевищує обсяг дохідної частини державного бюджету.
Поділіть на чисельність населення держави і отримаєте, що кожен українець завдяки "політиці фінансової стабільності" винен майже 13 тис. гривень.
Слід нагадати, що кредит у сумі 15 млрд. грн., "люб'язно" наданий Януковичу Путіним, також буде стимулювати нарощування державного боргу. Цей кредит Україні не буде здатна погасити, оскільки отримані кошти підуть на проїдання (латання бюджетних дір), а не на інвестиційні проекти. Отже, . отримані від Росії гроші не будуть працювати і не будуть створювати нові гроші.
У разі непогашення або неповного і несвоєчасного погашення зобов'язань українською державою Росія через міжнародний арбітраж буде стягувати з України в судовому порядку державне майно. А це – стратегічні державні підприємства, системи комунікацій, військові об'єкти, оборонні комплекси, ГТС...
6. Подальший крах Пенсійної системи
Фінансування з державного бюджету Пенсійного фонду 2014 року збільшиться ще на 4,1 млрд. грн. і досягне катастрофічної для скарбниці держави суми – 87,4 мільярди гривень.
Це означає, що пенсійна система в країні, незважаючи на її "реформування", як не виконувала свої функції, так і не виконує. Фактично, пенсійне забезпечення з кожним роком перетворюється з механізму заощадження населенням зароблених коштів для забезпечення старості, на механізм державної адресної бюджетної допомоги похилим громадянам.
Але з наступного року уряд Азарова ще й придумав новий спосіб наповнення Пенсійного фонду, дозволивши йому залучати банківські кредити для своєчасної і повної виплати пенсій.
Не важко здогадатися, що кредити будуть брати в банках, на які вкаже "сім'я", а рефінансувати ці банки буде Національний банк України, який контролює та ж "сім'я". Для цього Нацбанк буде вимушений запустити друкувальний верстат, наслідком чого стане новий оберт інфляції.
7. Корупційні бюджетні схеми
7.1. Приховане фінансування НАК "Нафтогаз"
Статтею 16 проекту Закону "Про Державний бюджет України на 2013 рік" уряду надано право здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики на 14,9 млрд. гривень із подальшим придбанням у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії НАК "Нафтогаз України".
Фактично, маємо приховане фінансування у сумі майже 15 млрд. грн. підприємства-банкрута, який виконує лише посередницькі функції з продажу газу.
Для порівняння: за ці кошти можна б було у 2,5 рази збільшити фінансування медицини, втричі – фінансування сільського господарства.
7.2. Фінансові скарбничі векселі
2014 року передбачається використання фінансових скарбничих векселів для розрахунків із бюджетом, який так і не запрацював цього року. Векселями, термін погашення яких складає 5 років, будуть гасити не лише бюджетну заборгованість із різниці в тарифах для населення на тепло і воду, а й видавати їх підприємствам замість відшкодування ПДВ.
Перед підприємцями-експортерами постане вибір:
1. Пред'явити вексель скарбниці (казначейству) не раніше терміну погашення. Але якщо скарбниця сьогодні не має живих грошей на фінансування навіть захищених статей бюджету, то звідки з'являться гроші за рік, коли, крім оплати всіх поточних видатків (які, звичайно, нікуди не зникнуть), треба буде ще й оплачувати видані раніше векселі. Тобто отримати кошти за векселем "законним" шляхом буде майже неможливо.
2. Пред'явити вексель банку, який викупить його з дисконтом. Експерти називають цифру дисконту у 60 відсотків. Тобто у підприємства буде вибір: або не отримати нічого, або хоча б 40 відсотків від зароблених коштів.
Національний банк, який контролює Арбузов, здійснюватиме рефінансування банків, що скуповують векселі. Звичайно, не всіх банків, а лише тих, на які вкаже "сім'я". Рефінансування, швидше за все, буде здійснюватися за рахунок додаткової емісії або із застосуванням хитрих схем непрямого залучення коштів із бюджету.
Таким чином, у "сім'ї" є можливість покласти в кишеню до 60 відсотків видатків за окремими статтями держбюджету. Це гроші, зароблені підприємствами-експортерами, або підприємствами, які виконували роботи для бюджету.
Така ситуація може призвести до інфляційної спіралі, адже виконавці робіт, які працюють із бюджетними коштам, очевидно не будуть так просто віддавати половину зароблених коштів. Вони почнуть завищувати вартість робіт або просто виконувати вдвічі менше робіт за цю ж суму. Уявіть собі наслідки цього!
7.3. Кредити під державні гарантії
Ще один корупційним механізм, який влада не змогла реалізувати 2013 року, але планує реалізувати 2014 року, – це надання кредитів під державні гарантії на суму 50 млрд. грн. Примітно, що уряду буде дозволено надавати такі гарантії без передбачених на це бюджетних призначень. Це є грубим порушенням одного з базових принципів бюджетної системи України – принципу цільового використання коштів, який визначає, що бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями.
50 млрд. грн. нових кредитів – це багато чи мало? Для порівняння, обсяг планових доходів державного бюджету на поточний рік складає 392,4 млрд. грн. Тобто уряд планує здійснити свої видатки, переклавши на суспільство додаткові боргові зобов'язання на суму, що дорівнює восьмій частини обсягу державного бюджету. І це – без наявності на те запланованих коштів у бюджеті.
Такий механізм – це ще один шлях для нарощування державного боргу, який і так наступного року перевищить обсяг державного бюджету в півтора рази.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.