Що з системою е-декларування, хто винен, кому це вигідно і що далі?
Щоб уникнути подання другої декларації і врятувати від відповідальності побільше корупціонерів, Порошенко і Яценюк придумали і реалізували "багатоходівку": відволікли увагу на "закон Чорновол" про ГО, в цей час відключили систему, щоб високопосадовці не змогли фізично подати декларації до 1 квітня, цапом відбувайлом оперативно призначили керівництво НАЗК, відставкою якого виправдають неробочу систему, а замість неї почнуть довго і нудно (тобто ніколи) створювати нову.
Що з системою е-декларування?
Система майже тиждень не працює. Перестала вона працювати саме в той момент, коли увага всієї притомної громадськості була прикута до неконституційного дискримінацийного "закону Чорновол" про обов'язок декларуватися антикорупційним ГО. Відключилась за незрозумілих обставин і без очевидних причин.
Справа в тому, що НАЗК ще в лютому виконало всі вимоги, які їм сформулювали в ДП "УСС", щоб реєстр витримав весь запланований об'єм декларацій і не завалився десь навколо 1 квітня. Це на моє пряме запитання підтвердив керівник ДП "УСС" Тарас Олійник. Тут запис його відповіді мені від 1 березня.
Пізніше, 9 березня, новина про це з'явилась і на сайті НАЗК: там повідомлялось, що "проведене дооснащення дозволить збільшити як кількість одночасних сесій користувачів до 70 тис., так і кількість документів, що обробляються в системі, до 2 500 000 документів на рік, без будь-якої загрози для роботи Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування". Саме такі цифри були зазначені в Додатку #4 до Договору N1/17 з адміністрування реєстру між ДП "УСС" і НАЗК, який власне і містив необхідний перелік для досягнення цих показників.
Чому ж, якщо все було зроблено, сьогодні система "висить"?
Хто винен?
Вже за місяць, за кілька днів до закінчення строку подання декларацій, той же Тарас Олійник (ДП "УСС") заявив, що вони ніколи не гарантували повноцінної роботи реєстру – не тому, що апаратного забезпечення не вистачає, а тому що програмне забезпечення погане. Сказав він це під час так званої робочої групи, яку місяць тому створив Кабмін саме для контролю за забезпеченням повноцінного функціонування реєстру декларацій і яку очолила заступниця міністра юстиції Наталія Севостьянова.Тут запис його відповіді мені.
Оце вже цікаво. Нагадаю, що саме структури Держспецзв'язку доопрацьовували систему до запуску ще 1 вересня. Цього вимагали "говорящі голови" (неіснуючої) правлячої коаліції, зокрема і відомі фальсифікатори зламу системи е-декларування Антон Геращенко та Іван Вінник, які з піною у рота розказували, що кляті грантожери розікрали донорські кошти, зробили діряву систему і тепер треба терміново віддати її на доопрацювання державному органу, який все-все виправить. Так і зробили. Після цього ще Президент Порошенко заявив, що система "кардинально перероблена".
Такі кардинально протилежні висновки протягом півроку з часу запуску системи від представників структур одного і того ж державного органу, ставлять питання то хто кому брехав: Держспецзв'язок – Президенту чи Президент – всій країні і всім міжнародним партнерам?
Показово однак, що це не бентежить Кабінет Міністрів і Прем'єр-міністра. Вчора під час засідання Кабміну його цікавила не робота системи і як її ефективне функціонування забезпечить і чи здатні взагалі забезпечити покладені на них зобов'язання Держспецзв'язок на чолі з брехливими генералом Леонідом Євдоченко і ДП "УСС", а саме звільнення керівництва НАЗК.
Розуміючи, що звільнити керівництво вони не можуть (бо є вичерпний перелік підстав для звільнення і жодна тут не підходить), від керівництва НАЗК вирішили вимагати відставки. Інформаційне поле для цього підготовлене (багато зусиль докаладати не треба, там і без цього є за що), але Міністр Петренко почав його готували ще коли писав для них недолугі порядки перевірки декларацій.
Те, що керівництво НАЗК паралізоване через зовнішні впливи, які призводять до внутрішніх конфліктів, очевидно. І питання про їхню роботу має бути обов'язково вирішене. Але звільнення керівництва НАЗК аж ніяк зараз не вирішує питання про відновлення роботи системи. Зате звільнення керівництва НАЗК вирішує для ворогів системи е-декларування одразу кілька питань: 1. на НАЗК повністю лягає відповідальність за неробочу систему, а всі інші – білі і пухнасті 2. зміна влади – час, коли нічого не працює. А значить і система не буде працювати. Якщо звільняється все керівництво, – потрібен новий конкурс, а це місяці. В цей час система не працює. А поки вона не буде працювати, придумають якийсь аудит, який офіційно визначить, що існуюча система "не робоча" і почнуть довго і нудно створювати нову. Про те, що вони вже порахували її вартість – $12 мільйонів і розробка займе 4 роки, я вже писала місяць тому.
Кому це вигідно?
Всім вископосадовцям, які до 1 квітня мають подати другу декларацію, вже за 2016 рік. Тобто вже післязавтра. Ті, хто не може подати декларацію, мають залізобетонні аргументи – вони фізично не могли цього зробити. У тих, хто вже подав, з'являється підстава завжди оскаржити "нерівні умови", бо чого це вони подали, а інші ні? Відтак всі у виграші. Вже сьогодні чекайте на шквал заяв від політиків і вископосадових чиновників про те, що керівництво НАЗК має йти у відставку, бо вони підвели їх під кримінал, не забезпечивши належну роботу реєстру. Насправді відповідальність передбачає доведення умислу, якого тут, звісно, не може бути, але ж треба обговорювати питання відставки, а не системи, правда?
Що далі?
Насправді "багатоходівочка" геніальна – всі корупціонери у виграші. По-хорошому УСС треба змусити включити систему. Що насправді з системою оцінити неможливо, тим більше швидко. Ніхто ніколи не проводив незалежного експертного оцінювання системи, тому ніхто не розуміє, що в ній насправді. Системою керує Держспецзв'язок через свою структуру ДП "УСС" – по суті спецслужби. Як на них можуть вплинути НАЗК? Та ніяк. Бо це порошенківсько-яценюківська вотчина. А Адміністрація президента вже точно докладе всіх зусиль, щоб повністю знівелювати закон "Про запобігання корупції" та зруйнувати систему е-декларування. Для цього в Петра Порошенка вже є міронетковий парламент, Кабмін, суди, правоохоронні органи і спецслужби.
Вимагаємо найперше – негайно відновити роботу системи е-декларування, належну роботу якого гарантували Прем'єр Гройсман і Президент Порошенко. Це не їхнє бажання, а обов'язок. Бо ми тут з нетерпінням чекаємо на декларацій бідних, голих і босих високопосадовців, які мають подати їх до 1 квітня.
Після відновлення системи – вирішити 4 блоки питань:
1. Покарати винних в зривах роботи системи і вирішити проблеми із паралізованим керівництвом НАЗК.
2. Провести незалежну експертизу системи, сформулювати чіткі строки запуску автоматизованої системи, забезпечити незалежність системи від втручань спецслужб у вигляді Держспецзв'язку
3. Забезпечити належну перевірку декларацій: змінити порядок перевірки декларацій, який дозволяє високопосадовцям уникнути відповідальності, забезпечити доступ до реєстрів,
4. Припинити безкінечний потік змін до закону "Про запобігання корупції", кожна з яких призводить до чергової катастрофи.