Володимир В’ятрович Історик, голова Українського інституту національної пам’яті

Сьогодні на Уряді: невідкладна декомунізація

31 березня 2015, 19:59

Сьогодні Уряд схвалив 4 законопроекти, розроблені Українським інститутом національної пам'яті спільно з громадськістю. Представляючи проекти, я назвав їх пакетом законів з "невідкладної декомунізації".

Невідкладної, бо вони мали бути прийнятими ще після революції 1991-го. Тоді, може, нам не була б потрібна революція 2004 та 2013-2014. Але краще пізно, ніж ніколи.

Перший з них найбільш актуальний, адже стосується річниці, яку відзначатимемо вже через місяць. Це законопроект "Про увічнення перемоги над нацизмом в Другій світовій війні 1939-1945". Він є логічними продовженням нещодавно виданого Указу Президента, приуроченого тій же події. Цей акт врешті поставить крапку у використанні в законодавчому полі сталінського пропагандистського терміну "Велика вітчизняна війна".

Його прийняття означатиме, що врешті втратить чинність прийнятий в 2001 році закон "Про увічнення перемоги у Великій вітчизняній війні 1941-1945 років", списаний з аналогічного російського закону 1995 року. Саме він на сьогодні залишається останньою законодавчою зачіпкою утримання в суспільній свідомості радянських міфів про війну. Дуже важливо, що Україна саме зараз позбавляється міфів, адже вони стали зброєю в руках російської пропаганди, яка використовує їх для мобілізації терористів на боротьбу проти нашої держави.

Інший важливий закон – "Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років". Він врешті звільнить документи колишнього КҐБ з-під "опіки" сучасних спецслужб, зробить їх доступність незворотнім фактом.

Такого роду акти прийнято майже у всіх пост-комуністичних країнах, які стали розвиненими демократичними державами, членами ЄС та НАТО.

Врешті, цей закон позбавить невластивих функцій Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки та Міністерство внутрішніх справ. Вони не повинні займатися збереженням історичних документів. І не мають зберігати як спадок матеріали про механізми роботи каральних органів.

Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" не лише дає правову оцінку режимів, винних у масових вбивствах на українських теренах, але й створює необхідні інструменти для подолання наслідків тоталітаризму сьогодні.

Він покладе край існуванню комуністичних організацій в Україні, дасть можливість провести перейменування вулиць, присвячених людям, винним у репресіях та масових злочинах, та демонтаж пам'ятників, які досі спотворюють наші ландшафти.

І врешті останній, але, може, найважливіший для мене особисто закон "Про правовий статус та вшанування пам'яті учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті". Він – це наша данина пам'яті всім, хто боролися за незалежність в минулому столітті.

Українська держава врешті має визнати людей, завдяки яким стало можливим її існування. Це надзвичайно важливо саме сьогодні, коли ми знову піднялися в боротьбі, відстоюючи нашу незалежність.

Вояки, які зі зброєю в руках захищають Україну, мають бачити, що держава пам'ятає і шанує їх попередників. І тим самим гарантує таку ж пошану для нового покоління борців. Адже тільки там, де пам'ятають загиблих, будуть ті, хто захищатиме живих.

Це справді історичні закони і не лише тому, що вони торкаються минулого, а тому що вони змінюватимуть майбутнє.

Сьогодні ми маємо унікальний шанс провести символічну лінію між непростим минулим і майбутнім для нашої країни. Революційні зміни відбулися. Чи вони стануть фундаментальними – залежить від готовності провести системні реформи, в тому числі – зміни гуманітарної політики та декомунізацію. Тож перезавантаження країни тільки починається.

powered by lun.ua
Коментарі — 141
did_yurko _ 01.04.2015 18:23
IP: 194.44.181.---
Дмитро Щусєв:
did_yurko _, відносно тризубів і символіки на будинках – будуть. На то є добровольці. За ради гідної справи вони допоможуть. Промислових альпіністів багато. Кожний другйи згодиться допомогти
Не згоден. Це буде руйнування будинків і "смешение французского с нижегородским": на сталінському ампірі – тризуби. Я погоджуюсь з такою заміною на спорудах держустанов, як,напр. на Верховній Раді чи в нас на ОДА або управлінні МВС. Але трощити фронтони на десятках житлових будинків? Це називається "застав дурня Богу молитись".
123456 _ 01.04.2015 18:10
IP: 74.125.18.---
did_yurko:
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:

Куда переноситьтысячи могил солдат по всей Украине? Памятники солдатам, победившим нацизм сносить?
то что сталин не поделил, что то с гитлером не дает повода расставлять памятники оккупантам, режима совершившего такие же преступления как тот же самый гитлер, по всей стране
Кого оккупировал мой дед, украинец, сапер Красной Армии, пропавший без вести в декабре 1943? Кого оккупировал дед моей жены, сержант Красной Армии, русский, погибший в 1941 г. под русским городом Смоленском?
яблоко от яблони недалеко падает
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 18:09
IP: 93.74.31.---
123456:
хотя бы стоит признать, что речь идет не о декоммунизации, а о десталинизации от идей великодержаного шовинизма, советского империализма и реваншизма, но не более того
і це теж... а комуняки всю цю ідеологію продовжують тягнути далі... це бізнес... витягнуть останнє с комуністичних пенсіонерів і будуть раді... продажні паразити, російські шпигуни
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 18:06
IP: 93.74.31.---
tos07:
Сподіваюсь, наступною ініціативою Українського інституту національної пам'яті буде пакет законів спрямований на захист української культури і української мови.
Обов'зково! Я нічого не маю проти тих, хто говорить російською, але державна мова – ОДНА – українська. І це не обговорюється. Та й взагалі, вже давно треба довести, що росія не має ніякого відношення до Київської Русі. Київ як був так і є. І не треба пхати сюди свою московію
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 18:00
IP: 93.74.31.---
did_yurko _, відносно тризубів і символіки на будинках – будуть. На то є добровольці. За ради гідної справи вони допоможуть. Промислових альпіністів багато. Кожний другйи згодиться допомогти
did_yurko _ 01.04.2015 17:59
IP: 194.44.181.---
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:

Куда переноситьтысячи могил солдат по всей Украине? Памятники солдатам, победившим нацизм сносить?
то что сталин не поделил, что то с гитлером не дает повода расставлять памятники оккупантам, режима совершившего такие же преступления как тот же самый гитлер, по всей стране
Кого оккупировал мой дед, украинец, сапер Красной Армии, пропавший без вести в декабре 1943? Кого оккупировал дед моей жены, сержант Красной Армии, русский, погибший в 1941 г. под русским городом Смоленском?
kren _ 01.04.2015 17:43
IP: 188.0.104.---
harza:
kren _ Ви б спочатку навели в себе належний порядок з власними старими рефлексами? "Східняк!" – ГАВ!

"Москва!" – ГАВ-ГАВ!!!! "Бандера!" – УУУУУУУУУУУУУУУУУУУУ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...у вас,як видно-повний...порядок.
kren _ 01.04.2015 17:28
IP: 188.0.104.---
did_yurko...Куда переноситьтысячи могил солдат по всей Украине? Памятники солдатам, победившим нацизм сносить?
didу Дyurko,вже ж сказано було,коли за справу беруться такі як ви...все саме так і є.Могили пере
носяться у всому світі.Коли лєнінцям треба було,з ідеологічних міркувань,спаплюжити кладовище,
чи зруйнувати храм,пам*ятник,вони не дуже то переймалися питаннями моралі.Одначе могили
що десь у центрі села чи міста прености треба однозначно-їм там не місце.Тим не менше як бути з
1000 ми.меморіалів.встановлених наобум-де ніколи нв боїв ні могил загиблих,просто дрібна партійна шістка,зліпила чергове,убоге совкове страхо-п-ще,щоб і його вище начальство помітило і привітало...
123456 _ 01.04.2015 17:28
IP: 74.125.18.---
проговорка по фрейду. не освободили людей от нацизма, а победили нацизм
123456 _ 01.04.2015 17:24
IP: 91.213.8.---
did_yurko:
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій ]могилы переносить, монументы сносить.
Куда переноситьтысячи могил солдат по всей Украине? Памятники солдатам, победившим нацизм сносить?
то что сталин не поделил, что то с гитлером не дает повода расставлять памятники оккупантам, режима совершившего такие же преступления как тот же самый гитлер, по всей стране
Michal Kyryk _ 01.04.2015 17:19
IP: 74.125.18.---
Michal Kyryk:
КОМУНИСТ-ПАРТОРГ-ЧЕРВОНИЙ ДЕРЕКТОР:-) Л.КУЧМА-ЗАКИНЧИВ ЗЛОЧИН ЛЮДСТВА ШТУЧНИЙ ГОЛОДОМОР 1932-1933р.р.,з 1994р.Резонансними,Политичними,Мародерскими,Гуманитарними вбивствами-створивши умови ВИНЕЩЕНЯ видиленой ГРУПИ ЛЮДЕЙ-Геноцидом:-):-):-)
Кучмизм
did_yurko _ 01.04.2015 17:12
IP: 194.44.181.---
123456:
did_yurko:
123456:
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій ]могилы переносить, монументы сносить.
Куда переноситьтысячи могил солдат по всей Украине? Памятники солдатам, победившим нацизм сносить?
kren _ 01.04.2015 17:06
IP: 188.0.104.---
harza:
kren _ 1. навіть такий височенний статус, учбового закладу союзного значення,як -відомий туалеті між Кремлєм та Історичним музеєм ***** ТАК ПАПУГА НАВІТЬ ТАКОГО ЗАКЛАДУ НЕ СПРОМОГЛАСЯ ЗАКІНЧИТИ... А демонстрація кондової карпатської люті та демонстрація знань – то різні речі...

2. А в Київі вже в парадних з"являються написи 6"Янек, сука, повернися!"... Отакі то "холуї", отакі то "суспільні приоритети"... Ось заплатить Крен комуналку по новому, вийде на пенсію років у 70 – і скаже "Яка жалість, що я жив злобною папугою, що вкладали мені націки в пусту голову – те й волав...А міг би прожити людиною, яку обдурити важко!".
До певної міри,все це у вас можна зрозуміти тов. harza,образи юності- асоціативний ряд- сортір між Кремлєм і Історичним музеєм,площа зі сховищем засушених вождів,викликають нутряну рефлек
сію і задньопрохідне занепокоєння.Одначе змушений вас розчарувати, як беззаперечно довів
ак-к Павлов у вашому віці нові рефлекси не засвоюються...
123456 _ 01.04.2015 17:03
IP: 74.125.18.---
did_yurko:
123456:
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій Україні стоять тисячі памятників на могилах радянських солдатів. Практично на всіх памятниках є пятикутні зірки – "символ комуністичного тоталітаризму". То будуть валяти памятники чи збивати або замазувати зірки? У Харкові, який був сильно зруйнований під час війни, багато будинків зводились або відновлювались у 1950-х рр. Стиль "сталінський ампір". На фронтонах багатьох є ліпний декор з зірками й серпами-молотами. То будуть лазити бригади альпіністів і збивати цей декор, а натомість ліпитимуть тризуби? Повторюю, у центрі міста таких будинків багато.
однозначно сносить
Сносить могилы солдат со звездами и дома с советским декором?!
могилы переносить, монументы сносить, декор удалять
did_yurko _ 01.04.2015 17:01
IP: 194.44.181.---
123456:
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій Україні стоять тисячі памятників на могилах радянських солдатів. Практично на всіх памятниках є пятикутні зірки – "символ комуністичного тоталітаризму". То будуть валяти памятники чи збивати або замазувати зірки? У Харкові, який був сильно зруйнований під час війни, багато будинків зводились або відновлювались у 1950-х рр. Стиль "сталінський ампір". На фронтонах багатьох є ліпний декор з зірками й серпами-молотами. То будуть лазити бригади альпіністів і збивати цей декор, а натомість ліпитимуть тризуби? Повторюю, у центрі міста таких будинків багато.
однозначно сносить
Сносить могилы солдат со звездами и дома с советским декором?!
123456 _ 01.04.2015 16:58
IP: 74.125.18.---
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій Україні стоять тисячі памятників на могилах радянських солдатів. Практично на всіх памятниках є пятикутні зірки – "символ комуністичного тоталітаризму". То будуть валяти памятники чи збивати або замазувати зірки? У Харкові, який був сильно зруйнований під час війни, багато будинків зводились або відновлювались у 1950-х рр. Стиль "сталінський ампір". На фронтонах багатьох є ліпний декор з зірками й серпами-молотами. То будуть лазити бригади альпіністів і збивати цей декор, а натомість ліпитимуть тризуби? Повторюю, у центрі міста таких будинків багато.
однозначно сносить
kren _ 01.04.2015 16:48
IP: 188.0.104.---
did_yurko:
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" – Щодо символіки. По всій Україні стоять тисячі памятників на могилах радянських солдатів. Практично на всіх памятниках є пятикутні зірки – "символ комуністичного тоталітаризму". То будуть валяти памятники чи збивати або замазувати зірки? У Харкові, який був сильно зруйнований під час війни, багато будинків зводились або відновлювались у 1950-х рр. Стиль "сталінський ампір". На фронтонах багатьох є ліпний декор з зірками й серпами-молотами. То будуть лазити бригади альпіністів і збивати цей декор, а натомість ліпитимуть тризуби? Повторюю, у центрі міста таких будинків багато.
Так,didу Дyurko,коли до справи беруться вчорашні більшовики,все саме так і відбувається.
did_yurko _ 01.04.2015 16:30
IP: 194.44.181.---
Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" -- Щодо символіки. По всій Україні стоять тисячі памятників на могилах радянських солдатів. Практично на всіх памятниках є пятикутні зірки – "символ комуністичного тоталітаризму". То будуть валяти памятники чи збивати або замазувати зірки? У Харкові, який був сильно зруйнований під час війни, багато будинків зводились або відновлювались у 1950-х рр. Стиль "сталінський ампір". На фронтонах багатьох є ліпний декор з зірками й серпами-молотами. То будуть лазити бригади альпіністів і збивати цей декор, а натомість ліпитимуть тризуби? Повторюю, у центрі міста таких будинків багато.
kren _ 01.04.2015 16:20
IP: 188.0.104.---
harza:...Року десь в 1977 в відомому туалеті між Кремлєм та Історичним музеєм в Москві
бачив такі чеканні слова...
Навіть такий височенний статус, учбового закладу союзного значення,як -відомий туалеті між Кремлєм та Історичним музеєм-де у 1977 р.проходив стажування совецький офіцер і адвокат всім відомий нині в цнотливому образі -мальчіка-harza.Не в змозі забезпечити причинно-наслідкових зв'язків в процесах,що відбуваються вище пояса.
...Незабаром, судячи з усього і для України це стане актуальним...
Як показали своїм живим ще прикладом,януковичі з азаровими-холуї-не та соціальна категорія.що визначають сус-ні пріорітети.а harzі до такого рівня,як до києва рачки.
tos07 _ 01.04.2015 16:09
IP: 80.91.163.---
Сподіваюсь, наступною ініціативою Українського інституту національної пам'яті буде пакет законів спрямований на захист української культури і української мови.
kren _ 01.04.2015 16:00
IP: 188.0.104.---
-Vesna-:...Рашка вичищає історичну спадщину в бік свого односібного авторства побЄди.
Більше того – саме ця побЄ-Є-Є-Єда і лежить в основі їх сучасного сумасбродства про відхопленню
чужих земель. Тіпа ми побЄдітелі – у нас є моральне право.
Як на мене,у даному випадку,це результат совецької соціальної селекції і фізіології,що випестувала
багатомільйонну-мссу подонков-Н.Никулин.-Воспоминания о войне.Коли соціально-політична поляна
зачищена до стану однорідності від люмпена до еліти і крім інстинктів і рефлексів.я там,знизу і до верху,
нічого не бачу.
Микола Злочевський _ 01.04.2015 15:49
IP: 46.211.230.---
harza:
Микола Злочевський:
harza:
Дедуля, ты вот скажи, почему подымаешь антипольскую истерию? кацапонацист с парашенскими мозгами? И еще скажи о себе как Сыдне...На какой параше сидел...и что общего из Рашей у твоея параши?[/QUOT

ФФФФФФФФФФФФФФФФУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ото наванял дедуля, сидя Сыднем на параше...
Микола Злочевський _ 01.04.2015 15:43
IP: 46.211.230.---
harza:
Дедуля, ты вот скажи, почему подымаешь антипольскую истерию? кацапонацист с парашенскими мозгами? И еще скажи о себе как Сыдне...На какой параше сидел...и что общего из Рашей у твоея параши?
Michal Kyryk _ 01.04.2015 15:37
IP: 74.125.18.---
КОМУНИСТ-ПАРТОРГ-ЧЕРВОНИЙ ДЕРЕКТОР:-) Л.КУЧМА-ЗАКИНЧИВ ЗЛОЧИН ЛЮДСТВА ШТУЧНИЙ ГОЛОДОМОР 1932-1933р.р.,з 1994р.Резонансними,Политичними,Мародерскими,Гуманитарними вбивствами-створивши умови ВИНЕЩЕНЯ видиленой ГРУПИ ЛЮДЕЙ-Геноцидом:-):-):-)
123456 _ 01.04.2015 15:34
IP: 74.125.18.---
хотя бы стоит признать, что речь идет не о декоммунизации, а о десталинизации от идей великодержаного шовинизма, советского империализма и реваншизма, но не более того
Корупція1410 Зеленський61 Свобода слова578 Україна та Європа1121 Мовне питання187
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter