Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеційська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Влада не впоралась з рефлексом самозбереження

29 квітня 2016, 14:45

Ситуація навколо заборони телеведучому Савіку Шустеру працювати в Україні, вчора начебто була вирішена. Рішення Державної служби зайнятості призупинене, пан Шустер може працювати далі. Поки що.

В якості недолугого "вибачення", йому навіть запропонували ефір муніципального каналу із рейтингом, що дорівнює рівню популярності влади. Могли б запросити на канал "Гумор ТВ" або "Малятко", але в них загальнонаціональне покриття...

Цей конфлікт залишає основне запитання: що то було – обґрунтовані претензії державних служб до окремої людини, чи ознака того, що влада розпочала "зачистку" медіа-простору?

Це, на жаль, риторичне запитання. І явище це набагато ширше, ніж здається. Воно не обмежується Шустером. Просто його історія отримала найбільший резонанс.

Ознаки "височайшого" замовлення

Нині підконтрольні Банковій ЗМІ пережовують інформаційні гумки про непогашені кредити і несплачені Шустером податки та відкриття фіскальною службою нового кримінального провадження. Тобто інформаційно справу уводять від того явища, яке називається порушенням свободи слова.

Але не дивлячись на терміново зроблені пафосні заяви перших осіб держави, які синхронно забожились, що із думками про свободу слова вони і спати лягають, і прокидаються, – вуха замовлення стирчать з цієї історії.

Яка розпочалася не вчора. Спочатку "Свободу слова" викинули з ефіру Першого Національного, потім – вичавили з "плюсів", а коли Шустер отримав свій канал, почала "працювати" фіскальна служба, зрештою – найпильніша в природі служба зайнятості (з працівників якої зробили просто ідіотів).

Цей ланцюг подій не може бути випадковим. За всіма ознаками вітчизняної політичної традиції, це є "височайшим" замовленням.

Якщо навіть абстрагуватись від особи Савіка Шустера, суто формально він є фізичною особою, проти якої застосовані певні юридичні процедури. І в даному випадку всі ці процедури повинні бути абсолютно законними, адже Шустер не просто не є громадянином України, а й людина відома у світовій журналістиці. Щоб не було "шкандалю".

З юридичної точки зору в механізмі позбавлення Шустера права на роботу в Україні було допущене порушення основоположних конституційних прав. Бо попри всі намагання влади за останні два роки, в Україні досі існує такий конституційний інститут, як презумпція невинуватостіі. Тому виправдовувати цю "спецоперацію" розпатякуванням про начебто порушення телеведучим законів, пов'язаних із несплатою податків, є спробою приховати справжні мотиви. Бо жодна судова інстанція не визнавала Шустера винуватим! До того ж, розслідування фіскальною службою велося на момент застосування "санкції", не проти телеведучого особисто, а проти юридичної особи – "Студії Савіка Шустера". Це, як кажуть юристи, фактова справа.

І я не припускаю думки, що люди, які ламали собі голови, аби намацати більш-менш пристойний варіант рішення про "санкції" проти Шустера, не знають такого роду тонкощів. Вони чудово орієнтуються в цьому. Але, мабуть, в силу визначених термінів виконання поставленого їм завдання, насамкінець ці тонкощі проігнорували. Власне, в царині нехтування правом, вища влада регулярно подає своїм виконавцям власний приклад.

Відключивши мозок

Насправді ми маємо справу із істеричним проявом жахів діючої влади. Бо владна верхівка чудово розуміє, що напад на свободу слова є для українського суспільства крайнім подразником. І у випадку спроб неприховано "регулювати" медійний простір, репутаційні втрати просто катастрофічні (якщо, звичайно, ще є що втрачати).

Як бачимо, небезпека відкритого обговорення сучасного суспільного життя, виходить, для влади стала страшнішою за репутаційні ризики.

На жаль, влада дочимчикувала до крайньої точки суспільного невдоволення, яке проявляється у цілком обґрунтованій, масовій нищівній критиці її дій. Не залишилось аргументів, цікавих спікерів. Зникла можливість ефективно сперечатись, дискутувати, доводити правоту своєї позиції.

Коли влада втрачає можливість для інформаційного змагання, в неї виникає інтуїтивне бажання закрити ті медійні майданчики, де, власне, таке змагання розгортається найбільш гостро. Тобто замість усунення причин критики, починається боротьба із самою критикою.

І питання лише в тому, чи вистачає сили та політичної відповідальності боротися із власним рефлексом. Власне, можливість регулювати власні спонтанні реакції, відрізняє людину, так би мовити, від собаки Павлова. Включається мозок.

В нашому випадку чогось таки не вистачило і щось не включилось. В результаті такого нападу інстинктивного захисту, влада нині виглядає просто жалюгідно.

Пазл сучасного життя

Отже, зроблено перший явний, неприкритий, кострубатий крок у наступі на вільні ЗМІ. Савік Шустер – надто відома і впливова людина. Тому замовникам довелось відступити. Але ідеологічно-інформаційна "вольниця" – не тільки його "фішка". Першими ластівками взагалі-то були на подив синхронні переміщення двох відомих ведучих політичних ток-шоу: Андрія Кулікова, який оголосив про намір залишити "Свободу слова" на ICTV та Євгена Кисельова, який пішов з "Інтеру", де вів "Чорне дзеркало".

І якщо "зачистка" буде тривати, доведеться згадати ще про багатьох журналістів та громадських діячів.

Небажання влади стримувати такого роду "пориви" є черговою ознакою дрімучого політичного безкультур'я. Яке розповзається в усі сфери життя. Оце є справжньою проблемою. Проявів – безліч. Це, до прикладу, спроби "гуманітарного" віце-прем'єра Кириленка самостійно призначати на лукавій конкурсній основі, скажімо, художніх керівників славетних музичних та театральних колективів. Без урахування їхньої думки, звичайно. Або відмова Першого Національного транслювати концерт Оксани Білозір, бо там деякі неуки не знають, "хто це така" і на цій основі вважають її "неформатом". І саме "неформатом" тут вважають трансляцію Великоднього богослужіння всіх церковних конфесій! Ця гарна традиція, що об'єднує віруючих, була започаткована 10 років тому командою президента Віктора Ющенка. Сьогодні її зламали. Проявом якого "медійного регулювання" є таке безглузде рішення? На чию користь воно прийняте?

І це також доволі симптоматичні прояви, які примушують стверджувати про те, що суспільство має комплексну проблему. Яка полягає в тому, що ситуацій, в яких через страхи влади на догоду політичній доцільності або просто через чиюсь войовничу упередженість відбувається зловживання правом, стало критично забагато.

Я стверджую, що суспільство на має залежати від страхів влади, її безкультур'я та суб'єктивних "неформатів".

І проблеми із свободою слова – тільки один з пазлів розсипаної картини сучасного життя.

Але є в цьому випадку і корисне зерно. Відтепер ми знаємо, що влада, яка прийшла під гаслами європейських цінностей, відчула смак "закручування гайок". Знаємо також, що суспільний тиск примушує її робити крок назад. Розуміємо, що треба далі пильнувати за своїми правами.

Цих висновків, як для страсної п'ятниці, достатньо...

powered by lun.ua
Коментарі — 72
Владимир Гальчинский _ 11.07.2016 23:33
IP: 89.252.12.---
Презираю автора статьи, но вынужден признать, что власть шариковых действительно обречена.
P712 _ 04.05.2016 09:56
IP: 92.113.160.---
Пані Марино, вірно, аргументовано, а також влучно і з деяким сарказмом. Підтримую все, від ситуації з Савіком до "неформату" трансляції Великоднього богослужіння. Яке безкультур"я влади, вони ж бариги, а яку культуру ви чекаєте від бариг?? Бариги, які кують гроші на війні, які не гребують покласти чужі життя, аби війна продовжувалась і під неї можна було гребти гроші з бюджету.
runner _ 02.05.2016 15:09
IP: 93.73.50.---
Ставнійчук:...В якості недолугого "вибачення", йому навіть запропонували ефір муніципального каналу із рейтингом, що дорівнює рівню популярності влади".
Мабуть мається на увазі ТРК Київ. Наскільки я знаю, його можна дивитися на значній території України. а коли там буде Шустер, рейтинг виросте хоча б під час цієї передачі.
антивірус _ 02.05.2016 09:16
IP: 134.249.42.---
Кому не подобається телеканал " для бідних" Шустера,то хай дивиться телеканали олігархів, що тримають кошти в офшорних зонах...Та обирають іх до влади...Тому ще довго Украіна буде кров'ю харкати...
Miki2 _ 01.05.2016 15:02
IP: 178.94.15.---
Пані Марино, вибачте, будь ласка, за грубе в Святий День)
Miki2 _ 01.05.2016 13:05
IP: 178.94.15.---
руслан49:
Шустер тільки дивиться на все це і регоче. Де б він ще міг знайти таку країну, де можна брати кредити і не віддавати, де можна не платити податки, а на ці гроші прекрасно жити при всіх режимах і трахати українських молодиць. Поголодував добу і всі злякалися і простили йому несплату податків. Ну, думає Шустер, я вас лошари ще і не на таке розкручу.
Слухай, падаль, невже ти думаєш, що ти безконечний в своїй паскудній брехні? Тварюко українофобська, за все треба буде відповісти
Сергей Папков _ 30.04.2016 21:29
IP: 93.73.27.---
Сергей Папков:
Продовження У Facebook при бажанні можна знайти дуже красномовний відеорепортаж цього керівника Держфільмофонду, як вони до півночі "зажигали" під керівництвом Олени Пінчук та Пилипа Іллєнко на нинішніх Каннах. Хтось гине на Донбасі, комусь підвищують тарифи, а в цієї публіки "життя цілком вдалося". Ось такі цинічні українські реалії!
Продовження (виправлене) У Facebook при бажанні можна знайти дуже красномовний відеорепортаж цього керівника Держфільмофонду, як вони до півночі "зажигали" під керівництвом ОЛЕНИ ТИГІПКО та Пилипа Іллєнко на нинішніх Каннах. Хтось гине на Донбасі, комусь підвищують тарифи, а в цієї публіки "життя цілком вдалося". Ось такі цинічні українські реалії! (Приношу вибачення Олені Пінчук за технічну помилку, через що згадав її ім'я щодо події, в якій вона участь не брала).
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 13:48
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Владимир Беспалов:
Информация об этом доступна – при желании найдёте.
"Информация доступна" – это все, чем вы можете доказать свое утверждение о 1,5 млрд. долларов, полученных Порошенко из бюджета при Януковиче?
Ну я могу вам поискать.
Но у вас же тоже есть руки и глази, надеюсь?
Александр 1 _ 30.04.2016 13:34
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Информация об этом доступна – при желании найдёте.
"Информация доступна" – это все, чем вы можете доказать свое утверждение о 1,5 млрд. долларов, полученных Порошенко из бюджета при Януковиче?
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 13:18
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Владимир Беспалов:
Ну больше чем Порошенко, с такими тяжёлыми последствиями, на Шустере не врал никто.
.
Насчет того, что Порошенко часто "звездит" необдуманно согласен. Но, не помню, чтобы он хоть раз приходил к Шустеру будучи президентом.
На эту тему почитайте
Владимир Беспалов:
Для тех, кто "не смотрел, но осуждает":
pravda.com.ua/rus/articles/2016/04/29/7107178/
иам сказано, после чего Порошенкл перестал приходить.
Но стал он президентом, не в последнюю очередь, благодаря Савику.
И вот за это его многие действительно винят.
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 13:15
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Владимир Беспалов:
Ой, ну вы поанализируйте лучше на что Порошенко получил при последнем царствовании Януковича почти полтора миллиарда баксов из бюджета – явно ж Фёдырыч не такой сладкоежка?
.
Это "интересная" информация. Особенно, если учесть, что весь капитал Порошенко в 2013 году достигал максимума в размере 989 млн. долларов (в 2012 – 918 млрд., в 2014 – 730). Докажите чем то ваше утверждение про 1,5 млрд. долларов из бюджета или пожелаете остаться пи.доболом.
Типа съехали?:-)
Речь, естественно, о его предприятиях. Информация об этом доступна – при желании найдёте.
У Фёдырча вообще практически капитала нет, так что не надо рассказывать про скромный капитал Порошенко, который, совместно с папой, хорошо поприватизировал.
Я ещё раз повторю – самый большой п*здабол в стране – это Порошенко.
Есои вы уничтожите эту гниду – сдам вам Шустера:-)
Александр 1 _ 30.04.2016 13:09
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Ну больше чем Порошенко, с такими тяжёлыми последствиями, на Шустере не врал никто.
.
Насчет того, что Порошенко часто "звездит" необдуманно согласен. Но, не помню, чтобы он хоть раз приходил к Шустеру будучи президентом.
Александр 1 _ 30.04.2016 13:04
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Ой, ну вы поанализируйте лучше на что Порошенко получил при последнем царствовании Януковича почти полтора миллиарда баксов из бюджета – явно ж Фёдырыч не такой сладкоежка?
.
Это "интересная" информация. Особенно, если учесть, что весь капитал Порошенко в 2013 году достигал максимума в размере 989 млн. долларов (в 2012 – 918 млрд., в 2014 – 730). Докажите чем то ваше утверждение про 1,5 млрд. долларов из бюджета или пожелаете остаться пи.доболом.
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 12:57
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Не от Шустера, а на шоу Шустера
Ну больше чем Порошенко, с такими тяжёлыми последствиями, на Шустере не врал никто.
Если Порошенко ответит за всю свою брехню, я даже готов навсегда попрощаться с Шустером.
Александр 1 _ 30.04.2016 12:51
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Да, и очень интересно было бы услышать факт лжи от Шустера.
Не от Шустера, а на шоу Шустера. Например, от ЮВТ, которой он дает возможность говорить по два часа безостановочно (это уже махинация). Она, заявляла (когда первый раз говорила о тарифах), что тарифы на газ для населения необоснованно увеличены минимум в три раза. Что никто не пострадает, если снизить рентную плату за добычу газа (про бюджет забудьте). Аудитория эту ложь проглотила, т.к. народу "нравятся" такие разоблачения. Я уже не говорю о выступлениях таких отморозков, как О. Ляшко, которые врут через слово.
Сам Шустер не заплатил налоги в казну: расходы на свою аудиторию относит к производственным. Однако при этом не заключает никаких договоров с участниками шоу (которые должны были бы включать полученные от Шустера суммы в свои доходы и платить с них налоги), т.е., платил по черному, нарушая украинское законодательство.
руслан49 _ 30.04.2016 12:44
IP: 37.52.16.---
Шустер тільки дивиться на все це і регоче. Де б він ще міг знайти таку країну, де можна брати кредити і не віддавати, де можна не платити податки, а на ці гроші прекрасно жити при всіх режимах і трахати українських молодиць. Поголодував добу і всі злякалися і простили йому несплату податків. Ну, думає Шустер, я вас лошари ще і не на таке розкручу.
Андрей Крахин _ 30.04.2016 12:38
IP: 46.39.79.---
Закон от 16 января 2013 – ЗЛОДЕЙСКИЙ, а закон – О ЗАПРЕТЕ КРИТИКОВАТЬ ВЛАСТЬ – демократический. Где – ЛОГИКА????????
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 12:16
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Да, и очень интересно было бы услышать факт лжи от Шустера.
Тока не говорите что вы пiздaбол.
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 12:13
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Ой, ну вы поанализируйте лучше на что Порошенко получил при последнем царствовании Януковича почти полтора миллиарда баксов из бюджета – явно ж Фёдырыч не такой сладкоежка?
Думаю ваши слёзы умиления быстро высохнут.
Хотя в случае именно с вами не уверен.
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 12:09
IP: 176.36.100.---
Для тех, кто "не смотрел, но осуждает":
pravda.com.ua/rus/articles/2016/04/29/7107178/
Александр 1 _ 30.04.2016 12:08
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Так чего ж вы у себя такой способности не вырабатываете?
Ну почему же? Давно выработал. Например, когда мне с выпученными глазами рассказывали, как Порошенко обогатился в три раза за счет должности президента и за счет войны на Донбассе; и что при этом он ни копейки не пожертвовал для АТО, я, прежде чем впадать в истерику, все проверил по разным источникам. Оказалось полное враньё. Не обогатился, а, наоборот, потерял за последние два года более 200 млн. долларов. На благотворительность только за 2014 год пожертвовал 123 млн. грн. Беда в том, что ложь распространяется очень быстро, а опровергается очень долго. А такие шоу, как у Шустера, не только часто распространяют ложь, спекулируют на реальных проблемах и на низменных чувствах людей, но и порождают в обществе массовый психоз, что подрывает основы государственности.
Miki2 _ 30.04.2016 12:01
IP: 178.94.58.---
Александр 1:
Владимир Беспалов:
Ага. А для "умственно багатых" предназначен 5й анал.
Для умных людей характерна способность критически анализировать разные источники информации, и при этом не поддаваться коллективному психозу.
Хвалю. Профєсіонально сказано. Бєдняга, шо ви з цьой казой невдозі робити будете...
Miki2 _ 30.04.2016 11:56
IP: 178.94.58.---
Александр 1:
-Vesna-:
.
Пані Весно! Ви дали дійсно геніальне визначення Шустера: "Менеджер по продажу свободи слова. Або журналістика для бідних." У самісіньку десятку. Я б ще пояснив, що це журналістика не лише для "аборигенів" бідних матеріально, але і для бідних розумово.
От ти зайвий раз підкреслюєш свою кондову тупість в парі з оцьой, шо собі ціни не складе. Невже, хоч вже зараз, коли з Шустером все прояснилось, тобі не зрозуміло, шо ти з тьоткой виявились унікальними не тільки серед тут постійних, але, так би мовити і в міравом масштабє себе в дурні пошили. Ну у тебе-то робота така, а цій забулдизі не здогадуєшся чому Шустер не підійшов?
Владимир Беспалов _ 30.04.2016 11:37
IP: 176.36.100.---
Александр 1:
Владимир Беспалов:
Ага. А для "умственно багатых" предназначен 5й анал.
Для умных людей характерна способность критически анализировать разные источники информации, и при этом не поддаваться коллективному психозу.
Так чего ж вы у себя такой способности не вырабатываете?
Александр 1 _ 30.04.2016 11:35
IP: 188.163.12.---
Владимир Беспалов:
Ага. А для "умственно багатых" предназначен 5й анал.
Для умных людей характерна способность критически анализировать разные источники информации, и при этом не поддаваться коллективному психозу.
Aтака Путіна1186 Уряд реформ391 Корупція1287 Україна та Європа1064 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter