Володимир В’ятрович Історик, голова Українського інституту національної пам’яті

Про історію у вишах

27 січня 2015, 18:24

В дискусіях довкола потреби історії у вишах як головний аргумент звучить теза про низький рівень викладання.

Ті хто за – наголошують на поганому викладанні в школах (тому історію треба додатково повторювати в університетах), ті хто проти – на поганому викладанні у вишах (воно нічого не дає і часто межує з профанацією). Думаю, цей аргумент не слід використовувати. З поганою якістю освіти треба боротися незалежно від того, про який предмет йдеться як на рівні середньої, так і вищої школи. З цим погодяться представники обидвох сторін-учасниць дискусії.

Справжнім предметом розмови є питання, чи потрібне додаткове викладання історії понад курс, передбачений середньою школою. Мені видається, що так.

І не тільки, тому що хотів би підтримати своїх колег по цеху. Але й тому, що велику частку дискусій про те, якою бути Україні (в російських інтерпретаціях іноді навіть "чи бути в принципі") становлять суперечки про наше минуле.

Як історик я бачу загалом доволі низький рівень історичних знань в суспільстві. Як історик зауважую, як цим ефективно користаються, розгойдуючи ситуацію в країні, зокрема використовуючи історичні міфи для мобілізації на збройну боротьбу проти України. Бачу, як бракує політиків, готових захищати нашу державу на дипломатичному фронті, зокрема покликаючись на історичні аргументи.

Такий рівень знань суспільства про минуле є закономірним: більше половини українців в силу свого віку не навчалися в українських школах, тому взагалі не вивчали такого предмету як історія України. Університетський курс зміг би заповнити прогалину бодай у тієї частини наших громадян, що у дорослому віці вирішили здобути вищу освіту.

Але мій головний аргумент стосується таки тих, хто вивчав історію в школі. Згадайте, коли Ви читали в підручнику про історію Київської Русі? В шостому класі. Історію козацтва? В наступному, сьомому. Сумніваюся, що рівня розвитку 12-13 літньої дитини достатньо для того, аби сформувати уявлення про ці базові для нашої країни періоди історії. Тому в дорослому віці у більшості українців уявлення про минуле своєї країни на рівні "ніби вчили щось".

Мені здається дуже важливо, аби дещо пізніше: в останніх класах середньої школи (добрий варіант тому, що охопив би коло учнів, ширше, ніж студентів вишів) чи на початку вищої (перевагою цього варіанту є можливість глибшого подання матеріалу на університетському рівні) подавався загальний огляд історії України, з особливим наголосом на вписування її у загальносвітовий контекст. Це міг би бути своєрідний підсумок з історії, можливість для молодої людини критично осмислити досвід попередніх поколінь, проаналізувати роль і місце України серед інших народів.

Спільні уявлення про минуле є важливим елементом формування національної ідентичності. Розуміння минулого досвіду, базоване на фактах та аналізі, є фундаментом у творенні нашого спільного ціннісного простору.

Відкидати цей елемент саме сьогодні, коли на фоні війни відбувається пришвидшене формування української політичної нації, не лише нерозумно, але й ризиковано. Інакше у підвалини творення спільного ми можемо покласти досвід, якого не існувало, ба більше – міфи та спотворення ворожої пропаганди.

powered by lun.ua
Коментарі — 59
Alex777 _ 28.01.2015 09:31
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко:
Пишите, как хотите. Хорошие учебники со временем, думаю, появятся.
тоді велике прохання: як тільки з'явиться такий підручник (чи це буде через рік, чи через 100 років), який вас задовольнятиме – одразу повідомте на укр.правду і в мігістерство, щоб повернули історію України в внз. дякую
Alex777 _ 28.01.2015 09:29
IP: 74.125.41.---
Peter Blood:
Ти сміявся саме із своєї тупорилості, а тих "викладачів-пидагогів" давно варто перекваліфікувати у "викладачів тротуарної плитки"- дивись і якась дійсно копійка з"виться на сякий-такий "б и д лтлі"!
оце я розумію – відповідь висококультурної і дуже вихованої людини. а головне – по суті...:- (
бун _ 28.01.2015 08:18
IP: 77.123.161.---
Спостерігаючи останні 10 років самі себе, українці з подивом довідалися, що вони є носіями певної цивілізації, яка відрізняється від того, що є в сусідніх народів. Тепер виявилося, що це цивілізація Київської Русі, яка формувалася від дохристиянських часів і аж до колоніального поневолення в часи Хмельницького. Тобто доколоніальний період до Хмельницького з автентичним еволюційним розвитком і колоніальний та постколоніальний паріод після Хмельницького. Ідеї та смисли, сформовані на цій землі в доколоніальний період – це те духовне ядро, яке об"єднує сьогодні всіх громадян України незалежно від географії. Процеси в колоніальний та постколоніальний період в тч подвійну ідентитчність описав гарвардський вчений Гомі Бгабга. Смисли доколоніального періоду в працях Нашого філософа 17ст. Андрія Вишоватого, чиє ім"я в англо та польськомовній Вікі поруч з іменами Вольтера, Локка, Спінози, Коменского, Лейбніца. Ось таку історію треба вчити.
Петр Семенов _ 28.01.2015 02:07
IP: 74.125.181.---
хочу нагадати, звiдки вона взялася, та iсторiя. в срср морочили бiдним студентам голову историей кпсс. кпсс зникла, а викладачи-комуисти нi до якоi працi не здатнi. i от заради цих нероб вигадали нiкому не потрiбний курс-дублювання шкiльньних знань.
val mashtak _ 28.01.2015 01:17
IP: 74.125.18.---
В донецких учебных заведениях часы, отведенные для изучения истории Украины, вражеской агентурой эффективно использовались для антиукраинской пропаганды и агитации. Все без исключения кафедры социальных дисциплин в Донецких вузах были буквально нашпигованы агентурой "рускава мира". От такого преподавания Истории было больше вреда, нежели пользы. Наверняка также обстоит дело и в большинстве вузов в соседних с Донбассом Харьковской, Днепропетровской, Запорожской областей. От такого преподавания Истории было больше вреда, нежели пользы. Поэтому будет вполне целесообразным на данном этапе если не ликвидировть, то хотя бы заметно подсократить невероятно раздутые кафедры социальных дисциплин во всех технических вузах и провести тщательную люстрацию окопавшейся там в великом множестве агентуры "рускава мира".
Alex777 _ 28.01.2015 00:24
IP: 74.125.41.---
Peter Blood:
Але В"ятровіч тут критикує майбутнє скасування вивчення курсу історії саме у н е г у м а н і р н и х ВНЗ, бо його колєгі завдяки цьому втратять грошовиту роботу.
тобто студенти негуманітарних внз не повинні знати історію своєї землі і не можуть стати патріотами?
а над словами грошовиту роботу я реготав хвилин 5. так, у кожного викладача є "бентлі", звісно... а в деяких – ще й "бугатті вейрон", так-так
Теодор Дяків _ 27.01.2015 23:51
IP: 37.54.71.---
Я відношу себе до людей з демократичними поглядами та переконаннями і розумію недопустимість насильства. Проте, стосовно вивчення максимально об'єктивноі історіі вважаю, що це потрібно зробити обов'язком кожного, хто хоче мати статус громадянина Украіни. Об'єктивна історія обов'язково виведе Украіну на обєднання Сходу і Заходу та таку модель суспільно-політичного устрою, яка відповідає світобаченню суспільства і забезпечить його ефективне функціонування.
Alex777 _ 27.01.2015 22:37
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко:
Alex777:
Хороший вопрос!
Я сужу, как потребитель. Если потребитель не удовлетворен товаром, значит, что-то не так. При этом потребителю не обязательно разбираться в технологии производства товара.
В данном случае я сужу по такому критерию, как "интересно/неинтересно".
И я помню, что учебники по истории, особенно вузовские, были нудными. Не только мне.
ок, як тільки я писатиму свій новий підручник – гарантую: там не буде нудної історії, не буде дат, не буде ні слова про поразки, Голодомор, недолугих політиків. зате там будуть розмальовки і анекдоти – щоб студентам було весело. це ж головне, так?
alexa71 _ 27.01.2015 22:17
IP: 37.229.106.---
ішо попів в перший клас заводьте, шоби вчили змалку десятину сплачувати
Alex777 _ 27.01.2015 21:52
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко:
Ещё больше убеждаюсь, что Украина производит плохие учебники по собственной истории.
і ще... як ви вважаєте: я, доктор історичних наук, можу визначити "хороший" чи "поганий" підручник пропонується студентам з біології чи хімії?
Alex777 _ 27.01.2015 21:49
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко: Ещё больше убеждаюсь, что Украина производит плохие учебники по собственной истории.
шановний Андрію! яка у вас кваліфікація, щоб визначати, хороші чи погані підручники з історії "проізводіт" Україна?
Alex777 _ 27.01.2015 21:36
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко:
Сложные вопросы у вас. А как сформировать любую гос. комиссию, если в ней могут оказаться коррупционеры?
хочу уточнити ще раз: для того,щоб міністр квіт відновив вивчення історії України у внз – потрібно написати новий хороший підручник? так? а ВСІ, які є на сьогодні – ВСІ погані? точно ВСІ? ВСІ-ВСІ? хто це визначив? і скільки часу потрібно відвести на написання ідеального підручника з історії України? (ну хоча б такого, щоб задовольняв коментаторів на "Укр.Правді"?)
Павло Грішин _ 27.01.2015 21:27
IP: 109.108.228.---
краще вчити історію з 9-11 класу, і вчити на 1-2 курсі у вищі, я закінчив курс історії і в школі і в університеті, інформація нам подавалась – мінімальна, навіть враховуючи те що я в технічному вузі, не можна казати шо я отримав якісь базові знання, ніяких знань майже не отримав
потрібно набагато більший курс історії у декілька разів, хочаб у 2-3
Петр Семенов _ 27.01.2015 21:02
IP: 74.125.18.---
Дмитро Мартинюк:
Петр Семенов:
Ні, ще треба постійно боротися з яничарством і манкуртством, з безрідними іванами і з тими, для кого Україна – не Вітчизна, а тільки територія для ведення бізнесу чи просто для розгульного життя – їм усе одно, де перебувати, аби комфортно. Це люди зі шлунковим мисленням, і з ними нам не по дорозі. Не подобається Україна – потяги до Москви ще ходять.
тут я цiлком згоден. напишiть листа порошенку, ви ж його мали на увазi?
Alex777 _ 27.01.2015 20:57
IP: 74.125.41.---
Андрей Кононенко:
Для начала нужно написать хороший учебник по истории Украины.
Тут есть комментатор бун. Он много раз затрагивал эту тему в деталях.
якщо не складно: який склад комісії, яка буде оцінювати – "хороший" підручник чи "поганий"? на сьогодні всі підручники з історії "погані"? хто це визначив?
а з філософії є "хороший" підручник? а з географії? а з фізики? а з якого ще предмету немає "хорошого" підручника?
Валентина Шолуденко _ 27.01.2015 20:35
IP: 95.111.255.---
В стране нужно менять чуть ли не все, ест огромный потенциал, который никто не использовал 24 года, именно поэтому, на Порошенке сейчас лежит такая ответственность, которую он перекладывает на всех и все, а сам гребет деньги
Дмитро Мартинюк _ 27.01.2015 20:24
IP: 178.95.68.---
Петр Семенов:
Ні, ще треба постійно боротися з яничарством і манкуртством, з безрідними іванами і з тими, для кого Україна – не Вітчизна, а тільки територія для ведення бізнесу чи просто для розгульного життя – їм усе одно, де перебувати, аби комфортно. Це люди зі шлунковим мисленням, і з ними нам не по дорозі. Не подобається Україна – потяги до Москви ще ходять.
Oksana Oksana _ 27.01.2015 20:23
IP: 178.92.53.---
Пане Володимире, Ви сто разів праві!
Лише одне зауваження – давайте відмовлятися від кальок з російської: "виші", "центробанк" etc.
Сергей Бочкарев _ 27.01.2015 20:22
IP: 109.95.50.---
Олександр Чепіжко:
І вчити історію України потрібно постійно
О, то є так! І заліки, заліки обов'язково кожен місяць! Для кожного громадянина України! Без відмітки про залік не видавати заробітну платню. А без підсумкового екзамену не давати автомат в руки, бо цей сірий громадянин не вважається патріотом.
Olena Radzivill _ 27.01.2015 20:21
IP: 178.137.209.---
Лише історію Київської Русі вивчають у 7-му класі, а козацтва – у 8-му. У 6-му класі за програмою – історія Стародавнього світу (інтегрований курс, включно з вітчизняною найдавнішою історією, трипільцями й Північним Причорномор'ям)
Жданов Александр _ 27.01.2015 20:21
IP: 74.125.18.---
А я проти використання історії в політичній боротьбі. Нехай нею займаються вчені, керуючись при цьому науковими принципами, а не політичною доцільністю. І, звичайно, не потрібно творити нові міфи на зміну старим.
Петр Семенов _ 27.01.2015 20:04
IP: 74.125.18.---
а ще треба постiйно спiвати гiмн та кричати "слава нам". коли на сходi нищиться украiна, важливiших тем нема
Vasyl Pokornyi _ 27.01.2015 20:03
IP: 188.163.77.---
Повністю підтримую пана В'ятровича. Знайомий з цією проблемою. Знаю, що більшість населення,незалежно від віку, сприймає сер'йозну інформацію з історії України з великім інтересом. Це свідчить про необхідність роботи з організації історичного "лікнепу".
Kos_tya _ 27.01.2015 19:54
IP: 95.158.38.---
Підтримую автора
Alex777 _ 27.01.2015 19:34
IP: 74.125.41.---
Richard Rebersat:
К тому же, такой подход противоречит принципам демократизации высшего образования. Человек должен выбирать сам, что ему учить в ВУЗе.
тобто якщо в Ніжинському музучилищі студенти захотять вивчати право – директор має знайти їм викладача?
а потім який диплом їм видавати – музикант чи правознавець? чи це самі студенти теж вибиратимуть?
може, дати ще студентам право вибирати час і місце навчання – наприклад, вступив до Крижопільського технікумму, а навчаєшся в Маямі, влітку, 1пара на день і триває з 12 до 12.01? чи що ще дозволити вибирати студентам?
Aтака Путіна1245 Корупція1366 Уряд реформ410 Україна та Європа1103 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter