27 грудня 2017, 15:23

Антикорупційний суд: три сценарії на 2018 рік

Маємо під ялинку довгочікуваний подарунок від Президента. Проекту закону про антикорупційний суд. Одразу про позитиви – нарешті, не з чуток, а з документу можемо ознайомитися з баченням Президента.

А тепер про виклики. Частина рекомендацій Венеційської комісії враховані не повністю. Особливо щодо ролі міжнародних експертів у процесі відбору. Відтак, буде багато дискусій у публічній і ще більше – у непублічній площині щодо цієї законодавчої ініціативи.

Які ж можливі подальші сценарії розвитку подій?

Оптимальний. Президент відкликає законопроект, виправляє його так, щоб він врахував принципові рекомендації Венеційської комісії. Це ще можна зробити до 8.01. Це забезпечить підтримку діям глави держави з боку реальних громадських організацій та міжнародних експертів. Протягом січня-лютого можна буде проголосувати закон вцілому у Раді. Запустити суд тоді вдасться у другій половині, або в кінці 2018 року. Це полегшить отримання траншу МВФ. Суттєво поліпшить позиції України на міжнародній арені, як країни яка виконує взяті на себе зобов'язання. Реальність втілення – до 10%. На жаль.

Реалістичний. Зареєструвати альтернативний законопроект, затягнути дискусії в парламенті до кінця весни 2018 року. Тоді його доведеться ухвалювати у тому вигляді, який на той час будуть готові прийняти міжнародні партнери. Адже на той момент буде складно залучити кошти на зовнішніх ринках, натомість треба буде повернути великі суми в рамках обслуговуванню попередніх кредитів. Тому посилити роль міжнародних експертів у законопроекті таки все одно доведеться. Звісно, це перенесе старт відбору суддів на літо-осінь 2018, а старт роботи суду аж на середину 2019 року (так-так, рік виборів). Відтак, результати по топ-справам не варто очікувати до кінця 2019. Як результат – отримаємо те саме (що у випадку Оптимального сценарію) тільки пізніше і з падінням рейтингу України на міжнароній арені. Плюс зросте ціна залучення коштів. Реальність втілення – до 60%.

Негативний. Президент намагається протиснути законопроект 7440 у тому вигляді, який ми побачили його 26 грудня. Паралельно намагається переконати міжнародників, що альтернатива неможлива. В парламенті під це не буде голосів. А буде, натомість, банальне перекидання відповідальності між АП та парламентом. І так до початку виборчої кампанії восени 2018 року. Далі буде вже не до цього. Справа загальмується до обрання нового парламенту, так само як і питання співпраці з МВФ. Гроші для виплати боргів будуть позичатися на зовнішніх ринках під вищі відсотки (а значить, будемо знову жити за рахунок майбутніх поколінь українців). Втрата авторитету буде ще більша ніж у другому варіанті. Реальність втілення – до 30%.

Звісно, можливі різні варіації сценаріїв. Але найсумніше, що поки що більше шансів отримати тривалі запеклі емоційні дискусії, а не результат.

Transparency International Україна надалі робитиме все від нас можливе задля конструктивного процесу створення Антикорупційного суду в Україні. Ми будемо вітати кожен крок в цьому напрямку. Водночас, будемо критикувати кожну спробу затягнути цей процес або вихолостити саму ідею Антикорупційного суду.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...