Ірина Славінська Літературний оглядач

ЛГБТ в українському мистецтві та політиці

31 серпня 2013, 11:55

На сайті Громадського радіо з'явився перший епізод мого подкасту "Антена". Це програма про українські культури – і слово "культура" тут не просто так стоїть у множині.

Я хочу роздивитися різні виміри мистецьких практик, які нас оточують. Не обійдеться без кавалку політики та розмов із правозахисниками – на моє глибоке переконання, зараз в Україні політичний контекст дуже тісно пов'язаний із культурним.

Перший епізод "Антени" – це розмова з Максимом Буткевичем про ЛГБТ в українських культурних і політичних практиках.

Слухати на SoundCloud можна тут.

Слухати на сайті "Громадського радіо" можна тут.

Дайджест такий: "Література та мистецькі практики тут є не менш важливими за політичні ініціативи. Вони протидіють дискримінації, перебивають її градус".

Для мене особисто дуже символічним є те, що цей запис знаходиться поруч із записом розмови Наталки Соколенко із Юрієм Луценком. Саме Луценко нещодавно написав, що "Краще дозволити раз в рік гейпаради, ніж щодня чекати російських танків, як у Грузії 2008 року". Про характерність дихотомії між "танками" та "гейпарадами" я не писатиму – надто все це очевидно.

Для тих, хто лінується слухати – написала короткий конспект кількох тез, які звучать у записі.

Чому ідеться не лише про "гомо"

Ідеться про болюче і чутливе запитання, що лягає в площину ширшого кола болючих і чутливих запитань. Ідеться про приниження меншин – це дискримінація, ґеттоїзація, маргіналізація.

Меншини не обов'язково принижувати. Можна просто витісняти та робити невидимими. Не обов'язково до меншин ставитися погано, не обов'язково їх вбивати. Меншини можна вбивати інформативно та комунікаційно – якщо їх немає в інформаційному просторі, то ніби не існує і в реальності.

Замовчування та екзотизація

Коли мова іде про "середню температуру по палаті" ставлення до ЛГБТ-спільноти в Україні, то маємо мовчання-замовчування та екзотизацію.

Наприклад, коли ти говориш, що є проблема, то тобі заперечують, що проблеми нема, бо про неї, мовляв, ніхто не говорить, і тому про це не потрібно говорити. Це замовчування.

Інший епізод на цю ж тему – презентація антології ЛГБТ-поезії "120 сторінок Содому" . Тоді обурення викликали не власне тексти, а слово ЛГБТ на обкладинці. Якби тексти антології були надані поза цим контекстом, їх ті молодики, котрі прийшли громити презентацію, сприйняли б як просто любовну лірику. Це ситуація обурення через те, що хтось "виносить сміття" на люди.

А щодо тенденції екзотизації – то вона дуже пов'язана з тенденцією замовчування.

Наприклад, від гомофобів часто можна почути, що культурний чи політичний простір України окупований ґеями... і далі йде опис персонажа, який схожий чи то на Борю Моїсєєва, чи то на Вєрку Сердючку. Це абсолютно екзотичний персонаж, якого перетворюють на репрезентативного для всієї ЛГБТ-спільноти. Це наслідок відсутності в спільноті ЛГБТ-життя, наслідок його замовчування.

Ґеттоїзація

Цікаво, що коли про ґеїв говориться на спокійнішому та серйознішому рівні, то ми бачимо ще одну тенденцію – це ґеттоїзація. І вона дуже помітна. Наприклад, у висвітленні проблематики ЛГБТ в засобах масової інформації.

Тут ситуація ніби змінилася, бо протягом останніх років з'явилося чимало активістів і активісток, які відкрито говорять про існування ЛГБТ-спільноти, про проблеми ЛГБТ-спільноти. Вони можуть спокійно показати свої обличчя, вони спокійно скажуть на камеру про себе як про представника чи представницю ЛГБТ-спільноти. Тобто тепер ситуація "ми шукали людину нетрадиційної орієнтації, але не знайшли" – неможлива.

Але наявна ситуація ускладнюється тим, що в ЗМІ представники ЛГБТ – "вони", а самі ЗМІ та їхня аудиторія – це "ми". Навіть якщо про цих ЛГБТ-активістів не буде сказано нічого поганого.

Показовий приклад можна знайти в репортажах про марш рівності в Києві, який називають "першим ґей-парадом". Навіть у збалансованих новинних сюжетах синхрони мовців титрували так: "Наталка, представниця сенс-меншини", "Дмитро, представник секс-меншини", "Дітріх, гість з Німеччини", "Тетяна, мешканка Києва".

Тобто тут видно поділ на "мешканців Києва", "гостей іноземних делегацій" і "представників секс-меншин".

Так само журналістам важко звикати до вживання замість слова "гомосексуаліст" – слова "гомосексуал". Вони розуміють, що так правильно, але ідеться про певну інертність мови. А також про те, що люди не розуміють усіх негативних конотацій слова "гомосексуаліст", не розуміють, що це слово відсилає до радянських репресивних практик.

Подібний приклад: коли звучить думка, що права секс-меншин "не на часі", не є "найбільш нагальною", бо "їх мало". Це твердження має під собою абсолютно ірраціональне підґрунтя.

В таких умовах будь-хто, хто виступає за рівність, припинення дискримінаційних практик, на думку багатьох, не може не бути представником ЛГБТ.

Ставлення до ЛГБТ – це лакмусовий папірець. Людина може позиціонувати себе як толерантну, таку, що проти ксенофобії, але, коли ідеться про питання, пов'язані з ЛГБТ, то все змінюється. В голові падає залізна завіса.

Це ж можна сказати і про рівень публічного обговорення. Та бачимо дрімучий рівень невігластва. Особливо в маргінальних або місцевих виданнях.

Закон про протидію дискримінації

Про цей закон було поширене твердження, згідно з яким його впровадження означатиме легалізацію одностатевих шлюбів і всиновлення дітей одностатевими парами. Хоча варто було просто відкрити сайт Верховної Ради та прочитати закон.

У ньому ішлося лише про заборону дискримінації в сфері працевлаштування чи в процесі трудових відносин.

Окремо для тих, хто побоювався за наші кришталеві сімейні цінності, в тому самому законі було сказано, що його норми не поширюються на Сімейний кодекс.

Але навіть згадка про ЛГБТ-спільному в контексті працевлаштування вибила цей закон. Це перебило перспективи на найближчий час – цей пункт був одним із ключових для ЄС та лібералізації візового режиму.

Чому тема ЛГБТ така "страшна"?

Було би добре мати відповідь. Таке відчуття, що відповідь – це цибулина, де постійно бачиш нові шари.

Тут є психологічні причини – індивідуальні та колективні фобії. Є спадок репресивної політики СРСР. Є вплив тюремної субкультури на широкі верстви населення та вплив тюремного етосу на повсякденне життя, особливо на життя менш привілейованих верств населення.

В психологічному плані ґей – це невидимий ворог, якого важко розпізнати, який всюди "тягне своїх". Це enemy within. Це робить ЛГБТ-спільноту зручною для перетворення на цапа-відбувайла.

Ґей-парад і оптимізм

Якщо подивитися на динаміку обговорення теми ЛГБТ, то стає ясно, що обговорення тепер відбувається в ширших колах. До нього долучаються люди, котрі самі не є представниками ЛГБТ-спільноти. Справді почали лунати голоси в медіа. Справді не було жертв під час маршу 25 травня – хоча всі люди, які туди йшли, були готові, що їх звідти винесуть.

Така одинока подія не є індикатором покращення, але в загальному контексті є приводом для оптимізму.

Ліки від гомофобів

Ми маємо мобілізацію гомофобних сил, причому на різних рівнях – від політичного, політично-партійного, парламентського, до grass roots гомофобії (низових організацій). Це неминучий процес. Велика роль у тому, що відбуватиметься, належатиме медіа та масовим практикам. Тут важливими є книжки, фільми тощо.

Вони показують навіть тим, хто не хоче цього бачити, що реальність – набагато різноманітніша та складніша. І що реальності не треба боятись, не треба тікати в обійми дискримінаційних практик.

Література та мистецькі практики взагалі є не менш важливими за політичні ініціативи. Вони протидіють дискримінації, перебивають її градус.

UPD:

На "ВідеоТеці" опублікували оновлення мого відеоблогу – про концепцію програми, перший її випуск і про плани на майбутнє. З дня запису відбулося трохи новин – на рахунках ГР вже трохи більше 3 тисяч гривень (до речі, долучайтеся, тисніть кнопку "Підтримай нас"), перша програма вже вийшла в люди, програму про Форум видавців запишу от-от. Все інше – цілком актуальне досі.

powered by lun.ua
Коментарі — 287
Остап_1 _ 31.08.2013 19:24
IP: 89.209.4.---
2
Тому ЗРОЗУМІЛИЙ цей ЗАДУМ (як виконавців так і замовників) щодо СПРОБ ДЕГРАДАЦІЇ культури та унеможливлення передачі ПРАВДИВИХ ЗНАНЬ КУЛЬТУРИ від старшого покоління до молодших.

Проблеми ЛГБТ дійно існують.
ПЕРША з них – особи схильні до злягання з особою своєї статі не визнають це збоченням, а вважають нормою.
ДРУГА – агресивно нав"язують свої оманливі погляди людям з нормальною, природньою сексуальною орієнтацією. Ще одна з оман – що ЛГБТ мають надзвичайні творчі дари.
Загугліть – Певица Валерия "Не путайте прогресс с маразмом"
Остап_1 _ 31.08.2013 19:23
IP: 89.209.4.---
Авторці та "правозащитнику" М. Буткевичу бажано прочитати літературу про Природнє Право і НЕ ВАРТО ПЛУТАТИ Божий Дар з яєшнею – культуру з чиїмось сексуальними уподобаннями.
Культура – це відзеркалення внутрішнього світу через соціальну програму діяльності людей. В змістовному плані, то культура – це сукупність цінностей, уявлень про світ і правил поведінки, спільних для ВЕЛИКИХ ГРУП ЛЮДЕЙ.
Культура, як програма діяльності, Є специфічним інформаційним КОДОМ для ПЕРЕДАЧІ ДОСВІДУ спілкування та суто людських проявів активності і виступає ЗНАКОВОЮ СИСТЕМОЮ, зрозумілою в усіх її смислах для членів конкретної соціальної спільноти. Простими словами – наслідування зразків поведінки у такий спосіб, коли досвід і навички старших копіювалися під час безпосереднього спілкування з метою підтримання нормального людського життя.
Slovjnka _ 31.08.2013 19:13
IP: 46.30.167.---
Peter Blood:
Zakon Avogadro:
хочу отыметь в попу понравившегося хлопца – отымею, ... но к у л ь т у р н є н ь к о і к общєй радості і бєз прінуждєнія?
Де-б взяти гарного хлопця, який-би отымел авторку, як-слід..., що-би дурні думки про гомосексуалістів з її голови зникли...
hrim _ 31.08.2013 18:51
IP: 141.0.9.---
ЖУРНАЛІСТ піднімає актуальні питання суспільства, навіть не популярні, без нав'язування своєї думки. Розмова, яку "організувала" Ірина Славінська, зараз в Україні на вустах. Тому не зрозумілі обвинувачення АВТОРА. Вона професійно виконує свою роботу.

Щодо теми РОЗМОВИ.
Незрозумілими є такі надумані питання:
1. ДИСКРИМІНАЦІЯ.
У жодному документі під час приймання на роботу (резюме, CV, автобіографія, трудова книжка, медична довідка, ...), захисту дисертацій, видачі водійських прав, ... не вказують сексуальної орієнтація. Тоді про що мова?
2. ПАРАДИ.
Така форма виступів – це агітація, нав'язування своїх "особливостей" суспільству. Тоді слід чекати паради онаністів, публічні виставки-ярмарки СЕКС-ШОПів та інші фантазії від меншин і не тільки.
3. ЛГБТ в українському мистецтві.
"На світі кращого не має як тая мати молодая..." (Шевченко)
"Ой ти дівчино з горіха зерня..." (Франко)
"О панно Інно..." (Тичина)
"Так ніхто не любив..." (Сосюра)
...
Яка альтернатива від "меншин"?
Ростислав Власюк _ 31.08.2013 18:42
IP: 94.178.228.---
touche:
християнська практика чітко визначає ЛГБТ як СОДОМІТІВ.

Які питання стосовно "християнства"? Тут все грунтується на Біблії.
і біблійних законів ніхто християнам НЕ СКАСОВУВАВ.
Згідно Біблії ГЕЇВ, ЛЕСБІЯНОК треба забити каміння – і все. Давні євреї не панькалися.

До речі, як там з правами ЛГБТ в європейській державі Близького Сходу – Ізраїлі?
Андрухович каже про цю державу – "свята земля". Цікаво, як там "святоземельці" толерують геїв та лесбіянок?
Slovjnka _ 31.08.2013 18:41
IP: 46.30.167.---
deinde:
vsyo_prosto:
Я как-то не до конца понимаю в чем гомосексуалы противоречат жизни. Насильно сделать человека гомосексуалом невозможно. Наоборот, кстати, тоже. Я против пропаганды в стиле "это круто и модно". Я за то чтоб это расценивалось не как "плохо" или "хоршо", а "это тоже норма".
У тому-то і прикрість, що гомосексуалістами не народжуються, а саме стають. І підераси це знають краще за інших, а через своє небажання виправитись і розуміючи свою збоченість намагаються загітувати до своїх лав якомога більше людей.
deinde _ 31.08.2013 18:34
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
deinde:
====
Я тебе назвав Дойчландскою Руссіше Швайн з ухилом гамасятіни і ти ніскільки не ображаєшся? Я роблю висновок, що ти кожному зустрічному безплатно свою с р...ку наставляєш!
Толсто. Я ж сказал.
vsyo_prosto _ 31.08.2013 18:34
IP: 37.115.209.---
deinde:
vsyo_prosto:
Я как-то не до конца понимаю в чем гомосексуалы противоречат жизни. Насильно сделать человека гомосексуалом невозможно.
"Это тоже норма" – по принципу раз существует, то, значит – норма? Так можно оправдать всё что угодно.
То, что они извращают основание жизни для вас ничего не значит?
"В настоящее время законодательные органы США готовятся легализовать 30 видов "сексуальной ориентации", фигурирующих в списке психических расстройств Американской ассоциации психиатров. Get ready, America! (Готовься, Америка!) – предупреждает правозащитная организация American Family Association: в последних числах декабря 2012 года Конгресс США приступил к предоставлению статуса юридической и федеральной защищенности таким "сексуальным ориентациям", как инцест, некрофилия, зоофилия, педофилия." (с)
wed _ 31.08.2013 18:32
IP: 79.139.95.---
Марк Шевченко:
Ірино. Ваша стаття – це типовий приклад ПРОПАГАНДИ ГОМОСЕКСУАЛІЗМУ. Те, що ви, ЛГБТ-шніки та ЛГБТ-філи, звете "дискримінація, ґеттоїзація, маргіналізація" – на нормальній, людській мові зветься ІМУННОЮ РЕАКЦІЄЮ ЗДОРОВОГО СУСПІЛЬСТВА НА ЧУЖОРІДНИЙ ПОДРАЗНИК.
...
+1
Convex2 _ 31.08.2013 18:29
IP: 46.118.183.---
Не розумію, у чому проблема з адекватним ставленням до гомосексуалів. Це люди з особливими потребами, як і діабетики, гемофіліки чи люди з порушеннями опорно-рухового апарату, які мають право на щастя і тому можуть сексуально спілкуватись з ким забажають. Чи ображає діабетика твердження, що діабет не є біологічною нормою? Чи, може, хворий на ДЦП має обурюватись, що пересування на колясці – це не те, чого варто бажати більшості населення? То чому гомосексуалів має ображати твердження, що гетеросексуальність – більш бажана і природна, і тільки вона може стати, наприклад основою для створення сім'ї і виховання дітей? І як бути фактом, що гомосексуальність статистично пов"язана з неповними сім'ями, насильством у дитячому віці, тому може виникати внаслідок психологічних травм? А чому нема діабет-прайду, ВІЛ-прайду, ДЦП-прайду, дальтонік-прайду?
deinde _ 31.08.2013 18:29
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
Марк Тулий Цицерон:
Маячня! Штучний світ хворих людей намагаються інтегрувати в природнє суспільство! Де б взагалі то була авторка цього палко-істеричного памфлету, якби її тато колись зустрів не її маму, а якогось дядю Гєну?
====
Слово воскреслого оратора! Респект і уважуха!
Это не он. Настоящий на латыни говорил.
deinde _ 31.08.2013 18:25
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
deinde:
А как же Дулин?
===
це в паРаші! А ми до їхньої ж о п и ВЖЕ не йдемо!
Вот черт. Какой кадр пропал...
deinde _ 31.08.2013 18:20
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
deinde:
Peter Blood:
Дружище, Гитлер аплодирует Вам стоя.
====
Маю блат у хАзарова – він з радістю ПРийме нову дармову робочу силу у вигляді збіговиська ЛГБТ. Але це все слабаки і гнилі інтєлігєнтікі – довго не протягнуть
А как же Дулин?
deinde _ 31.08.2013 18:19
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
Толсто
slovoimargines _ 31.08.2013 18:19
IP: 93.73.180.---
Peter Blood:
Кодекс Законів про працю України
ст. 2-1. Україна забезпечує рівність трудових прав усіх громадян незалежно від походження, соціального і майнового стану,расової та національної приналежності, статі, мови, політичних поглядів, релігійних переконань і характеру занять, місця проживання та інших обставин."

Де тут якісь ЛГБ -содомітські утиски?
От і я про це. В університеті здавав трудове право і вимагали дуже серйозно. Перечитав Кодекс кілька десятків разів. Жодної згадки про ЛГБТ там немає.
deinde _ 31.08.2013 18:18
IP: 46.115.67.---
vsyo_prosto:
Я как-то не до конца понимаю в чем гомосексуалы противоречат жизни. Насильно сделать человека гомосексуалом невозможно. Наоборот, кстати, тоже. Я против пропаганды в стиле "это круто и модно". Я за то чтоб это расценивалось не как "плохо" или "хоршо", а "это тоже норма".
Марк Тулий Цицерон _ 31.08.2013 18:09
IP: 94.153.88.---
Маячня! Штучний світ хворих людей намагаються інтегрувати в природнє суспільство! Де б взагалі то була авторка цього палко-істеричного памфлету, якби її тато колись зустрів не її маму, а якогось дядю Гєну?
deinde _ 31.08.2013 18:09
IP: 46.115.67.---
Peter Blood:
Дружище, Гитлер аплодирует Вам стоя.
vsyo_prosto _ 31.08.2013 18:07
IP: 37.115.209.---
deinde:
vsyo_prosto:
Я лишь отвечал исходя из условий, которые Вы предложили.
Определение нормы в таком кардинальном жизненном вопросе возможно только с позиции самой
жизни. Всё что направлено против жизни не должно пропагандироваться и высветляться как
одна из форм этой жизни. Что тут может быть непонятного. Пусть существуют, но только за
счёт своей собственной энергии, без привлечения со стороны.
дезинформатор _ 31.08.2013 18:03
IP: 94.179.168.---
Національно-свідома ЛГБТ -спільність – одна з основ української державності та її європейського вибору. Щира патріотка пані Ірина Славінська це зрозуміла. Гей, до Європи!
touche _ 31.08.2013 18:03
IP: 99.233.168.---
Peter Blood Шановний мешканцю Лвівської області, обгрунтування вашого права вказувати кому і з ким "трахатись" христіанськими цінностями" є такою ж самою єресью, як Гітлер обгрунтовував знищення євреїв чи оголошував інші етноси нижчими за арійську расу або наказ Сталіна позбавити селян України усього хліба, що у них був, аби останні не висовувались на "світ Божий".
BigHammer _ 31.08.2013 17:57
IP: 46.118.125.---
Очевидно керівництво УП одержує гранди від сексменшин Заходу бо постійно навязує спільноті їх пропаганду. То Лещенко бідкався долею содомістів в Україні, тепер Славінська.
"Чому тема ЛГБТ така "страшна"? Було би добре мати відповідь. Таке відчуття, що відповідь – це цибулина, де постійно бачиш нові шари." – запитує автор. Даю просту відповідь, бо в християнстві є три смертельні гріхи – вбивство, содомія, та не виплата зарплати. Не виплату зарплати вже впровадили. Залишились содомія та вбивства і від християнської моралі нічого не залишиться. Якщо вам не вистарчає розуму зрозуміти до чого це веде, то не треба це демонструвати публічно.
slovoimargines _ 31.08.2013 17:48
IP: 93.73.180.---
У ньому ішлося лише про заборону дискримінації в сфері працевлаштування чи в процесі трудових відносин.
===
Пані Славінська, маю питання до Вас із цього приводу. Вкажіть, будь-ласка, які саме норми Кодексу законів про працю, до речі іще радянського, передбачають право роботодавця відмовити у прийомі на роботу із мотивацією за нетрадиційну сексуальну орієнтацію чи звільнити з роботи за тією самою мотивацією? Тільки, прошу відповісти конкретно!
deinde _ 31.08.2013 17:47
IP: 46.115.122.---
vsyo_prosto:
Я лишь отвечал исходя из условий, которые Вы предложили. В реальности, конечно же, было бы решением определять нормален человек или нет не по наличию/отсутствию хромоты, а по другим критериям. И не запрещать нехромым образовывать друг с другом семьи, потому что они нехромые.
touche _ 31.08.2013 17:47
IP: 99.233.168.---
Peter Blood Шановний мешканцю Лвівською області, поясніть, будь ласка, чому ЛГБТ не повинні висовуватись на світ божий і чому ви маєте право вказувати комусь, де йому чи їй сидіти і чому ЛГБТ – це розпуста? В мусульманських країнах, жінка без паранжі – розпуста, в Ізраелі жінка в шортах – розпуста. Чи не з тієї самої категорії ви самі?
Україна та Європа1104 Aтака Путіна1245 Корупція1366 Уряд реформ410 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter