Володимир В’ятрович Історик, голова Українського інституту національної пам’яті

Сьогодні на Уряді: невідкладна декомунізація

31 березня 2015, 19:59

Сьогодні Уряд схвалив 4 законопроекти, розроблені Українським інститутом національної пам'яті спільно з громадськістю. Представляючи проекти, я назвав їх пакетом законів з "невідкладної декомунізації".

Невідкладної, бо вони мали бути прийнятими ще після революції 1991-го. Тоді, може, нам не була б потрібна революція 2004 та 2013-2014. Але краще пізно, ніж ніколи.

Перший з них найбільш актуальний, адже стосується річниці, яку відзначатимемо вже через місяць. Це законопроект "Про увічнення перемоги над нацизмом в Другій світовій війні 1939-1945". Він є логічними продовженням нещодавно виданого Указу Президента, приуроченого тій же події. Цей акт врешті поставить крапку у використанні в законодавчому полі сталінського пропагандистського терміну "Велика вітчизняна війна".

Його прийняття означатиме, що врешті втратить чинність прийнятий в 2001 році закон "Про увічнення перемоги у Великій вітчизняній війні 1941-1945 років", списаний з аналогічного російського закону 1995 року. Саме він на сьогодні залишається останньою законодавчою зачіпкою утримання в суспільній свідомості радянських міфів про війну. Дуже важливо, що Україна саме зараз позбавляється міфів, адже вони стали зброєю в руках російської пропаганди, яка використовує їх для мобілізації терористів на боротьбу проти нашої держави.

Інший важливий закон – "Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років". Він врешті звільнить документи колишнього КҐБ з-під "опіки" сучасних спецслужб, зробить їх доступність незворотнім фактом.

Такого роду акти прийнято майже у всіх пост-комуністичних країнах, які стали розвиненими демократичними державами, членами ЄС та НАТО.

Врешті, цей закон позбавить невластивих функцій Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки та Міністерство внутрішніх справ. Вони не повинні займатися збереженням історичних документів. І не мають зберігати як спадок матеріали про механізми роботи каральних органів.

Третій законопроект "Про засудження комуністичного та та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" не лише дає правову оцінку режимів, винних у масових вбивствах на українських теренах, але й створює необхідні інструменти для подолання наслідків тоталітаризму сьогодні.

Він покладе край існуванню комуністичних організацій в Україні, дасть можливість провести перейменування вулиць, присвячених людям, винним у репресіях та масових злочинах, та демонтаж пам'ятників, які досі спотворюють наші ландшафти.

І врешті останній, але, може, найважливіший для мене особисто закон "Про правовий статус та вшанування пам'яті учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті". Він – це наша данина пам'яті всім, хто боролися за незалежність в минулому столітті.

Українська держава врешті має визнати людей, завдяки яким стало можливим її існування. Це надзвичайно важливо саме сьогодні, коли ми знову піднялися в боротьбі, відстоюючи нашу незалежність.

Вояки, які зі зброєю в руках захищають Україну, мають бачити, що держава пам'ятає і шанує їх попередників. І тим самим гарантує таку ж пошану для нового покоління борців. Адже тільки там, де пам'ятають загиблих, будуть ті, хто захищатиме живих.

Це справді історичні закони і не лише тому, що вони торкаються минулого, а тому що вони змінюватимуть майбутнє.

Сьогодні ми маємо унікальний шанс провести символічну лінію між непростим минулим і майбутнім для нашої країни. Революційні зміни відбулися. Чи вони стануть фундаментальними – залежить від готовності провести системні реформи, в тому числі – зміни гуманітарної політики та декомунізацію. Тож перезавантаження країни тільки починається.

powered by lun.ua
Коментарі — 141
Микола Злочевський _ 01.04.2015 15:24
IP: 46.211.230.---
kren:
harza:
ну для чого ви так безжально виснажуєтеся?Всі й так знають,що harza-холуй справний.
Що правда, то правда, пане крен...То є виблядок чекістський...Хоч каже про себе, що Сидень...
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 15:23
IP: 93.74.31.---
-Vesna- _, так да – вони ото й придумали – МИ атвайовивалі – ми і забєрьом... ну, вже абсолютно деморалізувались... і мовчать, шо 70% загиблих – українці
Michal Kyryk _ 01.04.2015 15:19
IP: 74.125.18.---
Michal Kyryk:
В.В,ятрович-вбивши Голодомором 1932-1933р.р.,два дьядька (неповнолиттними) та бабуню-Л.Кучма-вбивае з КВАСНЕВСКИМ мене з Польской репресионованой родиной-ЖЕРТВИ Ш.ГОЛОДУ-ОСОБИ РЕПРЕСИРОВАНИ ЗА ПОЛЬСКУ НАЦИОНАЛЬНИСТЬ-ТАК И ПОЗОСТАЛИ ЖЕРТВАМИ,РЕПАТРИАЦИЮ З УКРАИНИ НИХТО В ПОЛЬЩИ НЕ РОБИТЬ,ТИМ ЩО УКРАИНСЬКИЙ ПАСПОРТ,А ЦЕ ДОКАЗ ЗНИЩЕНЯ ЕТНОСУ УКРАИНСЬКОГО:-):-):-)
kren _ 01.04.2015 15:15
IP: 188.0.104.---
harza:
kren:
harza:
ну для чого ви так безжально виснажуєтеся?Всі й так знають,що harza-холуй справний.
Схоже, знову спілкуюсь не з паном Креном, а з його папугою, яка безперервно верещить:"Холуй, холуй, а Креша хороший, Креше кашки картошки"...:)))
Та ні-це я бачу ту ж-сортірную- творчість від сов.офіцера і адвоката.
-Vesna- _ 01.04.2015 15:14
IP: 93.74.254.---
kren:
У ДСВ є багато чого,що не відкривають і,мабуть,не відкриють.У фільмі не робиться зауважень на яки
хось битвах,згадується тільки морський конвой.
Та ну Боже мій – що ми тут фільм обговорюємо? Це ж політ сайт – а не Телекритика.
Фільм дав сабж. А далі рухайтесь – коли Вам цікаво розшитирити історичний контекст подій.
З'являться і конкретны битви і конкретні цифри.

А Рашка заборонила цей фільм по абсолютно зрозумілій причині – для тих хто розуміється на рашкостанських психозах (зачьоркнуто) – загадке русской души.Прочитайте статтю Померанцева на головній. Це рідкісно просвітлений текст.

Рашка вичищає історичну спадщину в бік свого односібного авторства побЄди.
Більше того – саме ця побЄ-Є-Є-Єда і лежить в основі їх сучасного сумасбродства про відхопленню чужих земель. Тіпа ми побЄдітелі – у нас є моральне право.
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 15:13
IP: 93.74.31.---
Сиджу собі і думаю: "Боже, це ж скільки часу ми втратили? Скільки років тому ми могли прийти до реальної демокраії?"
А це питання ніхто ніколи навіть не підіймав... ба, ми ше й міліцією охороняли Ленінів...
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 15:09
IP: 93.74.31.---
kren _
ага... оты совковы прыколи про панування до должносты поки "коні не двинеш" – це капць... тоталітаризм... живеш як у клітці і хазяін тобою любується... а бо б'є... чи не годує
Маша Затірко _ 01.04.2015 15:05
IP: 93.73.198.---
"краще пізно, ніж ніколи" – це головне, по-моєму, у даній статті, і я з цим згоджуюсь. Та і якщо подумати логічно – ані Кучмі, ані Кравчуку то вигідно не було, а в часи Януковича, навпаки, риторика будувалася на комуністичних постулатах. Тож наразі це реально невідкладне завдання
kren _ 01.04.2015 15:00
IP: 188.0.104.---
harza:
ну для чого ви так безжально виснажуєтеся?Всі й так знають,що harza-холуй справний.
Елена Тиханкова _ 01.04.2015 14:26
IP: 46.119.181.---
это нужно был сделать в 90 – х. но лучше поздно чем никогда. Болячку нужно лечить изнутри а не мазать зеленкой. ностальгия о былом затмила разумы россиян на столько что они пошли на своего соседа. уважаю Сеню за то что не смотря на все гонения на него он принимает правильные решения.
kren _ 01.04.2015 14:03
IP: 188.0.104.---
2.Vladimir Blagodir
...а тут перестройка,напіврозпад союзу,суверенітет...за 23р.вдалося відновити собі-развітой соціа
лізм в-умовах капіталістичної форми устрою,з приватною власністю,необмеженим доступом досту
пом в держбюджет і виключним правом преділу суспільно створеного продукту і на тобі...знову
перспективи на майбутнє під загрозою самоврядування,а значить відповідальності!?Кому це пот
рібно і де це видано,щоб керівництво в РС, (після смерті друга,дітей, спортсменів і вождя всіх індіан
ців),взагалі за шось відповідало.Еліти стоятимуть на смерть за свої вольності і на тому рівні абсолют
но все одно скільки тис.млн.українців доведеться підвести під кремлівські гради аби залишити для
себе все,як є.
kren _ 01.04.2015 13:58
IP: 188.0.104.---
1.Vladimir Blagodir
Тут Ви помиляєтеся,зараз народ прагне миру,устроєві питання в масі зараз на другому плані чи навіть
на третьму,після війни і підвищення тарифів.Та і власне форма устрою може мати увагу вмасах коли
в державі є дійсне громадянстке сус-во,власне сфера обміну думками для тієї ч-ни населення,що на
зивається неорганізованою більшістю,і інститути громадянського сус-ва,без чого таке не можливе.
А щодо еліт-сплюньте-,вся нинішня керівницька маса,до речі,не знаєте скільки тис.штук у нас їх є?
Прагнуть якраз відновлення свого радянського статусу,що вони сором*язливо іменують- федералі
зацією-власне,щось на кшталт совкових партійних вотчин,де керівництво,вже від середнього рівня і вище,потрапивши в систему,наділялося;посадою,правами,повноваженнями і привілеями-на довічний термін ізалишали своє хлібне місце в стані повного старечого маразму-ногами вперед.В союзі навіть склалися цілі династії спадкових революціонерів,вірних ленінців,котрим по статусу положено...
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 13:58
IP: 93.74.31.---
Саме головне, щоб парламент не саботував ці законопроекти... НФ точно Вас підтримають, а от БПП викликає великі сумніви зі своїми мирними планами... вони з усіма хочуть миритись... можуть і з комяняками на мирну піти (((
Максиміл'ян Шаблін _ 01.04.2015 13:55
IP: 93.74.31.---
Vlfladimir Blagodi – так, треба було ще в 90 забороняти. А то КПРС заборонили, а вони зробили КПУ. Більшовички. Комуністи реально співпрацюють з проросійськими організаціями. А то зрада.
Дмитро Щусєв _ 01.04.2015 13:52
IP: 93.74.31.---
Шановний авторе – я Вам щиро аплодую за словофрму "декомунізація"! Дуже влучно!
Те, що уряд Яценюка Вас підтримав – це теж добре! Щиро бажаю, щоб Ваша робота не була марною!
Иван49 _ 01.04.2015 13:37
IP: 80.245.122.---
А не хрена,хлопцы у вас не выйдет, пигмеи вы для истории.
Vladimir Blagodir _ 01.04.2015 13:21
IP: 74.125.18.---
kren:
Так от у нас зараз наче і народ того прагне, не весь звичайно, бо є ще заангажовані бабусі\дідусі, і еліти. Якщо вже навіть підготували проект закону. Але треба ще його далі протягнути, коли це станеться, тоді й предметно поговоримо.
Vladimir Blagodir _ 01.04.2015 13:16
IP: 74.125.18.---
Олег Миронов:
Згоден, адже те, що законопроект розроблений – це ще пів діла, тепер варто його прийняти і якнайшвидше.
Не відомо які палки в колеса можуть комуністи ставити аби втримати свої позиції.
kren _ 01.04.2015 13:15
IP: 188.0.104.---
Олеся Кващ: Vladimir Blagodir:
Вірно ви говорите,тільки це питання адекватності еліт і повносправності політ.лідера.напр,Прибалтика,
Польща.Чехія,Словакія,де не тільки народи хотіли визволення з більшовицького ярма,але ще й еліти
були на боці народу...і, як ми знаємо була ще і Югославія.іРосія з Чечнею...У Польщі напр...Були; Валєнса,Кванєвський,Бальцерович,у Чехії,Гавел...в Україні-кравчуки.кучми,лазаренки.ющенки,яну
ковичі...Як кажуть-відчуйте різницю-.
Vladimir Blagodir _ 01.04.2015 13:10
IP: 74.125.18.---
Мені дуже сподобався пост колишнього ректора одного з відомих київських університетів з цього приводу, де він вибачається за події, які зараз відбуваються зараз перед молоддю, якій доводиться зараз жити і терпіти через ті помилки, що зроблені в минулому, коли почала будуватись нова країні Україна. От і я його підтримую, потрібно було ще в далекому 91-му повністю позбутись комунізму, але не варто говорити про те, що вже в минулому. Треба діяти зараз, що і зробим прем"єр.
Олеся Кващ _ 01.04.2015 12:44
IP: 46.119.181.---
свое прошлое нужно помнить для того что бы в будущем не совершать подобных ошибок. украине давно нужно было скинуть с себя эти оковы. тем более что есть опыт других пост – комунистических стран которые давно приняли подобного рода акты и стали членами ЕС и НОТО.
Николай Тихий _ 01.04.2015 12:33
IP: 46.119.181.---
давно уже нужно было покончить с прошлым и идти по новому пути. тем более что эти " прошлое " стало оружием в руках у российских пропагандостов которые призывает уничтожать Украину и украинцев.
kren _ 01.04.2015 12:09
IP: 188.0.104.---
-Vesna-:
У ДСВ є багато чого,що не відкривають і,мабуть,не відкриють.У фільмі не робиться зауважень на яки
хось битвах,згадується тільки морський конвой.Сюжет побудований на персоніТьюрінга,що дійсно роз робив дешифрувальну машину,не знаю як вірно вона називається,і справді дещо міг.Група там на друго
му плані.Тому й дивно чого картину не пустили на РФ.Власне-у політичному питанні фільм абсолютно
індиферентний.Що ж до-хто і як воював,хто виграв,хто залишився при своїх інтересах.РФ рефлексує
навколо втрат як беззаперечної аргументації різної міри внеску в перемогу.Свого часу я теж заціка
вився чому сталося,так як сталося і знайшов пояснення,собі самому,достатні для того аби не впадати
у строго визначений термін в припадки масового психозу навколо офіційних обрядів,ритуалів і атри бутики.
Ims Sim _ 01.04.2015 11:55
IP: 46.160.99.---
Никакого шанса по доступу к архивам вы не имеете. По остальным – некоторые шансы.
19Yurkiv21 _ 01.04.2015 09:45
IP: 37.54.68.---
Mike_Kharkov:
sagredo:
Ідеологічні засади – первинні положення основних конституційних актів демократій Європи і Америки, Копенгагенських критеріїв всупу до ЄС.
А це цікаво.
Поясніть, будь ласка, яка саме ідеологія є державною у розвинутих країнах. Я таких не знаю.
Одна на усіх – Кацапстан поза Законом!
Уряд реформ406 Корупція1348 Зеленський30 Україна та Європа1094 Aтака Путіна1232
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter