Борис Кушнірук Економіст. Член Центрального проводу Народного Руху України

Шановне панство, давайте обговорювати газову проблему професійніше та без зайвих емоцій

19 лютого 2008, 21:44

Я планував не чіпати газову тематику доки не буде з'ясовано, яка ж в кінцевому підсумку буде схема газопостачання імпортного газу в Україну. Але наполегливість, з якою усі (у тому числі деякі блогери "УП") взялись коментувати газові переговори Ющенка з Путіним, змусила мене все-таки висловитись раніше, ніж я передбачав.

Я розумію, що кожний має право висловлювати свою позицію щодо газової тематики. У цьому питанні усі стали великими експертами, при цьому посилатись на папірець (невідомо який варіант проекту газової угоди), достовірність та авторство якого викликає досить серйозні сумніви. Можу надати посилання на цікавий аналіз, зроблений з цього приводу одним з дописувачем УНІАН (http://unian.net/ukr/news/news-237002.html). Перед тим, як кричати щось, потрібно хоча б трохи розібратись в ситуації. Без реального доступу до проектів документів усі багато чисельні коментарі нагадують розмови кухарок щодо реальних особливостей стосунків, наприклад, між Ющенком і Тимошенко.



Пояснення, чому Газпрому потрібен посередник для транспортування середньоазійського газу, вже неодноразово надавалось у ЗМІ. Для цього є, як корупційні причини (під час діяльності ІТЕРИ, Eural TG, "РосУкрЕнерго"), так і суто технологічні. Технологічні полягають у тому, що Газпром не може на себе оформлювати функції транзитера газу по території Росії, бо реально він його не здійснює. Мені вже доводилось пояснювати, що Газпром змушений здійснювати логістичне заміщення середньоазійського на ямалській. Тому Газпрому в будь якому випадку потрібен посередник, щоби на нього оформлювати послуги по транспортуванню середньоазійського газу і брати за це кошти з України, при цьому проводити з цим посередником логістичний обмін середньоазіського газу на кордонах з Казахстаном та Узбекистаном і віддавати на кордонах з Україною. В цьому випадку є два варіанти, або Газпром створює повністю свою дочірню компанію, яка буде виконувати функції посередника, і яка буде отримувати увесь дохід за це "начебто" транспортування, або погодитись на СП, де рівні частки будуть належати Газпрому та НАК "Нафтогаз України". Саме бажання забезпечити отримання рівного доходу сторонами від цих транзитних послуг пояснює, чому пропонується реєструвати одно з СП у Швейцарії. Це дозволяє уникнути оподаткування доходу від транзитних послуг і повністю розподілити його між сторонами у вигляді дивідендів. У іншому варіанті (реєстрації чи то в Росії, чи в Україні) це призводило б до додаткових вигод, у вигляді сплачених податків, для однієї зі сторін.

Очевидно, такий варіант дозволяє Україні майже удвічі скоротити витрати на транспортуванні середньоазійського газу. Але надавши Україні можливість скоротити свої витрати на транспорті цього газу, Газпром бажає отримати доступ на український ринок, при цьому у найбільш вигідному для себе варіанті. Але ніхто з вуст Ющенка не чув, що новоствореному СП планується передати продаж усього газу на внутрішньому ринку, тим більше українського видобутку. Навіть с формальних причин буде виникати питання законодавчого обмеження монопольного продажу газу на внутрішньому ринку. Тому слід очікувати, що, навіть, якщо таке СП для роботи на українському внутрішньому ринку буде створено, з'явиться можливість обмежити його діяльність 35%.

До речі, в одному зі своїх коментарів, я писав про те, що у мене є власна версія розбудови внутрішнього газового ринку, на якому можна буде побачити ІТЕРУ. На мій погляд, очевидно існує потреба не в репетуванні з приводу тиску з боку Газпрому, а розбудовувати нову схему конкурентного продажу газу на внутрішньому ринку в Україні. Такий законодавчо встановлений механізм міг би передбачати продаж усього обсягу газу власного видобутку та імпортного газу на біржі, з правом доступу усім юридичним особам, зареєстрованим в Україні (у тому числі і дочірнього підприємства ІТЕРА), але з умовою здійснення обов'язкової передоплати усього купленого газу "живими" коштами чи векселями, авальованими (гарантованими) першокласними банками. За рахунок цього ми зможемо назавжди покінчити із ситуацією простроченої заборгованості за газ перед іноземними постачальниками. Формування ринку саме на таких умовах передбачатиме поступове зростання ціни на газ для населення до рівня, який забезпечить рентабельність закупівлі цього газу на оптовому газовому ринку та транспортуванню його кінцевим споживачам. Такий варіант буде досить болючим під час впровадження для підприємств теплокомунерго та населення, але тільки він може припинити той ідіотизм із марнотратним споживанням газу, який ми бачимо зараз.

При цьому потрібно вивести з НАК "Нафтогаз України" і підпорядкувати Міністерству транспорту та зв'язку "Укртрансгазу" та газових сховищ. Це дозволить налагодити реальний облік за усім газом, що продається на внутрішньому ринку чи транзитно транспортується територією України. Крім того це створить передумови для отримання реальних доходів за транспортні послуги, і, як наслідок, дозволить збільшити надходження до держбюджету та забезпечить джерела фінансування капітального ремонту газотранспортної мережі. При такій схемі НАК "Нафтогаз України" міг би існувати, як материнська компанія холдингу, що володіє підприємствами, які здійснюють видобуток газу як в Україні, так і за її межами, чи продають на внутрішньому ринку.

powered by lun.ua
Коментарі — 116
Борис Кушнірук _ 20.02.2008 00:51
IP: 77.123.210.---
Шановні Alex_r та Tester21!

20.02.2008 00:38___ Alex_r

Пояснення щодо СП2:

Очевидно, такий варіант дозволяє Україні майже удвічі скоротити витрати на транспортуванні середньоазійського газу. Але надавши Україні можливість скоротити свої витрати на транспорті цього газу, Газпром бажає отримати доступ на український ринок, при цьому у найбільш вигідному для себе варіанті.
Борис Кушнірук _ 20.02.2008 00:49
IP: 77.123.210.---
Шановні Alex_r та Tester21!

20.02.2008 00:38___ Alex_r

Согласен с 19.02.2008 23:01___ Tester21
Ви забули, що ніякого середньоазійського газу немає – з того моменту, як його на кордоні придбав Газпром експорт (а саме так це і відбувається насправді).
Борис! Вот Вы считаете себя специалистом в экономике, в газовых поставках. Вы можете мне объяснить на пальцах в чем смысл СП1 (якобы на поставку газа до границ Украины) и СП2 (для реализации газа внутри Украины)?
Я всегда считал, что при создании любого СП субъекты хозяйствования ВКЛАДЫВАЮТ свои возможности (ресурсы, НОУХАУ) для получения ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ прибыли, которую собираются поделить.
Что, именно, собираются вложить в СП1 и СП2 Газпром и Нафтогаз, каким образом может получиться, именно, дополнительная прибыль?
Зверніть увагу, на те про що я написав у своєму коментарі:

"Мені вже доводилось пояснювати, що Газпром змушений здійснювати логістичне заміщення середньоазійського на ямалській. Тому Газпрому в будь якому випадку потрібен посередник, щоби на нього оформлювати послуги по транспортуванню середньоазійського газу і брати за це кошти з України, при цьому проводити з цим посередником логістичний обмін середньоазіського газу на кордонах з Казахстаном та Узбекистаном і віддавати на кордонах з Україною".
Alex_r _ 20.02.2008 00:38
IP: 92.112.16.---
Согласен с 19.02.2008 23:01___ Tester21
Ви забули, що ніякого середньоазійського газу немає – з того моменту, як його на кордоні придбав Газпром експорт (а саме так це і відбувається насправді).
Борис! Вот Вы считаете себя специалистом в экономике, в газовых поставках. Вы можете мне объяснить на пальцах в чем смысл СП1 (якобы на поставку газа до границ Украины) и СП2 (для реализации газа внутри Украины)?
Я всегда считал, что при создании любого СП субъекты хозяйствования ВКЛАДЫВАЮТ свои возможности (ресурсы, НОУХАУ) для получения ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ прибыли, которую собираются поделить.
Что, именно, собираются вложить в СП1 и СП2 Газпром и Нафтогаз, каким образом может получиться, именно, дополнительная прибыль?
Tester21 _ 19.02.2008 23:30
IP: 77.121.33.---
__ FUTURIST, а ви не пробували до психіатра звертатися? По-моєму, те, на що ви хворі, називається "маніакально-депресивний психоз".
FUTURIST _ 19.02.2008 23:18
IP: 92.113.103.---
WHAT YUSHENKO WANT...? #2
...Президент намагається заблокувати проведення урядових реформ у високо корумпованому енергетичному секторі, які спрямовані на усунення "РосУкрЕнерго", представленого урядом Єханурова у січні 2006. Чи все це пов'язане з політичним консерватизмом чи корумпованими інтересами, а, може, з обома разом взятими?" 28.01.2008___ Тарас Кузьо, для УП
zinik _ 19.02.2008 23:12
IP: 99.225.175.---
Я не знаю, что должно произойти, чтобы этилюди прозрели.
Привожу пример, как вылечить этих людей.
Каждому из них отдать в собственнось банк, завод, шахту, енерго, газеты, ТВ. Ну, на крайний случай, дать возможность быть посредником в газовой сделке или возглавить кондитерский бизнесс по производству, годами раскрученного брэнда "Вечерний Киев", торт "Киевский" и т д.
А потом, после того, как вы всё это раздадите людям, взять и сказать, причём громко на весь мир: "Вы-жулики! Отдавай всё назад."
Вот они и прозреют.
Кино будет, причём, без немцев.
FUTURIST _ 19.02.2008 23:09
IP: 92.113.103.---
POST SCRIPTUM # 1
Оглядач британського журналу 'Економіст' Едвард Е. Лукас: 'РосУкрЕнерго'- це лакмусовий папірець для будь-якого українського політика – чи хоче він діяти по-сучаному, чи за старими поганими звичками. Для України було би дуже бажаним, мати єдину позицію щодо цього. І якщо би росіяни наполягали, аби ця непрозора корумпована стурктура існувала, то українці могли би дати решті світу дуже гарний урок – дивіться, мовляв, ми хочемо змін, а росіяни нам не дозволяють. Правильним було би Україні сказати, що ми будемо платити стороні, яка є власником трубопроводу, яким постачається газ. І, позаяк Росія має монополію на експорт, то треба платиити Росії. Також, безумовно, треба щось платити туркменам за газ. Але, наскільки мені відомо, 'РосУкрЕнерго' не володіє газом і насправді нічим не володіє, окрім корумпованих стосунків. І було би дуже бажано, якби Україна заявила, що більше нічого не хоче мати з цим утворенням, або іншим чимось подібним.
FUTURIST _ 19.02.2008 23:07
IP: 92.113.103.---
POST SCRIPTUM # 2
...Авто-комментарий Юрия Ветренко к собственной статье "Економічне обґрунтування розрахунку ставки транзиту газу та вартості імпортного газу" "Дзеркало тижня" N2 19 січня 2008 "Автор: Юрий Витренко ___ Даже не стану спорить о ЗН и почему я написал статью – не хочется повторяться. А по поводу ЮВТ – Вы думаете у нее есть выбор? Вы бы в НАКе поработали и тогда бы поняли, что другого выбора уже просто не было – палку перегнули и ее осколки убили курицу, которая несла золотые яйца:) "...иными словами участие людей Ющенко-Януковича и непосредственно того же Ющенко-Януковича. А что говорят "руки которые не крали" -Президент України Віктор ЮЩЕНКО вважают, "що Кабінет міністрів України не був готовий до вирішення газових питань з Росією".Про це він заявив в інтерв'ю телеканалу "Інтер" в неділю. 17.02.0
Tester21 _ 19.02.2008 23:01
IP: 77.121.33.---
Боріс, ти нє прав.:-) Я не про шизоїдний папірчик, який бойківські хлопчики-піараси видали за якісь газпромівсько-нафтогазівські домовленості, а газостурбована публіка з цього приводу пережила загострення психічного стану. Я говорю про неминучість посередника. Ви забули, що ніякого середньоазійського газу немає – з того моменту, як його на кордоні придбав Газпром експорт (а саме так це і відбувається насправді). Те, що він тут же перепродується РУЕ, нічого не міняє – де юре цей газ вже був російським. І ніякі посередники не потрібні Росії для того, щоб продати цей газ (точніше, заміщений аналог) на кордоні з Україною.

Посередник потрібен зовсім для іншого. Його сенс полягає в тому, щоб легально зробити частину середньоазійського газу не російським і не українським, а швейцарським. І, продавши цей газ в Європі, перекачати прибуток в потрібні кишені. І це кишені зовсім не Фірташа сотоваріщі, а вищих посадових осіб Росії. Фірташ – ширма, зіц-прєдсєдатєль Фунт. Сьогодні він є – завтра нема.
zinik _ 19.02.2008 23:01
IP: 99.225.175.---
Слава українській Ж.Дарк!
А до чого тут Ж.Дарк?
Якщо б, ви написали Ж.Д., я б думала, що то, iнiциали Жерар Депардье.
mavkamavka _ 19.02.2008 22:49
IP: 91.124.94.---
Можна лише у страшному сні уявити, який тиск чиниться на мужню жінку ЮВТ. Підтримаємо її морально, а коли потрібно і бюлетнями. Лише вона і тільки вона відправить бандитів у тюрми та наведе лад в Україні. Слава українській Ж.Дарк!
zinik _ 19.02.2008 22:41
IP: 99.225.175.---
Пояснення, чому Газпрому потрібен посередник для транспортування середньоазійського газу, вже неодноразово надавалось у ЗМІ. Для цього є, як корупційні причини (під час діяльності ІТЕРИ, Eural TG, "РосУкрЕнерго")
я писав про те, що у мене є власна версія розбудови внутрішнього газового ринку, на якому можна буде побачити ІТЕРУ.
Если бы у простых украинцев, была возможность прочитать это, они бы, вообще больше ни за кого не голосовали.
anarchist _ 19.02.2008 22:38
IP: 213.160.134.---
давайте платить за газ вовремя и полностью
Vlad_iz_Kharkova _ 19.02.2008 22:35
IP: 195.26.93.---
Борис, кому Вы объясняете? Люди точно знают, что ЮВТ наведет порядок, все, кто с ней не согласны, получают бабки (у Фирташа, Газпрома, Пинчука – перечень все время в движении). Если Вы повторяете то, что в ЗН написано по газу, то Ваше творение бесполезно, если пишите что-то другое, то оно вредно.
Я не знаю, что должно произойти, чтобы этилюди прозрели. Но они не прозреют никогда, просто когда убедятся, что их Звезда – не Богиня, они начнут искать новую Звезду.
zinik _ 19.02.2008 22:24
IP: 99.225.175.---
Тому Газпрому в будь якому випадку потрібен посередник
"Я пришёл к тебе с приветом"
FUTURIST _ 19.02.2008 22:23
IP: 92.113.103.---
WHAT YUSHENKO WANT...?
Торговать газом "як єврей яйцями" (трішечки "газового навару" у свій гаманець) и раздавать "держмайно" как Екатерина II "любым друзям" фонда Виталины Ющенко. А если серьезно, то "Газпром" публичная компания, как говорят четвертая в мире тем не мене в силу непрозрачности схем поставок не имеющая котировок на NY. бирже, если не считать "розовые бумажки". Вельмишановний пан Бориса Кушнірука. Ни Ющенко ни его "троекуровская" дворня – камердинеры псари сенные девки Балоги: Кислинские, Пук-шины, Соколовские Берназюки, Шлапаки Пышные, Жуковские и.т.д. и примкнувшая к ним покоівка Богатырева как минимум дилетанты, а как максимум... коррупционеры
"Юлия Тимошенко с Дмитрием Фирташем не дружит, поддерживающие визы (Ющенко, Янукович) на письмах Игоря Воронина не оставляет и, в отличие от двух ее будущих конкурентов на президентских выборах, на поддержку швейцарских "буратин" не рассчитывает". N6 16 февраля 2008 Полцарства – "Газпрому"!
ONLINE
Корупція1443 Зеленський75 Україна та Європа1132 Aтака Путіна1289 Мовне питання189
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter