Сергій Дацюк Філософ

ТЕРОР В УКРАЇНІ ТА ЙОГО ПЕРСПЕКТИВИ

23 січня 2014, 10:57

Що таке терор?

На поставлене мною запитання в минулій статті "Мир чи війна?", дійсність дала відповідь – війна, причому в формі терору. Адже те, що відбувається в Україні, можна класифікувати як терор. Тобто питання, поставлене Тарасом Возняком в статті "Новітнє СС-НКВД має бути люстроване", потрібно розглянути системно та з точки зору перспективи.

Згідно з визначенням Вікіпедії (українська стаття "Терор" зовсім неякісна, на відміну від англійської чи російської, тому скористаємося російською), терор це "залякування своїх політичних супротивників або населення, що виражається в фізичному насильстві, аж до знищення. Терором також називається загроза фізичної розправи за політичними або яким-небудь іншим мотивами, або залякування з погрозою розправи або вбивства...

Різновидами терору є індивідуальний терор (одиничні акти політичних убивств), інші терористичні акти, політичний терор (застосування державних репресій) і т. п. Державний терор – масове фізичне усунення політичних супротивників, що використовується політичною владою країни для залякування і втихомирення населення країни (наприклад, якобінський терор (у Франції 1793), червоний терор (1917-1923 в Росії), Великий терор (в СРСР 1937-1938), операція "Кондор" (переслідування і знищення політичних опонентів в 1970-1980-х роках в Чилі, Аргентині, Уругваї, Бразилії, Парагваї, Болівії їх диктаторськими режимами при підтримці спецслужб США)). Економічний терор – залякування або знищення політичних противників шляхом часткового або повного позбавлення засобів до існування..."

Ознаки терору – демонстративні дії, пов'язані з загрозою життю або з самим фізичним знищенням, які спрямовані на створення страху у політичного опонента та у населення, яке є його прибічниками.

Терор як боротьба з політичними опонентами майже завжди перетворюється на терор проти прибічників політичних опонентів, тобто проти населення, яке так чи інакше визначене у своїх політичних симпатіях. Населення стає заручником терору політичних сторін конфлікту.

Під час терору, особливо якщо терор застосовують обидві сторони конфлікту, ніякі угоди раніше не були можливими. В сучасних умовах зовнішнього примусу, сторони внутрідержавних конфліктів звинувачують одна одну у тероризмі і не можуть досягти порозуміння, оскільки жодна зі сторін не хоче відповідати, покладаючи провину на іншу. Як правило, терор буває одностороннім. Але історія знає приклади і взаємного терору.

Найпершим таким прикладом для нас є порівняння червоного і білого терору 1919-1923 рр. Білий терор не був системним явищем, хоча для цього використовувалися репресивні закони проти радянської влади та партії більшовиків. Лідери білого терору ніколи не створювали організацій для терору. Білий терор не був масовим і не був спрямованим проти народу. У білого терору не було ідеології, яка би це виправдовувало.

Більшовицький терор почався задовго до революції 1917 року як вбивство представників правлячого класу. Червоний терор під час громадянської війни був масовим, він вівся проти частини народу, яка була класово чужа пролетарям. Для терору були створені спеціальні організації – Надзвичайна комісія та Революційний Трибунал. Для терору використовувалася класова ідеологія і відповідні колегіальні рішення (постанова РНК РРСФР "Про червоний терор", 1918), яка потім була трансформована в сталінську тезу про посилення класової боротьби по мірі руху до соціалізму. Для червоного терору використовувалися державний апарат та регулярна армія.

Терор в Україні 2013-2014 року

Сучасний терор дуже багато бере в історичному досвіді. Водночас сучасний терор має специфіку завдяки візуально-телекомунікаційним можливостям майже кожного учасника протесту. Терор проводиться не стільки для безпосереднього залякування учасників терористичної дії, скільки для створення картинки для масового залякування.

Також увагу потрібно зосередити на класифікації різних типів сучасного терору. Індивідуальний терор відбувається тоді, коли процеси політичного конфлікту не покладаються на системне вирішення проблем.

В даному разі протест 2013-2014 років пов'язаний з системним терором влади – клановим терором, по відношенню до якого державний апарат та партійна структура (ПР та КП) є лише інструментами. Локальний терор радикальної частини опозиції є лише реакцією на нього.

Аналіз ситуації протесту 2013-2014 рр. в Україні не залишає жодних сумнівів щодо того, хто почав терор.

Терор розпочала українська влада 30 листопада 2014 року з побиття мирних учасників Майдану. Відповіддю на цей терор був протестний терор 1-го грудня, який відомий як штурм Адміністрації Президента, коли мітингувальники використали трактор і розмахування цепками перед строєм для залякування оточення "Беркуту". Це можна лише символічно назвати терором, оскільки все це робилось на камеру. Однак штурм АП закінчився зовсім не символічним терором влади, коли представники "Беркуту" гнали та били людей, особливо жорстоко групою били вже лежачих людей.

До терору може бути віднесена спроба зносу Майдану 11 грудня 2013 року. І явним терором є досі не розслідуване і не покаране владою побиття Тетяни Чорновіл 25 грудня 2013 року.

Подальший розвиток терору теж пов'язаний з діями влади. 16-го січня 2014 року українська влада приймає репресивні закони, які переводять ситуацію на новий рівень загострення конфлікту. Тобто ці репресивні диктаторські закони є нічим іншим, як системною форму терору.

Радикальна частина опозиції переходить до агресії на вулиці Грушевського 19 січня 2014 року. Оточення "Беркуту" радикали закидують коктейлями Молотова та камінням, спалюють автобуси та вантажівки, підпалюють деяких беркутівців перед камерами.

Влада переходить на новий виток терору:

1) Відбувається застосування владою кримінальних елементів для залякування мирного населення (так зване "тітушко-сафарі" 21-го січня 2014 року). Відповідальність на владу за це покладається через повну відмову міліції реагувати на сигнали про дії бандитів по всьому місту Києву та небажання розслідувати їх організацію.

2) Відбувається викрадення та вбивство активістів – 21 січня 2014 року (викрадення Ігоря Луценка та Юрія Вербицького), коли Ігоря Луценка відпускають, а Юрія Вербицького вбивають.

3) 22-го січня відбуваються вбивства 5 активістів протесту, при цьому влада відмовляється брати на себе відповідальність за це, звалюючи провину на кого-завгодно.

4) Представники "Беркуту" ведуть прицільний вогонь гумовими кулями по журналістах, знищують медпункт на Грушевського та стріляють гумовими кулями у лікаря.

5) Представники влади публічно підтримують вбивство людей на вулиці Грушевського 22 січня 2014 року.

6) Застосування економічного терору – арешт рахунків Євромайдану 22-го січня 2014 року і побиття машин активістів Автомайдану 23 січня 2014 року.

Це далеко не повний перелік владного терору в країні. Водночас можна спостерігати логіку посилення і розширення конфлікту, ініціатором якого виступає саме влада. Саме тому спроба влади звинуватити протестувальників у тероризмі не виглядає логічно.

Зміст та перспективи терору

Основною причиною загострення ситуації на кожному етапі розвитку протесту був саме владний терор. Причина цього – страх владоможців понести відповідальність за роки свого знаходження при владі. Локальний протестний терор завжди був наслідком владного терору.

Водночас головний привід для локального протестного терору – реактивність опозиції, її нездатність до стратегічного мислення, глобальної оцінки ситуації та системного підходу. Відтак лідери опозиції не контролюють своїх радикалів. Лідери опозиції в принципі не можуть оголосити жодних інших смислів, ніж повернення країни до 2009-го року, тобто до відміни всіх "досягнень" нинішньої влади. Підсвідомо люди розуміють, що в 2009-му році ми вже були, і повернення до минулого нічого не дасть. Звідси відчай радикалів, звідси їх агресія.

Протестний та владний терор неспівмірні.

Протестний терор носить несистемний і локальний характер (вулиця Грушевського, місця проживання "тітушок", місця проживання організаторів терору).

Владний терор носить системний і повсюдний характер, а в перспективі він може бути поширений не тільки на майданівців, але і на всі прошарки населення країни, .

Влада показала, що вона не боїться опозицію. Опозиція показала, що вона не боїться владу. Країна швидко розмежовується на дві частини, кожна з яких виправдовує свій терор і не виправдовує терор своїх політичних опонентів.

Відтак владний терор призначений для того, щоб залякати, перш за все, мирне населення. Локальний протестний терор призначений для того, щоб залякати силові структури (захисників влади) і Партію Регіонів (політичну основу влади).

Терор не дозволяє досягати домовленостей між владою та опозицією, бо ніхто не хоче брати на себе відповідальність за терористичні дії своїх прибічників чи захисників.

Більше того, покарання влади за масштабний терор не можна обміняти у переговорах на покарання радикальної опозиції за локальний терор, бо вони неспівмірні. Несистемний локальний терор радикальної опозиції має набагато меншу суспільну небезпеку, ніж системний владний терор. Але влада прагнутиме саме цього. Це здаватиметься всім протестуючим несправедливим, і тому надійна домовленість між владою та опозицією навряд чи можлива.

Водночас в разі відсутності домовленості терор влади посилюватиметься. І протестуючим залишиться тільки одне – збройне повстання.

Тобто терор може привести до поглиблення конфлікту та розколу країни.

Терор не може лишитися безкарним в будь-якому разі – якщо його вибачать лідери опозиції чи влади, то його не вибачить народ.

Під час взаємного терору мирне стояння на Майдані втрачає енергетику та дієвість. Майдан, що не відмежовується від локального протестного терору чи реагує на владний терор, може перестати бути мирним. Цього власне і добивалися всі учасники терору – і влада, і опозиційні радикали.

В ситуації терору мирний Майдан дещо втрачає в дієвості, але може лишатися острівком без терору і з осудом терору.

Подолання терору можливо в трьох різних ситуаціях: 1) влада погоджується нести відповідальність за свій терор і йде на компроміс з опозицією, яка теж погоджується нести відповідальність за терор своїх радикалів; 2) влада посилює терор, вдається до повної зачистки Майдану та переходить до масових репресій згідно з законами від 16-го січня 2014 року; 3) опозиція переходить до збройного повстання і піддає арешту чи навіть фізичному знищенню представників влади, які спричинюють терор.

У локального протестного терору теж нема позитивної перспективи. Якщо навіть радикали-терористи переможуть, їх підхід породить дуже серйозні проблеми в майбутньому.

В будь-якому разі терор створює погану перспективу для нас. Владний терор це прямий шлях до розколу країни, коли за федералізацію потрібно буде ще поборотися, бо вона здаватиметься єдиним способом зберегти цілісність країни.

powered by lun.ua
Коментарі — 140
Install Install _ 23.01.2014 14:49
IP: 46.211.120.---
Mihal Kyryk:

Шановний, Ви абсолютно праві, але коли тисячу разів сказати ХАЛВА – то в роті не посолодшає.
Більше витримки, всім тяжко
Jimmi Morello _ 23.01.2014 14:44
IP: 74.125.18.---
я имею в виду, лучше быть хозяином пусть и в маленькой, но в своей хате.
Jimmi Morello _ 23.01.2014 14:42
IP: 74.125.18.---
Уве Петек:
ценная мысль и правильная
Install Install _ 23.01.2014 14:41
IP: 46.211.120.---
А взагалі були приклади, нелетальні – для організаторів і виконавців державного терору?

Ну йоську рябого втопили в калюжі сечі, ну там рабеспьєра, чи марата, чи гітлєра, чи колю єжова-пєдіка?
Багато вертухаїв стали "вєтєранамі", загряд-атряди – стали фронтовиками, цим повезло, бо країна була терористична
Jimmi Morello _ 23.01.2014 14:38
IP: 74.125.18.---
Вся эта фашистская вакханалия инспирированна западом и подготовлена их инструкторами. Ливийский сценарий налицо.Убийства "протестантов" дело рук агентов или выучеников западных спец.служб, что-бы процесс фашистского беспредела стал не обращаемым.США стремится привести к власти в Украине своих людей. Но Украина населена не нищими и безграмотными бедуинами и номер с "ливийской революцией" не пройдёт. Что-что, а образование в СССР было поставлено отлично и люди в массе своей образованы прилично, исключая западэнцев на которых США и ЕС и делают ставку. Народ Украины отдаёт себе отчёт, что будет с ними если к власти придут галичане-бандэровцы, да они и не скрывают своих намерений в наведении своих бандэрских порядков.
DoctorUkraine _ 23.01.2014 14:35
IP: 77.123.20.---
Терор? Вони отримають "терор"...
ym _ 23.01.2014 14:33
IP: 74.125.18.---
Jimmi Morello:
У власти избранные народом Украины люди...
И что? Поэтому они могут делать абсолютно все, что заблагорассудится, в том числе, кстати, и продлевать срок своих полномочий?
ym _ 23.01.2014 14:26
IP: 74.125.18.---
gmailo:
Тому я – за Піночетенко, якому однаково на...ти і на Леніна і на Бандеру, який не пов"язаний з жодним олігархичним кланом або родиною, який в упор не бачить різниці між галичанином та донеччанином, який спирається на вчених та на справжню єліту, а на відкормлених грантами квохчучих каплунів... Такий – може! Та тільки де ж його узяти?!
І яку відповідь Ви в результаті даєте на своє ж питання?
Уве Петек _ 23.01.2014 14:17
IP: 193.104.189.---
А ви ніколи не замислювались: нащо нам цілісність такої країни. От мені, як звичайному жителю, котрий не має ніяких дивідендів від її бюджету, мені більш цікаво жити нехай у країні з розміром Ліхтенштейна, але й і з рівнем життя та безпеки, як у Ліхтенштейні.
Дмитро Купач _ 23.01.2014 14:15
IP: 95.135.126.---
Блог – Унилоє Гівно
Игор Середа _ 23.01.2014 14:07
IP: 93.73.218.---
lola:
УРА!МИ ЗАХОПОЛИ ЛЬВІВСЬКУ ОДА.Створюється місцева РАда.БЕРКУТА,ІДЬТЕ БИТИ ЛЮДЕЙ ДО ЛЬВОВА.ЧИ СТРАШНО.У нас на КОЖНОМУ БЕРКУТІВЦЮ – ПО ШИБЕНИЦІ,
Героям слава!
lola _ 23.01.2014 14:04
IP: 78.111.186.---
УРА!МИ ЗАХОПОЛИ ЛЬВІВСЬКУ ОДА.Створюється місцева РАда.БЕРКУТА,ІДЬТЕ БИТИ ЛЮДЕЙ ДО ЛЬВОВА.ЧИ СТРАШНО.У нас на КОЖНОМУ БЕРКУТІВЦЮ – ПО ШИБЕНИЦІ,
Yurkiv _ 23.01.2014 14:01
IP: 74.125.18.---
Jimmi Morello:
-vts-m-:
Jimmi Morello:
Андрей Банни:
У власти фашисты, о чём можно говорит.
Фашисты на барикадах из галиции понаехали. У власти избранные народом Украины люди.И нравятся они или не нравятся, но они законно избраны, а вот к власти рвутся подстрекаемые функционерами США и их польскими лакеями, фашисты.
Джимми,
передай, кастрат ты интеллектуальный, Отделу Пропаганды законноизбтранных людей, что при таком уровне вещания они сплотят не только Львов с Днепропетровском, но и Ужгород с Симферополем...
Дарма! Як казав мiй тесть, золота людина. Ми укрiнцi, николи вас западенцiв не любили i ви це знаете.На Вкраiнi вам взагалi нiколи не банкувати!
А батя, часом, не в НКВД банкував?
Михаил Бай _ 23.01.2014 14:01
IP: 95.135.48.---
Моё мнение такое, нравится оно кому-то или нет.
Не нужно паники.
Логика автора статьи такова: государственный террор – далее – фашизм. Но.
У фашизма есть постоянный враг, которого уничтожают поголовно – евреи.
Автор что, считает евреев идиотами? Ведь если в Украине формируется фашизм, то евреи, владеющие немалыми средствами влияния на всех, в т.ч. финансовыми, потворствуют этому?
Бред.
Slivka Ret _ 23.01.2014 13:58
IP: 74.125.181.---
Дацюк ви маніпулюєте поняттями. Зараз відбувається владний терор і народний опір.
Slivka Ret _ 23.01.2014 13:52
IP: 74.125.17.---
РАБІВ ДО РАЮ НЕ ПУСКАЮТ!!!
Федір К _ 23.01.2014 13:52
IP: 78.25.36.---
Jimmi Morello:
Андрей Банни:
-У власти фашисты, о чём можно говорит.
-Фашисты на барикадах из галиции понаехали. У власти избранные народом Украины люди.И нравятся они или не нравятся, но они законно избраны, а вот к власти рвутся подстрекаемые функционерами США и их польскими лакеями, фашисты.
Слушай, Бычелло, уже даже половина вашего стада не верит в "законно избранная", но и это шаткое определение закончилось с первым выстрелом на Грушевского. Больше в Украине власти нет, есть оккупировавшая страну вооруженная до зубов бандгруппировка, игнорирующая любые законы, кроме воровских. И Галиция, глупенький тормоз, тут абсолютно ни при чем, автор трижды прав- это террор. Воровской беспредел.
Увы, Бычелло, вы в своей животной массе редкие "тормоза", поэтому до вас это доходит постепенно. Очень постепенно, а до некоторых не доходит вовсе)))
Yurkiv _ 23.01.2014 13:52
IP: 74.125.18.---
Jimmi Morello:
Petr BigArtist:
Jimmi Morello:
На Украине осуществляется только одна форма террора – бандэровско – галицийский террор.Галичане уже 23 года упорно подминают под себя Украину. Цель у них одна, что-бы украинцы жили под их диктатом.
Cкорее бы это свершилось.
Не выйде!. Украинцы вас вышвырнут из Украины и отделят по линии 1939 года, по Збручу. Я сам западэнец только я с головой дружу и таких на Западной Украине много и их тоже достали бандэровцы.
І що ж їм, "дружащим", робити за тою лінією?
Хіба що утопитися в Збручі, понуривши голову у воду, бо замілкий:)))
Jimmi Morello _ 23.01.2014 13:49
IP: 74.125.18.---
-vts-m-:
Jimmi Morello:
Андрей Банни:
У власти фашисты, о чём можно говорит.
Фашисты на барикадах из галиции понаехали. У власти избранные народом Украины люди.И нравятся они или не нравятся, но они законно избраны, а вот к власти рвутся подстрекаемые функционерами США и их польскими лакеями, фашисты.
Джимми,
передай, кастрат ты интеллектуальный, Отделу Пропаганды законноизбтранных людей, что при таком уровне вещания они сплотят не только Львов с Днепропетровском, но и Ужгород с Симферополем...
Дарма! Як казав мiй тесть, золота людина. Ми укрiнцi, николи вас западенцiв не любили i ви це знаете.На Вкраiнi вам взагалi нiколи не банкувати!
Yurkiv _ 23.01.2014 13:45
IP: 74.125.18.---
Якщо, не допусти Господи, справа дійсно дійде до терору, а одним з найефективнішим серед них завжди був БАНДЕРІВСЬКИЙ, то Майданович розлетиться на молекули.
Мусить бути закладена у ньому якась генетична пам'ять?!
Jimmi Morello _ 23.01.2014 13:45
IP: 74.125.18.---
Petr BigArtist:
Jimmi Morello:
На Украине осуществляется только одна форма террора – бандэровско – галицийский террор.Галичане уже 23 года упорно подминают под себя Украину. Цель у них одна, что-бы украинцы жили под их диктатом.
Cкорее бы это свершилось.
Не выйде!. Украинцы вас вышвырнут из Украины и отделят по линии 1939 года, по Збручу. Я сам западэнец только я с головой дружу и таких на Западной Украине много и их тоже достали бандэровцы.
-vts-m- _ 23.01.2014 13:44
IP: 74.125.18.---
Jimmi Morello:
Андрей Банни:
У власти фашисты, о чём можно говорит.
Фашисты на барикадах из галиции понаехали. У власти избранные народом Украины люди.И нравятся они или не нравятся, но они законно избраны, а вот к власти рвутся подстрекаемые функционерами США и их польскими лакеями, фашисты.
Джимми,
передай, кастрат ты интеллектуальный, Отделу Пропаганды законноизбтранных людей, что при таком уровне вещания они сплотят не только Львов с Днепропетровском, но и Ужгород с Симферополем...
Petr BigArtist _ 23.01.2014 13:41
IP: 95.133.142.---
23 січня близько двох тисяч львів'ян опівдні прийшли під стіни Львівської облдержадміністрації на акцію в межах загальноукраїнського страйку і захопили будівлю.

Молодцы! Это то, что надо делать по свем городам и селам Западной Украины! Надо что бы беркут бегал по всей Украине а не сидел в Киеве.
Jimmi Morello _ 23.01.2014 13:41
IP: 74.125.18.---
Андрей Банни:
У власти фашисты, о чём можно говорит.
Фашисты на барикадах из галиции понаехали. У власти избранные народом Украины люди.И нравятся они или не нравятся, но они законно избраны, а вот к власти рвутся подстрекаемые функционерами США и их польскими лакеями, фашисты.
-vts-m- _ 23.01.2014 13:40
IP: 74.125.18.---
Vladimir Lee:
завгар – сцыкун по жизни, обделался в 2004, и сейчас походу сфинктер уже обмяк...
Именно потому, что он сцыкун, он наделает много-много бед...
Зеленський69 Корупція1435 Aтака Путіна1284 Україна та Європа1126 Уряд реформ420
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter