15 березня 2016, 13:26

План дій для подолання політичної кризи: пропозиції експертів реформ

Ми, група громадських експертів (платформи Реанімаційний Пакет Реформ, Стратегічних дорадчих груп, Міжнародного благодійного фонду "Відродження", Громадської платформи "Нова країна", громадських організацій "EasyBusiness" та "Професійний уряд") які разом з представниками влади та міжнародними партнерами беремо постійну участь у розробці, сприянні та контролю якості впровадженню ключових системних реформ, черговий раз відзначаємо зупинку та нерішучість дій провідних політиків та керівників країни, дій, необхідних для ефективного подолання урядово-парламентської кризи. З неофіційних джерел лунають різні прізвища кандидатур на посади в уряді та пропозиції різних підходів формування Кабінету міністрів України. Обрана тактика кулуарного пошуку шляхів розв'язання кризи, яка має своїм джерелом високий рівень закритості прийняття державних рішень, свідчить, що влада так і не навчилася розмовляти з суспільством відкрито.

Ми знову наголошуємо, що найбільш природний сценарій дострокових виборів як спосіб розв'язання кризи влади у розвинутих країнах, що має наслідком перезавантаження парламенту та уряду, в сьогоднішніх українських умовах містить велики ризики. Головні ризики: закриті партійні списки, які формуються партійними вождями та олігархічними "спонсорами" з суто номінальним залученням рядових партійців без фактичної участі виборців; високий рівень сприятливості до купівлі голосів у мажоритарній складовій, що, через падіння доходів населення, здатний вплинути на чесність та свободу виборів.

Ми маємо повторити, які загрози несуть у собі дострокові вибори. Це багатомісячна стагнація у проведенні реформ тим самим урядом, якому відмовлено у довірі. Як наслідок – відмова у підтримці з боку міжнародних фінансових інституцій, дефолт, велика інфляція. Це також втрата довіри, отже дипломатичноі підтримки з боку міжнародних партнерів щодо відсічі агресору – втрата аргументів для продовження санкцій проти агресора. Внаслідок затягування у вирішенні кризи елементи такого ставлення до України вже відчуваються у спілкуванні з нашими західними партнерами

Саме тому ми залишаємося рішучими сторонниками сценарію, який передбачає політичний консенсус гілок влади, вирішальних для подоланя кризи – Президента і провідних політичних сил у Верховній Раді. Такий консенсус необхідно досягнути для формування непартійного, професійного уряду з чітким технічним завданням, виконання якого буде мірилом як його власної ефективності, так і політичних сил, які його сформують.

Острахи політичних сил щодо можливої втрати ними довіри виборця внаслідок призначення непартійного уряду ми вважаємо перебільшеними. У партій залишаються важелі отримання дійсної довіри громадян, перш за все, через відмову від тіньової політики та політичної корупції завдяки запрошенню позапартійного прем'єра та призначенню на конкурентних засадах (через пропонування одного чи кількох кандидатів на посади міністрів) технічного уряду, напрацювання разом з урядом Плану першочергових кроків динамічних реформ. Ніхто не відбирає у парламентських сил їх головної функції парламентського моніторингу та контролю діяльності призначеного уряду та ефективності його впровадження реформ. Призначення неполітичного уряду не зупиняє політичне вміння публічно відпрацьовувати з урядовцями та громадськістю необхідні державні стратегії політики реформування.

Вміння використовувати ці інструменти політичного впливу є ознакою рівня політичної культури тієї чи тієї політичної сили. Саме тут буде відбуватися практична перевірка, перевірка життям демократичності партії: через вміння її відкрито комунікувати зі своїми виборцями і всіма громадянам, переконувати у своєму баченні реформ, майбутнього країни. Ніхто не заважає політикам розвинути дійсно відкритий діалог з виборцями, що означатиме їхню власну відкритість та підзвітність. Ми маємо на увазі широкий спектр відкритого діалогу – від фактичного залучення громадянського суспільства до процесів вироблення державних політик до чесності та відкритості їхніх декларацій партійних та приватних доходів. Тобто залишається потужний важель доведення виборцю власних переваг щодо визначення політичного курсу реформ, розвитку країни.

Це здатне забезпечити підтримку узгоджених ініціатив уряду в парламенті, надасть право політичній силі звітуватися перед виборцями не популістською риторикою, а дійсними успіхами уряду, до публічного формування та спрямування діяльності якого така політична сила причетна, підняти її суспільний авторитет і, відповідно, рейтинг на чергових виборах.

Обрання сценарію виходу з кризи є, безумовно, відповідальністю політиків, яким суспільство делегувало право представляти його інтереси. Втім, ми як представники громадськості, яка долучена до підготовки та впровадженню реформ, відчуваємо та несемо значну частину відповідальності за успіх втілення тих демократичних змін, які вже здійснюються, незважаючи на спротив старої системи, та мають бути втілені. Тому ми заявляємо про нашу готовність продовжувати співпрацю з урядом щодо активізації реформ. Як перший крок такої співпраці ми пропонуємо загальне бачення тих пріоритетів, які, безумовно, мають бути більш детально відображені у Плані дій нового уряду.

Це перш за все:

• разом із призначенням нового Уряду мають бути внесені зміни до законів про центральні органи виконавчої влади та про Кабінет Міністрів України задля вдосконалення роботи КМ та продовження реформи державної служби в напрямку її ефективності та забезпечення адекватної зарплати тим чиновникам, які працюватимуть у зреформованих органах публічної влади;

• запровадження виборчої системи за відкритими партійними списками, яка забезпечить не лише конкуренцію між партіями, а й внутріпартійну конкуренцію;

• надання новим антикорупційним органам максимально сприятливих умов для праці з гарантією їх максимальної незалежності від політичного впливу

• продовження повноцінної реформи органів юстиції, як судів та і прокуратури, яка забезпечить не лише їх політичну незалежність, а й повноцінне оновлення складу, а відтак принесе нові стандарти роботи та довіру суспільства.

Ці пріоритетні, а також інші важливі напрямки подолання кризи зазначені у попередніх заявах експертів реформ (від 26 лютого та 14 лютого 2016 р.). Ми деталізуємо їх у запропонованому тут Плані дій для Верховної Ради та перспективного, нового, уряду України.

Ми готові дискутувати положення цього запропонованого Плану, допомагати новим урядовцям та політичним силам у детальному опрацюванні такого Плану дій нового уряду та, після його схвалення, максимально сприяти його втіленню.

Призначення нового Уряду та узгодження Плану дій парламентом, готовність всіх політичних гравців нести за нього спільну відповідальність і формувати під нього команду виконавців (уряду) стане символом здатності політиків вийти за межі особистого чи вузько-партійного інтересу заради головного – збереження єдності України та активізації реформаторських кроків.

При обранні проактивного сценарію, тобто формуванні непартійного уряду, готовності парламентської більшості підтримувати дії цього уряду, спрямовані на втілення положень узгодженого Плану дій та його імплементації, ми не лише беремо на себе відповідальність щодо популяризації таких кроків у суспільстві та на міжнародній арені, а й готові брати відповідальність за ті сфери реформування, де потрібна участь професійних, партійно-нейтральних експертів.

Спільна робота над продовженням та активізацією реформ – є основою публічної стратегії, яка здатна вивести нас з урядово-парламентської кризи, дозволить подолати кризу довіри до влади, а відтак зробити зміни на краще, заявлені Майданом, незворотними і відчутними кожному українцеві.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...