Кость Бондаренко Історик та політолог, голова правління Інституту української політики

Легенда про "Сім'ю"

17 жовтня 2013, 20:38

Сьогодні одна британська дослідниця попросила мене викласти своє бачення механізмів функціонування владних еліт в Україні – зокрема пояснити такий феномен української політики, як "Сім'я" (про цей феномен їй чимало розповідали інші експерти). Коротко подаю свою відповідь на поставлене питання.

+ + +

З легкої руки українських журналістів приблизно два роки тому з'явився термін "Сім'я" – для означення тієї частини оточення Віктора Януковича, яка не вписувалася у традиційні групи (Ахметова, Фірташа, Клюєва, Коломойського). Спершу "випадкових" людей записували в групу "людей Юри Єнакієвського", потім з'явилася мода говорити про близькість цих людей до старшого сина президента – Олександра Януковича. Зрештою, будь-яке призначення в уряді почали трактувати як "посилення Саші". Олександрові Януковичу приписали не просто надмірний вплив на кадрову політику батька – йому приписали ледве не тіньове керівництво країною.

Говорити про монолітність "Сім'ї" сьогодні – це те саме, що вірити у монолітність Партії регіонів (відсутність внутрішніх груп впливу, суперечок, дискусій) у 2010-му році. Говорити про визначальний вплив Олександра Януковича на "Сім'ю" – це те саме, що говорити про монопольний вплив Рината Ахметова на ПР три роки тому. Зображення "Сім'ї" у вигляді якогось потужного монстра, очолюваного сином Президента – це надто просто і надто схематично.

Те, що журналісти охрестили "Сім'єю", має значно глибшу і складнішу природу. На сьогоднішній день "Сім'я" – це складний конгломерат політиків, бізнесменів та чиновників, яких об'єднує головний фактор: їх призов в управлінську сферу відбувся переважно після приходу до влади Віктора Януковича. Якщо Ахметов, Клюєв, Фірташ, Льовочкін кували перемогу Януковича, підставляли йому плече хто у 1997-му, хто у 2002-му, хто у 2004-му, а хто – у 2010-му році, пройшли з ним усі поневіряння або прийшли у команду у найскладніші для нього часи, то "Сім'я" почала формуватися у той час, коли Янукович був уже при владі. Першим не потрібно доводити свою відданість. Другим потрібно довести свою спроможність. Перші обрали Януковича своїм вождем і лідером, другі – шефом і босом. Для перших він – primus inter pares, для других – сюзерен. Перші знають, що вони багато зробили для того, аби Янукович досяг перемоги. Другі усвідомлюють, що для них зробив Янукович, аби вони могли досягти владних висот.

Між першими і другими існує антагонізм, який абсолютно зрозумілий і природній. Це антагонізм аристократії і дворянства, бояр і опричників, магнатерії і шляхти, сеньйорів і рицарів. Але якщо середньовічні монархи натравлювали дворян на аристократів, перетворюючи їх на караючу зброю у власних руках, то Віктор Янукович використовує наявність групи "служилих" для врівноважування інтересів.

Всередині "Сім'ї" є свої групи інтересів. Якщо до фінансового блоку уряду (Арбузов, Клименко, Соркін, Колобов) ще з натяжкою можна припасувати ярлик "друзі Олександра", то силовики в цю категорію не вписуються. Свого часу молоді та амбітні хлопці – Арбузов, Клименко – намагалися знайти своє місце у революційному таборі (брат Олександра Клименка, Антон, на початку 2000-х був "правою рукою" Юрія Луценка – Юрій Віталійович тоді відгукувався про нього як про того, хто "далеко піде"; Сергій Арбузов був членом "Нашої Україні"). Хоча для Донбасу участь у тих чи інших політтусовках загальноукраїнського рівня є більш ніж умовною – тут більш важливими є персоніфіковані орієнтири. Їх пошук і бажання "робити справи" був помічений. Один за одним представники цієї групи почали обіймати посади в уряді. І не факт, що ці посади дісталися їм довічно – наскільки мені відомо, сьогодні перед фінансовим блоком стоїть завдання успішного подолання кризових явищ в економіці. І подальша доля групи буде залежати не від того, з ким і коли вони подружились, а від ефективного звіту про виконання доручень.

Іншу групу творять керівники силових відомств. Ні Захарченко, ні Лєбедєв, ні Якименко не належать до групи Олександра Януковича. Силовики – це виключна прерогатива самого Віктора Януковича. Це – люди, яким президент повинен довіряти. До цієї ж групи можна віднести і Генерального прокурора Віктора Пшонку. Очевидним перебільшенням є інформація у різного роду виданнях про нібито наявність конфлікту між Міністерством внутрішніх справ та прокурорськими структурами – знавці, навпаки, говорять про доволі тісну співпрацю ГПУ та МВС протягом останнього року (цьому, до речі, є чимало прямих та непрямих доказів).

Третя група – група з особливою історією, але навряд чи з причетністю до Олександра Януковича. Мається на увазі "енергетична група" – Едуард Ставицький та Олег Проскуряков – яка орієнтована також безпосередньо на Президента. За великим рахунком цю групу навряд чи можна віднести до "Сім'ї" – генеза цієї групи є тим елементом, який здатен зруйнувати сам міф про "Сім'ю".

Нарешті, є ще й четверта велика група, яка недопредставлена у виконавчий владі, але у Верховній Раді має 14 – 16 "штиків", володіє впливом на енергетичний ринок України та на медіа-сферу. Це група Сергія Курченка. Віднесення його до групи Олександр Януковича не зовсім доречне – тут скоріше керуються гіпотезами та припущеннями. Курченко – це доволі цікаве явище. Цей проект робить лише перші кроки, але у 2014 році матиме серйозний політичний вплив. Особливо коли мова йтиме про забезпечення нових економічних мостів із нашими партнерами на Сході.

Важливий момент: належність до умовної групи не гарантує учасників цієї групи від конфліктів між собою – і ми кілька місяців тому спостерігали ряд конфліктних ситуацій між "сімейними" і "сімейними" – зокрема за повноваження і контроль над відомствами.

До речі, навряд чи справдяться припущення деяких експертів про те, що "Сім'я" або окремі її сегменти "з'їдять" Ахметова чи Фірташа. Надто вагомою є їх роль. Надто потужними – їх заслуги. Та й правило балансів і рівноваг вимагає їх присутності в політиці та економіці країни. Янукович виступає в ролі регулятора правил та гаранта привілеїв за принципом "кожен володіє тим, чим володіє". Тому можна говорити скоріше про укладання коаліцій і блоків всередині владної команди, тектонічні зсуви у групах (тактичний союз Клюєва і Арбузова, дистанціювання і нове наближення Колесникова, відхід Хорошковського, союз Пшонки і Захарченка, зближення Фірташа і Ахметова тощо), аніж про загострення "внутрішньовидової боротьби".

В умовах відсутності в українській політиці протистояння між владою та опозицією (через анемічність опозиції) розвиток та відносна стабільність системи забезпечується завдяки внутрішньоінституційним протистоянням у владі. Зокрема тим механізмам, які забезпечують групи, об'єднані журналістами та експертами в умовний табір "Сім'я".

Коментарі — 73
Rasta_gorec _ 21.10.2013 10:29
IP: 5.104.46.---
-vts-m-:
Grandfather Drossel:
Собрались босоногие снобы markin grisha, Paladin и Altius пообсуждать проблемы глупости народной...)))

И весь этот цирк происходит на фоне блого-белиберды деградировавшего донельзя Бондаренко.
Даже не верится, что этот приспособленец и дешевый джинсист когда-то был революционным настроенным студентом.
Ех, Магомаев, Магомаев...
Да Костик в это приспособление и джинсу вкладывает весь интеллект, даже, можно сказать, всю душу...
У нас все студенті готові революцию совершать. Єто, как повзрослеют, зажтреют, так дух и пропадает. Вот и Костик то за, то против, в итоге вот под объективиста запел. заплатят еще за что-нибудь, он еще разок убеждения поменяет. В общем, хьен знает что... как и в политике нашей.
-vts-m- _ 19.10.2013 00:38
IP: 91.154.252.---
Grandfather Drossel:
Собрались босоногие снобы markin grisha, Paladin и Altius пообсуждать проблемы глупости народной...)))

И весь этот цирк происходит на фоне блого-белиберды деградировавшего донельзя Бондаренко.
Даже не верится, что этот приспособленец и дешевый джинсист когда-то был революционным настроенным студентом.
Ех, Магомаев, Магомаев...
Да Костик в это приспособление и джинсу вкладывает весь интеллект, даже, можно сказать, всю душу...
ROCK STUFF _ 18.10.2013 19:17
IP: 213.111.163.---
Англичанам с этим проще – они могут фильтровать весь тот поток информационного мусора, который идет от современных украинских СМИ. А нам хуже – везде, как тут говорят, штамповка, везде клише, надоедает читать. Надеюсь, что после евроинтеграции с этим как-то попроще станет.
ym _ 18.10.2013 19:10
IP: 95.67.112.---
markin grisha:
Altius:
Их проблемы, им с этим жить. Оставьте людям право на их ошибки, как говорится. Ющ, кстати, пользовался той же стратегией, четко по Оруэллу – стерли первые слова, заменили другими и уже никто не помнит, что было в самом начале. Механизм дубовый, но на особо "интеллектуальную" часть народа действует, что и наблюдаем. Всем им не мешало бы классику читать время от времени. Подменой понятий и штампов ничего не добьешься.
Здесь бедным читателям УП, которые так и не вняли глубоким откровениям автора и нескольких его популяризаторов, осталось только прослезиться:)
MikolaN _ 18.10.2013 18:56
IP: 109.86.240.---
ідійот
Grandfather Drossel _ 18.10.2013 18:43
IP: 213.238.10.---
Собрались босоногие снобы markin grisha, Paladin и Altius пообсуждать проблемы глупости народной...)))

И весь этот цирк происходит на фоне блого-белиберды деградировавшего донельзя Бондаренко.
Даже не верится, что этот приспособленец и дешевый джинсист когда-то был революционным настроенным студентом.
markin grisha _ 18.10.2013 17:37
IP: 37.55.185.---
Altius:
Их проблемы, им с этим жить. Оставьте людям право на их ошибки, как говорится. Ющ, кстати, пользовался той же стратегией, четко по Оруэллу – стерли первые слова, заменили другими и уже никто не помнит, что было в самом начале. Механизм дубовый, но на особо "интеллектуальную" часть народа действует, что и наблюдаем. Всем им не мешало бы классику читать время от времени. Подменой понятий и штампов ничего не добьешься.
Paladin _ 18.10.2013 17:32
IP: 37.57.42.---
Altius:
markin grisha:
Ты тише, тише, я тут раз подобныю мысль о штампах попытался задвинуть, так меня в Торезские тролли записали сразу. Тут народ логикой и здравым смыслом не проймешь, они Юща до сих пор боготворят.
А так часто бывает – заштампованный мозг можно пробить либо разоблачением их штампов, либо молотком. Как по мне, то второй вариант более действенный, но малодемократичный. Что до самих штампов – люди не понимают, что их пытаются контролировать таким образом, а вот Бондаренко как социолог и политолог это видит и пытается в меру сил бороться. Ему – удачи, людям – научиться думать своей головой.
Altius _ 18.10.2013 17:19
IP: 5.104.46.---
mitrich:

Та нет, то я местностью ошибся)
mitrich _ 18.10.2013 17:03
IP: 91.209.55.---
Altius _ 18.10.2013 12:26
А шо, в Древнем Риме балакали на древнегреческом? Тю, а я думал на древнеримском.
Altius _ 18.10.2013 17:02
IP: 5.104.46.---
markin grisha:
Солидарен с автором в той мысли, что журналисты создали очень широкое название тому, что они не могут объяснить, но обхаять хочется. Изначально ведь в "Семью" записывали Ахметова, потом Юру Енакиевского, теперь совершенно других людей – симптомы меняются быстрее, чем больной успевает что-то сказать. Поэтому лапши в этой теме больше, чем дела, понятное дело.
Ты тише, тише, я тут раз подобныю мысль о штампах попытался задвинуть, так меня в Торезские тролли записали сразу. Тут народ логикой и здравым смыслом не проймешь, они Юща до сих пор боготворят.
markin grisha _ 18.10.2013 16:44
IP: 37.55.185.---
Солидарен с автором в той мысли, что журналисты создали очень широкое название тому, что они не могут объяснить, но обхаять хочется. Изначально ведь в "Семью" записывали Ахметова, потом Юру Енакиевского, теперь совершенно других людей – симптомы меняются быстрее, чем больной успевает что-то сказать. Поэтому лапши в этой теме больше, чем дела, понятное дело.
Pictus _ 18.10.2013 16:34
IP: 188.230.123.---
... А вообще-то, по степени холуйскости на блоге УП Кость Бондаренко – 3-й после Охрименко (слава Богу, сгинул!) и Чаленко.
Pictus _ 18.10.2013 16:27
IP: 188.230.123.---
Подмена понятий: де-мол, кто "новый человек Саши" – тот "семья". Кто "новый человек Вити" – тот НЕ "семья". Ничего подобного: тот – ДВОЙНЕ "семья".
ym _ 18.10.2013 12:38
IP: 95.67.112.---
Altius:
Федір К:

Знаете, в древнем риме идиотами называли тех, кто не интересуется политикой. Сегодня в Украине складывается впечатление, что она стала ареалом их обитания. Потому что всерьез интересоваться политикой у нас в государстве действительно сулит психическим расстройством. И любой мем, придуманный журналистами, оппозиционными пиарщиками или кем-то еще действует на многих как красная тряпка. Причем, далеко не все вообще понимают что происходит, руководствуясь лишь общими лозунгами.
А по-настоящему все понимает тот, кто "на полном серьезе" пытается рассказывать читателм УП про семью Ющенко:)
Altius _ 18.10.2013 12:26
IP: 5.104.46.---
Федір К:

Знаете, в древнем риме идиотами называли тех, кто не интересуется политикой. Сегодня в Украине складывается впечатление, что она стала ареалом их обитания. Потому что всерьез интересоваться политикой у нас в государстве действительно сулит психическим расстройством. И любой мем, придуманный журналистами, оппозиционными пиарщиками или кем-то еще действует на многих как красная тряпка. Причем, далеко не все вообще понимают что происходит, руководствуясь лишь общими лозунгами.
Spirito _ 18.10.2013 12:20
IP: 93.72.89.---
У Британії є вікова Королівська Традиція.
А в нас постійні зміни: Русь князівська,Гетьманська доба,приєднання до Московського царства,Російська імперія,революція і утворення СРСР,розпад Союзу,дикий капіталізм,який і досі не цивілізувався (є висловлювання: зустрічаєш в ошатній сукні,а потім залишаєшся в купальнику чи: приходиш у костюмі,а йдеш у шортах).
Не думаю,що нам потрібен цар чи гетьман.Скоріш,нам потрібен Патріарх – Духовний наставник (учитель),Моральний авторитет – рівний іншим Патріархам,дружній з іншими Християнськими Церквами.
І президентсько-парламентський устрій,який працюватиме по образу і подобі Трійці.Всі три гілки державного життєзабезпечення взаємовідповідальні перед Народом України.
Мир Вам.
Федір К _ 18.10.2013 12:14
IP: 178.136.186.---
Cinderella:
Конечно пана Бондаренко ничем не смутишь, глаз ему не уколешь, краснеть не заставишь.
Он определился и устроился, как биллиардный шар в лузе.
Демагогия это кода немного правды, немного лжи, куснуть того и этого – мираж объективности.
Он мазурик, эдакая болонка у ног хозяина...
Вы- везучий человек, у вас зрение, как у кондора! Вам удалось у Костика Бондаренко углядеть "немного правды"))) Наверное, это совсем незаметное количество, так как кроме Вас это еще не удавалось никому...
a_sudi_kto _ 18.10.2013 11:53
IP: 217.24.165.---
-Vesna-:
Ухтышка! Мы завидуем Весне! Ей тов. Онищенко ("Деточка, слушай сюда") не только разрешил кушать борщик, но и уважил её учоной диетической беседой.
Altius _ 18.10.2013 11:43
IP: 5.104.46.---
-Vesna-:
Altius:

-Vesna-:
Altius:
-Vesna-:

Правильно, оно тебе и не к чему. ЛУчше рожай и борщик готовь. Это твое.
Ану залезь на свою полку и сиди там тихо.
А то проводник высадит – до своего Тореза не доковыляешь.
А почему железнодорожная тематика превалирует? Что-то личчное?
Ну не на самолете ж в Торез летать.
И то так...
-Vesna- _ 18.10.2013 11:24
IP: 93.72.133.---
Altius:

-Vesna-:
Altius:
-Vesna-:

Правильно, оно тебе и не к чему. ЛУчше рожай и борщик готовь. Это твое.
Ану залезь на свою полку и сиди там тихо.
А то проводник высадит – до своего Тореза не доковыляешь.
А почему железнодорожная тематика превалирует? Что-то личчное?
Ну не на самолете ж в Торез летать.
Altius _ 18.10.2013 11:23
IP: 5.104.46.---
-Vesna-:
Altius:
-Vesna-:

Правильно, оно тебе и не к чему. ЛУчше рожай и борщик готовь. Это твое.
Ану залезь на свою полку и сиди там тихо.
А то проводник высадит – до своего Тореза не доковыляешь.
А почему железнодорожная тематика превалирует? Что-то личчное?
Igor Saenko _ 18.10.2013 11:23
IP: 37.55.30.---
100% маячня про те... чи є життя на Марсі?...тобто – донецька "Сім'я" це Mafia чи ні...)))
-Vesna- _ 18.10.2013 11:21
IP: 93.72.133.---
Altius:
-Vesna-:

Правильно, оно тебе и не к чему. ЛУчше рожай и борщик готовь. Это твое.
Ану залезь на свою полку и сиди там тихо.
А то проводник высадит – до своего Тореза не доковыляешь.
Altius _ 18.10.2013 11:00
IP: 5.104.46.---
-Vesna-:

Правильно, оно тебе и не к чему. ЛУчше рожай и борщик готовь. Это твое.
Україна та Європа932 Уряд реформ316 Aтака Путіна1114 Корупція1116 Свобода слова545
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте