Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Come on! Свобода слова: між владою і правдою

11 січня 2018, 10:42

На перший для широкого українського загалу погляд, є дивним те, що серед основних проблемних для України підсумків минулого та тенденцій нового року, поряд із Донбасом і Кримом, корупцією та згубними соціальними реформами, знову актуалізувалась і тема свободи слова.

Додав гостроти щойно оприлюднений Національною спілкою журналістів України "Індекс фізичної безпеки журналістів", де, зокрема, йдеться про те, що у 2017 році зафіксовано 90 випадків нападів на працівників засобів масової інформації. У НСЖУ підкреслили, що рівень фізичної агресії проти журналістів в Україні є неприпустимо високим, та фактично підтвердили правдивість минулорічного Рейтингу свободи преси, який складають "Репортери без кордонів". Профайл, присвячений Україні, тоді починався дуже цікаво: "Сотні мовників і друкованих журналів медійного ландшафту України різноманітно вмирають". При цьому Україна піднялась в Рейтингу на п'ять пунктів, посівши 102 місце серед 180 країн. Влада, у притаманному їй дусі, одразу видала цей факт за одну із своїх нескінченних "перемог". Але прес-служба Репортерів без кордонів пояснила – поліпшення позицій України відбулось лише завдяки позаминулорічному зниженню кількості нападів на журналістів, за рештою ж показників ситуація аж ніяк не нагадує "розквіт" свободи слова, про який твердять численні владні "експерти" і "лідери думок", підтримувані тисячами ботів у соцмережах. "Репортери без кордонів" констатували присутність тиску на редакторів з боку власників видань, тотальну контрольованість телеканалів з боку олігархів. Окремо була названа проблема, що також впливає на свободу слова – корупція та кумівство.

Однак, попри утиски від влади, про які упродовж року заявляли деякі ЗМІ та позицію НСЖУ, деякі журналісти стверджують все ж про наявність ознаки свободи слова, яку вони вважають ключовою – можливість безперешкодно говорити, навіть критикувати владні інститути. "Те, що ми зараз і тут маємо можливість вільно висловлювати свої думки, є доказом існування в Україні свободи слова" – приблизно така логічна формула звучала, до прикладу, у останній, підсумковій програмі Наташі Влащенко "Народ проти" на каналі ЗІК.

Здається, що ця позиція, з погляду на свободу слова як соціального інституту, є спрощеною. Вона зводить глибинне розуміння змісту свободи слова за Лінкольном, – як правди і відповідальності перед собою та перед нацією, – до рівня антирадянського анекдоту, який любив розказувати американський президент Рональд Рейган. Про те, як росіянин і американець сперечались, де краще справи із свободою слова – в СРСР чи в США.

Американець каже: "В нашій країні я можу прийти у Білий Дім, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Пане президенте, мені не подобається, як ви керуєте країною!"

Росіянин каже: "Я теж так можу!"

"Невже?" – дивується американець.

"Так. – Відповідає росіянин. – Я теж можу зайти в Кремль, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Товаришу Генеральний Секретар, мені не подобається, як Рейган керує країною!"

Звичайно, в сучасній Україні, заперечите Ви, усе по-іншому. Усі можуть здіймати хвилі і гримати по піпітеру під час телеефірів, стверджуючи, що нинішня влада неправильно керує країною. (Поки що можуть...) Але цинізм ситуації полягає у тому, що це ні на що не впливає! Навіть стає гірше, бо сама влада охоче видає цей акт віртуального гримання за головну ознаку того, що із свободою слова усе гаразд.

Нинішня українська влада любить технології пост-правди! Вона їх вміло використовує. На кшталт переспіву українським президентом Петром Порошенком вислову Вольтера "Я можу не погоджуватись із вашою думкою, але я готовий віддати життя за ваше право висловлювати її". Чи не це колись щоп'ятниці повторював чинний президент Савіку Шустеру – "Мені може не подобатись те, що відбувається на програмі, але я віддам життя за те, щоб вона була"?

Доля "Свободи слова із Савіком Шустером" усім нам відома. Попри усю вольтерівську піднесеність теперішнього глави держави, вперше за багато років політичне ток-шоу, що пережило найбуремніші політичні часи і події, яке добрий десяток років формувало політичне поле країни (навіть за "диктаторських часів", як любить їх називати теперішня влада і її обслуговуючий персонал); передачу Савіка Шустера, яка врятувала і сприяла кар'єрам дуже багатьох, у тому числі і теперішніх можновладців, включаючи самого очільника держави, – було прибрано з національного ефіру. Бо таки не знайшли у собі сил чи совісті "не погоджуватись із вашою думкою..."

Останнім часом владне невдоволення у різних формах також проявляється стосовно ЗІКу. Раніше – "вирівняли інформполітику" 112-го каналу, "NewsОne", ряду інших ЗМІ. Це, поза сумнівом, цілком свідомі рухи з боку тих, хто керує країною під прикриттям постулату існування в державі свободи слова як найвищої демократичної цінності, тихцем підлаштовуючи під себе інформпростір... Причому ефективно. Влада вибудовує для себе комфортний інформаційний світ, несе в маси свої "досягнення" постійно і нав'язливо.

Використовуючи інструментарій пост-правди – емоційних оцінок і збоченої інтерпретації фактів, – влада створює паралельну реальність за допомогою підконтрольних ЗМІ, через які транслюються космічні досягнення, зради, "полювання на відьом" і решта фейкових інформприводів, аби знищити в суспільстві бодай паростки критичного мислення.

Як результат – нівелюється головна функція преси як соціального інституту – наявність реакції влади та соціуму на критичні виступи і публікації та сама відповідальність, на якій наполягав у свій час Авраам Лінкольн.

Оце – головне.

У порівняні з цим явищем навіть прояви владних інстинктів у вигляді намагань створити проблеми для ЗМІ, які є найбільш активними її критиками – вторинні. Бо не є унікальним бажання позбутись критиків. Це вкладається у постійну боротьбу між владою і опозицією. Крім того, не секрет, що будь-яке медіа комусь належить, а цей хтось має політичні інтереси. І судити лише по цьому показнику про відсутність чи наявність свободи слова є помилкою. Але в демократичному світі історично вдалось досягнути балансу політики між інтересами власників ЗМІ і дотримання ролі медіа як соціального інституту із місією зваженого арбітра в соціальних, політичних, економічних, суспільних процесах.

У нас цього балансу немає, а це означає відсутність площадки для суспільного діалогу, а відтак – нівелювання самого поняття свободи слова. До того ж треба визнати – самі вітчизняні ЗМІ не завжди демонструють розуміння своєї відповідальності за достовірність і якість інформації. Хто, як не медіа, є площадкою розповсюдження фейків та міфів пост-правди?

Тому насправді актуалізація питання свободи слова на піку владного "реформаторства" і напередодні передвиборчих інформаційних змагань – явище невипадкове. У 2018-му нам усім доведеться пильнувати за спробами обмежити можливість навіть гримати кулаком по столу. Передбачити загострення цих інстинктів неважко, адже коло стискається – у вигляді остаточного розуміння міжнародною спільнотою того факту, що нинішня "еліта" перетворила інформаційні маніпуляції у спосіб свого існування. Це є однією з головних перешкод у розвитку держави.

Європейські партнери наприкінці минулого року чітко дали зрозуміти, що механізм припинення безвізового режиму для України може бути задіяний.

Дуже знаковою є і колонка Посла США в Україні Марі Йованович "Мужність рухатись вперед", яка днями з'явилась у The Economist Світ. Стаття має красномовний підзаголовок-запитання, яке може бути адресоване лише українській владі: "Чи не згасає через чотири роки після Майдану порив вести Україну в майбутнє?" Її настрій без перебільшення можна вважати позицією Вашингтона щодо "перемог" офіційного Києва, бо допис посла повністю відображає зміст заяви Держдепу США щодо сумнівів у прихильності України боротьбі з корупцією.

Практично водночас з'явився коментар Густава Гресселя, дослідника Європейської програми аналітичного центру European Council on Foreign Relations. Який не ставив дипломатичних питань, а одразу давав на них відповіді: "Центральною вимогою Революції Гідності була трансформація України у державу, яка поважає закон, ставиться до усіх своїх громадян однаково та з повагою, не допускає неправомірного збагачення політичної еліти. Порошенко та його уряд зазнали провалу щодо цих вимог... Європейські лідери не повинні дозволяти використовувати себе як фіговий листок, яким прикривається такий регрес України".

Тож хтось може і надалі насолоджуватись можливістю критикувати, вважаючи це свободою слова... У той час як правда стає ключовою вимогою в сучасній Україні. Правда у спілкуванні з власним народом, правда у відносинах із партнерами. Інакше нам годі сподіватись на достойне місце у Новому Світі.

Обриси якого поступово стають реальними.

...Наприкінці минулого року оприлюднено ювілейну Доповідь Римського клубу. В документі йдеться про неминучість корінної зміни парадигми розвитку цивілізації.

Чи є місце у Новому світі для України? Відповідь на це запитання дається у назві Доповіді: "Come On! Капіталізм, короткозорість, населення та руйнування планети". Адже окрім прямого значення Come On – "давай", "приєднуйся", – цей заклик застосовується ще й у значені "не бреши", "припини брехати".

Скидається на те, що саме останній варіант перекладу є більш актуальним у спілкуванні з нинішньою владою. І її розумінням свободи слова.

Коментарі — 132
_ABM_ _ 11.01.2018 17:54
IP: 35.190.192.---
Andrey Взадов:
Тарас Иванович:
украинские военные в 2014г. в г. Мариуполе...youtube...
А что смотреть? Конец "русского мира" и в Мариуполе наступил настоящий мир. А ты хотел, чтобы как в Донецке и Луганске было?
Смотри по сторонам у себя в Воронеже – каждый день кого-то убивают... Не ровен час попадешь под раздачу очередного дебила. Лично мне тебя будет жаль...
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:53
IP: 5.1.10.---
Nord Ost:
Тарас Иванович:
Нам не привыкать. Сначала нас мочили как кулаков, потом как узников немецкого лагеря, а потом как узников ГУЛАГа, за то шо недозамочили в немецком лагере:) Какую формулировку вы для нас придумаете теперь, не важно.
Но заметте – мы очень живучие, а от вашего Союза нерушимого, уже почти ничего не осталось:)
В немецких лагерях к кофию не приучали?
Борис Беккер _ 11.01.2018 17:53
IP: 35.195.177.---
Какая еще собода слова?! Газету "Вести" закрыли, Шустеру, как отметила автор, дали пинка под зад, Коцабу за озвученную им гражданскую позицию два года держали в ИВС, по частоте нападений на журналистов Украина опередила Южный Судан, офисы "Интера" и 112 канала чуть ли не каждый день осаждают и периодически – поджигают и громят. Остальное медиа-поле зачищено до состояния полной идентичности редакционной позиции, определяющейся двумя главенствующими параметрами – вышиванчатым ура-патриотизмом и пещерной русофобией.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:50
IP: 5.1.10.---
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
- Анекдот в тему:...
Тебе все бы в анекдот перевести.:- ((
Набери "погибшие в АТО", "погибшие гражданские в ато", "КОЛИЧЕСТВО ЖЕРТВ СРЕДИ МИРНОГО НАСЕЛЕНИЯ НА ДОНБАССЕ".
Изучай последствия деяний Пукина и Ко. по уничтожению граждан Украины.
Вот-вот, набери "убитые Россией".
Nord Ost _ 11.01.2018 17:44
IP: 95.133.223.---
Тарас Иванович:
Нам не привыкать. Сначала нас мочили как кулаков, потом как узников немецкого лагеря, а потом как узников ГУЛАГа, за то шо недозамочили в немецком лагере:) Какую формулировку вы для нас придумаете теперь, не важно.
Но заметте – мы очень живучие, а от вашего Союза нерушимого, уже почти ничего не осталось:)
_ABM_ _ 11.01.2018 17:44
IP: 35.205.33.---
Тарас Иванович:
_ABM_:
- Анекдот в тему:...

Тебе все бы в анекдот перевести.:- ((
Набери "погибшие в АТО", "погибшие гражданские в ато", "КОЛИЧЕСТВО ЖЕРТВ СРЕДИ МИРНОГО НАСЕЛЕНИЯ НА ДОНБАССЕ".
Изучай последствия деяний Пукина и Ко. по уничтожению граждан Украины.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:38
IP: 5.1.10.---
Nord Ost:
Тарас Иванович:
ну, Он не всегда был такой осторожный и продуманный как теперь в Украине, один раз решил писануться и проговорился – "мочить в сортирах"
Я думая в отношении Вас дело еще дойдет до сортиров. Поэтому от греха подальше ходіть до вітру.
_ABM_ _ 11.01.2018 17:32
IP: 35.195.174.---
+ Две украинки вошли в пятерку лучших индивидуальной гонки на Кубке мира по биатлону. Юлия Джима и Валя Семеренко немного не дотянули до медалей.
+ Російський Генштаб звинуватив Україну в причетності до атаки на свої бази у Сирії.
+ Українські сири постачатимуть до ОАЕ і США.
+ Боевиков на Донбассе охватил страх.
Nord Ost _ 11.01.2018 17:31
IP: 95.133.223.---
Тарас Иванович:
ну, Он не всегда был такой осторожный и продуманный как теперь в Украине, один раз решил писануться и проговорился – "мочить в сортирах"
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 17:29
IP: 35.190.192.---
Тарас Иванович:
Вот, что этот имбецил АБВГД-ка имел ввиду:

украинские военные в 2014г. в г. Мариуполе – расстреливают своих же сограждан (граждан Украины).

youtube.com/watch?v=3h7rpjzur-A

если попросить его аналогичное видео с россиянами, он начнет нести пургу про сталактиты))) или еще про гов/но че придумает, у него мозг на это заточен хорошо
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:28
IP: 5.1.10.---
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
...Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Не мог бы ты назвать дату и кого убили?
Могу, но не хочу... Сам погугли. Найдешь и своих и чужих среди >10000 погибших.
Не крутись, как уж на сковородке. Давай, кого из >10000 погибших убила Россия и когда?
Всех, и россиян, и украинцев, кто погиб в результате вооруженного противостояния.
К примеру:
argumentua.com/video/glavnye-dokazatelstva-rossiiskogo-uchastiya-v-voine-na-donbasse-za-2017-god
Анекдот в тему:
Грузинская школа.
Учитель: "Вано, докажи теорему Пифагора."
Вано встает, бьет себя в грудь: "Мамой клянусь, теорема Пифагора верна!"

АБВгедейка, найди разницу между твоим "доказательством" и "доказательством" Вано!
_ABM_ _ 11.01.2018 17:20
IP: 35.195.112.---
Тарас Иванович:
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
...Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Не мог бы ты назвать дату и кого убили?
Могу, но не хочу... Сам погугли. Найдешь и своих и чужих среди >10000 погибших.
Не крутись, как уж на сковородке. Давай, кого из >10000 погибших убила Россия и когда?
Всех, и россиян, и украинцев, кто погиб в результате вооруженного противостояния.
К примеру:
argumentua.com/video/glavnye-dokazatelstva-rossiiskogo-uchastiya-v-voine-na-donbasse-za-2017-god
_ABM_ _ 11.01.2018 17:13
IP: 35.189.235.---
Andrey Konanenko:
_ABM_:
-... Ты про гов/но, он про жо/пу
- Так это же все про вас! В Украине не увидишь сталактиты по стенам домов из говна. Если есть такая ссылка, то покажи, тогда я и своих мордой в этот сталактит засуну. А пока только вы в таком дерьме живете и при этом гордитесь, что вы такие особенные. Мир поделили на двуполярный. Тут я согласен с тобой, больше нигде такого бардака нет.
- опять про гов/но... пожалуй, с тобой... вести диалог нельзя...
Запердоленко, какой диалог, с кем, с тобой??? Не смеши.
Запердоленко, два вопроса к тебе:
1. Тебе не стыдно присваивать чужие ники?
2. У вас под Воронежем есть село Хо/хлы и ты писал, что в основном там живут украинцы и вы их не любите. А почему, за что такая нелюбовь?
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:13
IP: 5.1.10.---
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
...Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Не мог бы ты назвать дату и кого убили?
Могу, но не хочу... Сам погугли. Найдешь и своих и чужих среди >10000 погибших.
Не крутись, как уж на сковородке. Давай, кого из >10000 погибших убила Россия и когда?
_ABM_ _ 11.01.2018 17:10
IP: 35.195.91.---
Тарас Иванович:
_ABM_:
...Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Не мог бы ты назвать дату и кого убили?
Могу, но не хочу... Сам погугли. Найдешь и своих и чужих среди >10000 погибших.
Nord Ost _ 11.01.2018 17:08
IP: 95.133.223.---
как это мило сравнивать восточного варвара Поросёнка с Вольтером. Само сравнение кумедный анекдот.
Товарищ Марина, поборник образцовой демократии в варварской стране:)
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 17:08
IP: 35.195.112.---
_ABM_:
Andrey Konanenko:
_ABM_:
... Ты про гов/но, он про жо/пу
Так это же все про вас! В Украине не увидишь сталактиты по стенам домов из говна. Если есть такая ссылка, то покажи, тогда я и своих мордой в этот сталактит засуну. А пока только вы в таком дерьме живете и при этом гордитесь, что вы такие особенные. Мир поделили на двуполярный. Тут я согласен с тобой, больше нигде такого бардака нет.
опять про гов/но... пожалуй, с тобой как и с бомжом 2009 вести диалог нельзя... ты слишком уж туп/ой! а к тому же еще и пошлый.
повторяй как мантры "во всем виновата Россеюшка" – и все в Украине наладится. а жители Донбасса бросятся на шею к свидомым с криком:"наши освободители!!"
Тарас Иванович _ 11.01.2018 17:04
IP: 5.1.10.---
_ABM_:
Тарас Иванович:
_ABM_:
-...говорить вам все, что посчитаю нужным.
- Конечно, "настутнет", мы объект, а не субъект...Поэтому во всем, что творится на Украине всегда виновата Россия, а не украинцы
Что означает "настутнет", разъясни.
Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Не мог бы ты назвать дату и кого убили?
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 17:04
IP: 35.195.174.---
руслан49:
к тебе кто-то из россиян обращался "братишка"?
или это твои влажные фантазии?
_ABM_ _ 11.01.2018 17:01
IP: 35.205.45.---
Тарас Иванович:
_ABM_:
-...говорить вам все, что посчитаю нужным.
- Конечно, "настутнет", мы объект, а не субъект...Поэтому во всем, что творится на Украине всегда виновата Россия, а не украинцы
Что означает "настутнет", разъясни.
Еще раз говорю, Россия начала убивать украинцев. Это определяющий фактор в отношении к России не только в Украине, но и в остальном мире. Ну что и кому тут не понятно?
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:49
IP: 5.1.10.---
руслан49:
Andrey Konanenko:

у хох/лов братьев нет, ни русские, ни белорусы, ни сербы им не братья.
Коли росіянин звертається до тебе "братішка", або "земеля", або ще якось, натякаючи на особливі інтимно-общинні відносини – будь обережна, людина: зараз він щось у тебе попросить без віддачі.
будь обережна, людина: зараз він щось тобі дасть без віддачі. Чем сделает тебя самым лютым врагом. Потому что ты никогда не сможешь ответить ему тем же.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:45
IP: 5.1.10.---
_ABM_:
Тарас Иванович, у меня есть претензии к украинской власти, но я не склонен выливать грязь на страницах УП. Придет время и я в нужной графе сделаю свой выбор.
Я вижу корень проблемы, и это Россия. Вместе с тем считаю, что если бы Россия вообще не вмешалась бы в украинские события, то политическая ситуация могла бы быть ВООБЩЕ другой. Собственно каковой она и была последние 26 лет.
Но Россия не просто вмешалась, а начала убивать украинцев и это изменило ВСЕ! С этого момента ни о каком уважении к этой стране и людям поддерживающих российскую агрессию не может быть и речи. Это враги – и чужие, и свои.
А уровень моих доходов и организация моей работы позволяет мне говорить вам все, что посчитаю нужным.
Конечно, "настутнет", мы объект, а не субъект. Поэтому кто захочет, может творить здесь что захочет, особенно взирая на уровень моих доходов и организация моей работы. Поэтому во всем, что творится на Украине всегда виновата Россия, а не украинцы.
руслан49 _ 11.01.2018 16:40
IP: 37.52.22.---
Andrey Konanenko:

у хох/лов братьев нет, ни русские, ни белорусы, ни сербы им не братья.
Коли росіянин звертається до тебе "братішка", або "земеля", або ще якось, натякаючи на особливі інтимно-общинні відносини – будь обережна, людина: зараз він щось у тебе попросить без віддачі. Він підсвідомо намагається продемонструвати тобі, що ти входиш в його "громаду", тому він має на тебе (і все, що в тебе є), особливі права.

Відповідно, коли заходить мова про "братський народ" – значить, готуйтеся: москалі дурити будуть в масштабі народу.
_ABM_ _ 11.01.2018 16:34
IP: 35.187.76.---
Тарас Иванович:
Andrey Взадов:
_ABM_:
-... Ты про гов/но, он про жо/пу
Лошак 2009 старый, получил еще советское образование, а -
- АБВгедейке не повезло, один незалежный мусор в голове.
Тарас Иванович, у меня есть претензии к украинской власти, но я не склонен выливать грязь на страницах УП. Придет время и я в нужной графе сделаю свой выбор.
Я вижу корень проблемы, и это Россия. Вместе с тем считаю, что если бы Россия вообще не вмешалась бы в украинские события, то политическая ситуация могла бы быть ВООБЩЕ другой. Собственно каковой она и была последние 26 лет.
Но Россия не просто вмешалась, а начала убивать украинцев и это изменило ВСЕ! С этого момента ни о каком уважении к этой стране и людям поддерживающих российскую агрессию не может быть и речи. Это враги – и чужие, и свои.
А уровень моих доходов и организация моей работы позволяет мне говорить вам все, что посчитаю нужным.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:22
IP: 5.1.10.---
Logic2009:
Тарас Иванович:
Andrey Konanenko:
Пара Путлеровських жополизів сказилася – доказ, що я правий.
Адольф Іванович, у Запердоленка в голові хоч Путлерівське лайно,
а у Вас взагалі вакуум.
Лошак, ты сделал великое открытие:

Главный смысл новейших мировых открытий таков: во вселенной доминирует физический вакуум, по плотности энергии он превосходит все обычные формы материи вместе взятые. Хоть вакуум чаще всего называют космическим, он присутствует всюду, пронизывая насквозь все пространство и материю.
Уряд реформ316 Aтака Путіна1114 Україна та Європа931 Корупція1116 Свобода слова545
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter