Офшоргейт Порошенка: замітання слідів
Сьогодні президент Порошенко нарешті прокоментував скандал зі своїми офшорними компаніями. "Я зробив це не для мінімізації податків, це була повністю публічна дія", – заявив президент.
Він, та його оточення тепер активно поширюють тезу, що оформлення його активів на офшори було відкритим, публічним процесом, таємниці тут немає. Тому, мовляв, ніякої сенсації в розслідуванні журналістів теж нема. Прихильниками Порошенка в соцмережах активно поширюється авторська колонка Анатолія Родзинського: "Журналісти помилилися – "Рошен" в "сліпому трасті"", де йдеться про те, що всі дії по виведенню "Рошена" в офшори були відкритими і зміну власника можна було спостерігати в державному реєстрі.
Залишимо в стороні, що сам пан Родзинський був кандидатом до Верховної Ради від Блоку Петра Порошенка.
І що сьогодні він почав виправдовувати створення офшорів. Хоча, ще донедавна в своїй передвиборчій програмі писав абсолютно протилежне:
Як, власне, і Порошенко, коли йшов в президенти.
Тут важливе інше. Для того, щоб заявити, що Порошенко діє з офшорами відкрито і прозоро, і підозрювати його нема в чому, його юристи в паніці почали замітати сліди.
7-го березня цього року компанія ICU, яка обслуговує інтереси президента, отримала від журналістів OCCRP та Слідства.Інфо запит про наявність у Порошенка офшорів.
22-го березня вони надіслали відповідь, в якій визнали створення офшорного ланцюжка для президента з трьох фірм.
При цьому, нам сказали, що ці три компанії не мають активів, банківських рахунків і ніяк не використовуються.
А тепер найцікавіше. Поки ми та наші колеги закордоном готували свої розслідування про офшорні схеми президента Порошенка, його юристи, починають вносити зміни в склад власників корпорації "Рошен".
25-го березня вони змінили склад акціонерів, де замість українського фонду Порошенка ввели голландську фірму, пов'язану з кіпрським та віргінським офшором.
Хоча, напередодні, ще 24-го березня там був український фонд Порошенка "Прайм Ессет Капітал".
Вони встигли. Наше розслідування вийшло за тиждень – 3-го квітня.
Ну, а на наступний день вийшла публікація пана Родзинського, де матеріали розслідування називалися "некомпетентними" через те, що "секрету немає", і весь "офшорний траст" вже давно в публічному державному реєстрі.
Ми давно не бачили такої гри на випередження. З часів час рейдерського захвату каналу ТВі, коли статутні документи рейдерами змінювалися буквально на ходу.
Ми вважаємо, що все це було зроблено юристами Порошенка для того, щоб мінімізувати ризики від розслідування: якщо факт офшору приховати не вдається, то, треба, бодай, самостійно його легалізувати до публікації журналістів. Щоб проголосити: "Сенсації немає! Ми все хотіли вам самі розповісти! Ось, бачите, у нас і в документах все вже відображено."
І далі знову повторювати мантру про вже створений сліпий траст, угода про який була підписана президентом ще в січні.
До речі, про "сліпий траст". Юристи Порошенка так і не надали доказів його створення. Крім їхніх власних прес-релізів та заяв.
Позавчора, в ефірі програми "Свобода Слова" на моє прохання показати угоду про створення цього трасту, Макар Пасенюк – директор компанії ICU, пообіцяв це зробити.
Втім, пройшло вже два дні, і попри мої наполегливі прохання, ні пан Пасенюк, ні його підлеглі так ніякої угоди не продемонстрували.
Власне, президенту Порошенку варто пам'ятати, що успішно викрутившись один раз, він не покращує своє становище. Адже, Уотергейтський скандал, зрештою, закінчився відставкою президента Ніксона тільки через два роки після першої публікації журналістів The Washington Post. Всі ці два роки Ніксон та його адміністрація викручувалися і відбріхувалися як могли. Тільки ще більше заплутуючись в цьому павутинні брехні.
І враховуючи, що Міжнародний консорціум журналістів розслідувачів вже отримав докази, що, для низки клієнтів панамський реєстратор Mossack&Fonseca заднім числом змінював статутні документи, то, для президента Порошенка наявність офшорів може бути дрібною неприємністю.
Куди серйознішим може стати звинувачення в свідомій і постійній омані своїх громадян.